Datum zveřejnění: 
14. 8. 2018

Vladimír KROC, moderátor
Co mohlo způsobit pád frekventovaného silničního mostu v italském Janově? Co zjistili britští vyšetřovatelé o ranní události u budovy parlamentu, který vyšetřují jako teroristický akt? A do jaké míry obstojí podle názoru historika výroky předsedy KSČM pro britský list Guardian, že na vojenské invazi ze srpna 68 se výrazněji než Rusové podíleli ukrajinští členové sovětského /nesrozumitelné/ a ukrajinští vojáci. Přinejmenším 35 obětí si vyžádalo dnešní zřícení mostu v italském Janově. Podle náměstka ministra dopravy Eduarda Rixiho nemusí být tento počet konečný. Záchranáři zatím z trosek vyprostili 13 zraněných. Na místě pracuje přes 200 hasičů. Nejdelší část vozovky spadla do řeky pod mostem. Některé velké bloky ale dopadly i na obytné domy a průmyslové haly. Obytné domy v okolí mostu byly následně preventivně evakuovány. Pomoc už v souvislosti s neštěstím nabídl francouzský prezident Emmanuel Macron i španělský premiér Pedro Sánchez. Z mostu spadl i kamion patřící pražské dopravní společnosti Spedit. Řidič neštěstí přežil a jednatel firmy Václav Zázvůrek nám odpoledne mimo jiné řekl.

Václav ZÁZVŮREK, jednatel firmy
Řidič našeho kamionu je teďka mimo ohrožení života, má zlomený nos a zlomené čtyři žebra, propíchlou plíci, cítí se dobře a je šťastnej, že to přežil. Vlastně, co si pamatuje, že najednou pod ním zmizela cesta. To bylo všechno. Pak už si myslel, že už to nepřežije. Tak zaplaťpánbůh, že to takhle dopadlo. Jsme viděli na těch fotkách, co jsme našli záchranáře, jak lezou do toho auta, tak jsme nevěděli prostě, co se s ním stalo, tak jsme všemožně i přes naše partnery hledali a kontaktovali nemocnice.

Vladimír KROC, moderátor
Spojili jsme se se spolupracovníkem Českého rozhlasu v Itálii, redaktorem italské veřejnoprávní televize Josefem Kašparem, dobrý den.

Josef KAŠPAR, redaktor italské veřejnoprávní televize
Dobrý den.

Vladimír KROC, moderátor
Kdybychom teď shrnuli dostupné a ověřené informace, které zprvu přicházely velmi chaoticky, co se krátce před polednem v Janově odehrálo?

Josef KAŠPAR, redaktor italské veřejnoprávní televize
No, jisté je to, že okolo 11:35 se najednou stalo, že 100 metrů se 1100 metrů dlouhého metru najednou zřítilo. Jaký je důvod tohoto zřícení prozatím není jisté. Někdo hovoří o tom, že některé ty /nesrozumitelné/ byly podmáčeny, někdo hovoří o tom, že do jednoho z pilířů udeřil velice silný blesk, který způsobil rozdrolení cementu. Někdo hovoří o tom, že ta celá stavba, která byla doporučená koncem 60. let minulého století byla do značné míry opotřebovaná a že ty různé restaurační práce byly nedostatečné. V tomto okamžiku ale skutečně nikdo přesně neví, jaký byl ten hlavní důvod. Ten problém je jiný, ten problém je, že i ty zbylé části mostu jsou se vší pravděpodobností ohroženy, pod nimi se nacházejí domy a bude třeba zajistit, jakým způsobem pak tyto lidi a tyto budovy zabezpečit.

Vladimír KROC, moderátor
Spolu s vozovkou spadly zhruba tři desítky aut. V sutinách je podle policistů rozdrcených několik osobních vozů, zatímco ty nákladní skončily v řece pod mostem. Jaké jsou známy další následky zřícení mostu?

Josef KAŠPAR, redaktor italské veřejnoprávní televize
No, ví se právě to, že byl zničen jeden obytný dům, ve kterém také zemřela jedna 75letá žena. A nyní záchranáři pokračují v záchranných pracích s tím, že jak to hlásil šéf italské civilní obrany musí postupovat jako při zemětřesení, to jest není možné používat těžkou techniku tak, aby někdo, kdo se eventuelně pod těmi sutinami nachází nebyl ještě navíc poškozen.

Vladimír KROC, moderátor
Proč se Morandiho mostu přezdívalo nemocný most?

Josef KAŠPAR, redaktor italské veřejnoprávní televize
Bylo to vzhledem k tomu, že již během 90. let minulého století se začalo s tím, že ten most je třeba nějakým způsobem podepřít a například byla zavedená také podpůrná lana, která měla právě stabilitu mostu zajistit. Ostatně někteří experti říkali, že koncem 90. let minulého století údržba mostu kryla 80 % celkových nákladů na stavbu mostu v 60. letech.

