Datum zveřejnění: 
13. 8. 2018

České chatboty příliš nevynikají. Výjimkou je Alquist

Jedním z příkladů vydařených tuzemských chatbotů je Malý princ, fungující v prostředí facebookového Messengeru. Přesněji řečeno jde o výtvor slovenské agentury bot.media, který měl však úspěch i v České republice. S uživatelem Facebooku si povídá způsobem typickým pro slavnou knihu Antoina de Saint-Exupéryho, dokonce ho požádá třeba i o nakreslení ovečky. Sám zasílá obrázky a postupně interaktivně představuje svět z této knihy.
"Zde se ukázalo, že místo nějakého unikátního technického řešení mnohem více záleží na obsahu a kreativitě. Mnoho firem nás bohužel bez konkrétního plánu oslovuje jenom s požadavkem, aby měly také chatbota," komentuje tento projekt Lukáš Pulda, jednatel firmy MessageOk.
Chatbot Malý princ je součástí projektu, který si vzal za cíl popularizovat čtení knih. V komunikaci, která z jeho strany probíhá ve slovenštině, jsou použity citáty ze samotného Malého prince. Roztomilého chatbota si oblíbily hlavně ženy a dívky, které tvoří přes osmdesát procent všech uživatelů. Bot.media plánuje zpřístupnit formou chatbotů i další literární postavy.

EMPATICKÝ CHATBOT?

Česká společnost Cleverlance vyvinula Empeenu, o níž mluví jako o "empatickém chatbotu". Pamatuje si totiž například historii komunikace. Dokáže díky tomu nejen pokračovat v už začaté konverzaci, ale dává ji rovněž do kontextu s tou minulou.
Empeena se tudíž nevyptává znovu na věci, které s ní uživatel už jednou řešil, a nenabízí řešení, o kterých ví, že ho nezajímají.
V současné době ji využívá pro interní komunikaci se zaměstnanci například německý Deutsche Telekom, kde se Empeena stará o rezervaci konferenčních místností. "Využívání chatbota zvýšilo efektivitu obsazování prostor v budovách Deutsche Telekomu zhruba o 30 procent a umožnilo uvést do praxe koncept flexibilní kanceláře i v takto velké korporaci," říká Jiří Voldán, executive director for solution delivery v Cleverlance.
Většina chatbotů v tuzemských firmách je jednoduchá a principiálně podobná. V českém prostředí však vyniká jeden, který je vyvíjen na ČVUT skupinou studentů kolem inženýra Jana Šedivého. Jmenuje se Alquist a je navržen tak, aby dokázal odpovídat na faktografické otázky z mnoha oblastí. "To je samozřejmě násobně složitější problém, než například provést zákazníka objednávkou pizzy," říká odborník na strojové učení Jiří Materna. Alquist si popovídá o tom, co právě běží v kinech, sdělí aktuální zprávy, mluvit se s ním dá o sportu nebo politice. Na požádání pobaví i vtipy.

DESET MINUT, PAK JE V KONCÍCH

Alquist je zatím největším úspěchem českých chatbotů ve světě. Umístil se totiž vloni na druhém místě v celosvětové soutěži Alexa Prize, organizované firmou Amazon. Šlo v ní o to, vyvinout nejlepšího chatbota, který dokáže spolupracovat s chytrým zařízením Amazon Echo, které umí hlasově ovládat televizi nebo nakupovat přes internet.
Tým studentů z ČVUT za sebou nechal třeba i konkurenty z Princeton University. Jako odměnu získal 100 tisíc dolarů. Pokud by nějaký chatbot dokázal konverzovat alespoň 20 minut, dostali by jeho tvůrci odměnu milion dolarů. To ale není vůbec jednoduché, Alquist zvládl zhruba deset minut. Dnes je běžnou součástí Amazon Echo.
Podle Materny momentálně neexistují pro složitější systémy jako je právě Alquist obecně uznávané platformy a vývojáři si tak musejí většinu kódu napsat sami. Naopak pro jednoduché chatboty, které jsou založené na předem definovaných dialozích, existuje takových platforem celá řada, což jejich tvorbu velmi usnadňuje. "Díky nim si chatbota může vytvořit i člověk, který má se systémy umělé inteligence minimální nebo dokonce žádné zkušenosti. Asi nejznámější platformou je Dialogflow od společnosti Google," uzavírá Materna.       

Autor: 
JAN KLIKA
Zdroj: 
Marketing & Media