Datum zveřejnění: 
9. 8. 2018

0.59

PRAHA – Pět procent automobilů, které jezdí v Praze, produkuje polovinu nejškodlivějších emisí. Vyplývá to z výzkumu, jehož výsledky včera představili zástupci magistrátu a ČVUT. Výzkumníci při něm měřili na silnicích zplodiny projíždějících aut. Hlavním důvodem vysokých emisí jsou odmontované filtry pevných částic v kombinaci se špatným stavem dieselových motorů. Možností, jak situaci řešit, může být i zapojení policie. Magistrát o tom jedná s ministerstvem.
Výzkum využívá metodu, kterou vyvinul Michal Vojtíšek z ČVUT. Pomocí hadičky odebírá u okraje vozovky vzorky vzduchu se zplodinami z projíždějících vozidel. Ty míří do přístrojů, které zjišťují koncentrace částic.
Vojtíšek při výzkumu na třech dopravně vytížených místech v metropoli změřil tisíce projíždějících aut. Podle výsledků necelá desetina aut, která by měla mít filtr pevných částic, tento komponent zcela postrádá nebo ho má nefunkční. Desetina aut také produkuje zhruba dvě třetiny nejškodlivějších emisí z dopravy, tedy velmi malých prachových částic a oxidů dusíku. Doprava je přitom v Praze nejvýznamnějším zdrojem znečištění ovzduší.
Významným zdrojem škodlivin jsou i starší diesely, které filtr nikdy neměly. U špatně udržovaných motorů bez filtru se míra emisí podle Vojtíška zvyšuje i o stovky procent.
Podle radní pro životní prostředí Jany Plamínkové (STAN/ Trojkoalice) výsledky měření usnadní jednání se státní správou ohledně řešení problému. Podle Vojtíška se už zkušební akce ve spolupráci s ministerstvem dopravy a policií uskutečnila a byla úspěšná. Na základě měření několika set projíždějících aut policisté odeslali na STK 12 vozů, z nichž devět neprošlo.

Zdroj: 
Právo