Vladimír KROC, moderátor
To byl náš spolupracovník v Itálii Josef Kašpar. Děkujeme, na shledanou.

Josef KAŠPAR, redaktor italské veřejnoprávní televize
Na shledanou.

Vladimír KROC, moderátor
Teď je u telefonu Vladislav Hrdoušek z katedry betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT. Přeji dobrý den.

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
Dobrý den.

Vladimír KROC, moderátor
Zavěšení betonový Morandiho most byl postaven v letech 1963 - 67. Je víc než dvakrát delší než Nuselský. Železobetonové pilíře jsou vysoké 90 metrů, vozovka je ve výšce asi 45 metrů. Je ten most, kterému Janované přezdívají Brooklynský něčím výjimečný nebo proslulý?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
Tak, já si myslím, že je to jeden z prvních mostů postavených jako zavěšený most. Poměrně velké rozpětí. Já odhaduju, že je tam asi 200 metrů nebo necelých 200 metrů rozpětí. Má, je poplatný době. Prostě v té době se navrhovaly nebo přistupovalo k tomu, že přepjatý beton byl v takovém jako rozkvětu a tyhle ty konstrukce umožňovaly tenkou nosnou konstrukci. Protože ty závěsy tak, jak vidíte ten šikmý závěs, no tak to je vlastně pružná podpora, která tedy se také svisle pohybuje, ale podporuje tu mostovku nebo vyvěšuje mostovku, takže můžete udělat tu mostovku nepoměrně tenkou k tomu velkému rozpětí, který tam je.

Vladimír KROC, moderátor
Chtěl jsem se zeptat, protože se objevily spekulace, že příčinou pádu mostu mohl být sesuv půdy v důsledku deště. Myslíte, že by se to mohlo takto stát?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
Já nevím nic o těch základech. Tam, jaké jsou základové poměry. Já myslím, že to bude asi pečlivě založeno, že to bude na hlubinných základech a nepředpokládal bych, že pravou příčinou tohodle toho je někde sesuv půdy. To by tam musela být, že by se usmyklo to podzákladové spáře, ale i tak, jak se mi zdálo, ten kolaps té konstrukce, jak tam byl jeden ten záběr, tak si myslím, že selhalo nosné lano.

Vladimír KROC, moderátor
Ono jedno nebo podle jednoho ze svědků do pilíře před zřícením uhodil blesk. To by mohlo způsobit pád celého mostu?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
No, já jsem to konzultoval, protože sám nejsem v tomhle tom odborníkem. Bylo mi řečeno, že ta pravá příčina by to neměla být. No, ale může to být nějaká kombinace všeho tohodle. Těch příčin. Ten most se rekonstruoval, možná, že také se všechno nepovedlo udělat tak, jak, ale to je teď moje spekulace, prosím vás, aby to neznělo, že, prostě nevíme, co se tam všechno opravovalo.

Vladimír KROC, moderátor
Pane docente, pamatujete nějaký obdobný případ nebo jsme svědky naprosto unikátní události?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
No, unikátní to není. Já mám knížku dokonce, kde tedy jsou kolapsy mostů a není to útlá knížečka. Je to poměrně dost tlustá knížka. A dost těch mostů kolabuje právě buď při rekonstrukci, to třeba v Americe přes Mississippi tam někde porušili nebo poškodili při opravě důležitý nosný prvek a spadlo to. No a nebo už po rekonstrukci. Takovým příkladem byl v republice Palau, most Koror asi 270 metrů rozpětí, který měl velké průhyby no a vzhledem k těm velkým průhybům se rozhodli udělat rekonstrukci, provedla se rekonstrukce a ta se podařila tedy, ale asi v uvozovkách, protože asi po sedmi měsících ta konstrukce se zřítila.

Vladimír KROC, moderátor
Jestli se dá odpovědět krátce, dá se soudě takto na dálku, poškozený most opravit a nebo se bude muset postavit úplně nový?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
No, tak to je otázka finanční a co se od té nové konstrukce bude chtít. Jestli vyhovuje to, ty části, které zůstaly, ta předpolí, protože tam zřítilo se vlastně, zřítil se jeden pilot. Předpolí zůstala, čili jestli šířkově ta konstrukce vyhovuje, tak by se dal případně postavit nový pilon a tu konstrukci jako navázat na to. Bude to ovšem složité a bude to stát hodně peněz. A také záleží na tom, jestli prostorová úprava vyhovuje a zatížitelnost. A tohle to musí někdo zhodnotit finančně a udělat rozvahu a pak se rozhodnout, co s tím dál.

Vladimír KROC, moderátor
To byl Vladislav Hrdoušek z ČVUT. Děkujeme, na shledanou.

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební ČVUT
Na shledanou.      

Zdroj: 
Radiožurnál