Datum zveřejnění: 
9. 8. 2018

Praha patří k městům, kterou projíždí nejvíce aut v celé republice. Magistrát si proto nechal vypracovat unikátní studii zaměřenou na množství emisí z výfukových plynů. Ta prokázala, že až 9 % vozů měly nefunkční filtr pevných částic nebo něho nevlastnila vůbec. Podle odborníků je potřeba, aby byly stejně přísné kontroly na všech stanicích technické kontroly a aby Dopravní policie řešila tyto nedbalé majitele aut.

Naší metropolí projede denně okolo 297 tisíc aut. A právě emise z automobilů nejvíce znečišťují pražské ovzduší. Největší škodu páchají dieselová vozidla, která mají odstraněný filtr pevných částic. Podle poslední studie pražského Magistrátu takových aut projede hlavním městem kolem 5%.

"Ukazuje se, že skutečné číslo, kolik jezdí vozidel s odmontovaným nebo poškozeným filtrem pevných částic, je zhruba 5% až 10%, která ten filtr mají mít," řekla Jana Plamínková, radní hl. m. Prahy. 

Na měření se podílel i Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT v Praze. Jeho tým využil k měření nejmodernější a zároveň unikátní metodu. Ta spočívala hlavně v tom, že měřila emise projíždějících vozů, aniž by musely zastavovat. 

"Výsledky potvrdily obecně známý fakt, že malá část vozidel je odpovědná za velkou část celkových emisí," řekl Michal Vojtíšek, vědecký pracovník Centra vozidel udržitelné mobility.

Podle odborníků způsobují tyto pevné částice 10x více předčasných úmrtí, než automobilové nehody. Největší podíl na zamoření mají vozidla ve špatném technickém stavu. 

"Já se domnívám, že jakmile zmizí těch 5% nejhorších vozidel, zmizí zhruba polovina emisních částic, projeví se to poklesem koncentrace částic ve městě," řekl Michal Vojtíšek.

Způsobů, jak vyřešit tuto situaci, je několik. Např. omezení vjezdu dieselových vozidel do metropole tak, jak to mají v některých evropských zemích. Odborníci ale raději dávají přednost kontrolnímu procesu, do kterého by se zapojila i Dopravní policie a nespoléhalo by se tak jen na poctivost STK.

"Policie by měla zastavovat, kontrolovat všechna viditelně kouřící vozidla. To si myslím, že nás posune o velký krok dopředu," řekl Michal Vojtíšek. 

Vedení Magistrátu hl. m. Prahy proto plánuje zintenzivnit spolupráci s Dopravní policií, která by pravidelně prováděla kontroly vozů, které nejsou v dobrém technickém stavu nebo jim chybí filtry pevných částí.

Autor: 
David Wilczek
Zdroj: 
prahatv.eu