Datum zveřejnění: 
14. 8. 2018

Za zřícením dálničního mostu v italském Janově bylo zřejmě porušení jednoho z opotřebovaných závěsných lan a následný dominový efekt. Počasí asi na vině nebylo, i když nelze vyloučit vliv poryvu větru za bouřky, řekl Novinkám Lukáš Vráblík z katedry betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty ČVUT v Praze.

Dá se z prvních záběrů z Janova odhadnout, proč se zřítila část mostu?

Co jsem viděl ty první fotky, tak došlo k pádu celé jedné konzolové části, zavěšené části konstrukce. Dělá to na mě dojem, že došlo k porušení jednoho ze závěsných lan, došlo k dominovému efektu a zřícení celé konstrukce.

V Janově se za plného provozu zřítil dálniční most

Ta konstrukce je v tomto směru nevýhodná. Lepší je větší počet závěsů, aby byla odolná vůči porušení jednoho závěsného prvku. Jsou tam obetonovaná přepjatá lana. Ten most je ze šedesátých let, už v letech 1992 až 1994 tam dělali první opravu kvůli porušení závěsů, kvůli prasklinám se tam může dostávat voda, dochází ke korozi.

Myslíte, že na zřícení mostu měl vliv počasí, déšť, bouřky?

Myslím, že ne. Teoreticky by při bouřce k tomu mohl přispět nějaký silný poryv větru, ale ten most už takových a větších bouřek zažil hodně. Takže spíš si myslím, že ta konstrukce už byla na pokraji životnosti a přišel nějaký impuls s takovým fatálním důsledkem.

Pamatujete zřícení jiného dálničního mostu v Evropě?

Dálniční most takovéhoto rozsahu si nevzpomínám, ale v minulé době také v Itálii spadly dva nadjezdy a jedna část rozestavěného mostu. Je to o přístupu k navrhování, Italové jsou v tomhle hodně designéři, průkopníci něčeho nového, někdy jim pak chybí potřebná robustnost té konstrukce, což vede k takovýmto problémům.

Jsou i v Česku dálniční mosty s podobnou konstrukcí?

Ano, třeba most na D11 přes Labe u Poděbrad nebo lanový most na Jižní spojce přes nádraží Vršovice. Ale není to úplně srovnatelné, jsou to mladší mosty, většinou z 90. let minulého století, a těch osnov závěsů je tam mnohem víc. Musíte prokazovat, že i když bude poškozeno určité procento závěsů, ta konstrukce musí zůstat stát. Z nových mostů jde třeba o Trojský most, na kterém jsme se také podíleli, ten má závěsů asi 200, zatímco ten zřícený v Itálii zhruba 20.

Mohou důkladné kontroly předejít takové události?

Můžete provádět monitoring té konstrukce, to se u mostů pravidelně dělá, ale nikdo vám nezaručí, že kousek od toho sledovaného bodu nedojde k porušení. Úplně předejít se tomu nedá.

Zdroj: 
novinky.cz