Datum zveřejnění: 
9. 8. 2018

Praha představila výsledky průzkumu měření emisí. Až 60 procent znečištění ovzduší škodlivými látkami pochází z dieslových aut bez filtru pevných částic.
Zákaz vjezdu všech dieslových aut bez přísného emisního osvědčení do centra Prahy nehrozí. Magistrát si chce místo toho posvítit na nejškodlivější vozidla.

Pražský magistrát představil dlouho očekávané výsledky studie Českého vysokého učení technického (ČVUT) o měření emisí v hlavním městě.
Potvrdilo se, že nejvýznamnějším zdrojem znečištěného ovzduší v Praze je silniční doprava a s tím spojené emise, které vznikají při spalování pohonných hmot. Nejrizikovější jsou podle odborníků ultrajemné částice z nafty, které obsahují rakovinotvorné látky. Necelých 10 procent řidičů přitom riziko ignoruje a odstraňuje ze svých aut jedinou možnou emisní zábranu – filtr pevných částic.

AUTA BEZ FILTRU

"K odmontování filtru se uchylují řidiči, kteří mají potíže s motorem.
Místo toho, aby řešili primární problém, tak raději odmontují filtr částic," vysvětluje hlavní zpracovatel studie Michal Vojtíšek z ČVUT. Právě tato hrstka aut se ze tří pětin podílí na špatném pražském vzduchu.
I přes toto zjištění se Praha rozhodla nejít stejnou cestou jako německý Berlín a neplánuje zákaz vjezdu do města autům bez přísného emisního osvědčení. Raději eliminuje nejškodlivější vozy.

DŮSLEDNÉ KONTROLY TECHNICKÉHO STAVU

"Budeme hledat cesty, jak legálně a razantně dostat tato auta z provozu a jak přimět řidiče, aby si drželi svá auta v dobrém stavu," uvedla radní pro oblast životního prostředí Jana Plamínková (STAN).
Rozhodnutí magistrátu vítá i Ústřední automotoklub (ÚAMK). "Jsme rádi, že jsme přišli k číslům, která ukazují na pět až 10 procent viníků. Teď budeme hledat řešení, jak je omezit místo úplného zákazu," uvedl tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Radní Plamínková vidí řešení problému v častějších silničních kontrolách zaměřených na technický stav vozidel a jejich emisních parametrů. První kontroly proběhly už v rámci samotné studie. "Ve spolupráci s ministerstvem dopravy a Policií ČR jsme už emise měřili. Výsledky jsme hned hlásili policii, která vytypovaná auta zastavila a odeslala je na technickou kontrolu. U devíti z 30 aut byly shledány nedostatky a byla jim omezena platnost technické způsobilosti na 30 dnů," uvedl Vojtíšek.

SPOLUPRÁCE S POLICIÍ

O budoucnosti kontrol a následném pokutování provinilců ale magistrát s policií stále jedná. "Je to otázka legislativních a technických možností policie jako celku. Policejní prezidium s Prahou v tomto ohledu jedná," potvrdila tisková mluvčí policie Andrea Zoulová.


Legenda místa s nejvyšším výskytem prachových částic místa měření studie ČVUT pozn.: Studie měřila emise kolem autobusového nádraží Veleslavín, na hlávkově mostě a v ulici povltavská. V šesti měřících dnech citlivé spektrometry zaznamenaly SpZ aut a jejich emisní stopu.       

Autor: 
ELIŠKA ČERNÁ
Zdroj: 
Pražský deník