Datum zveřejnění: 
8. 8. 2018

Kdyby pražskými ulicemi přestalo jezdit pět procent aut, která jsou v nejhorším stavu, byl by vzduch ve městě o polovinu čistší. K takovému zjištění došel výzkum ČVUT, který probíhal přímo v ulicích. Velkou část znečištění mají na svědomí dieselové motory, které jsou ve špatném stavu a zároveň jsou ve vozech s odmontovaným filtrem pevných částic. Pražský magistrát chce výsledky měření využít při jednání se státem. Chtěl by, aby policie na technický stav aut přísněji dohlížela.

Podle pražské radní pro životní prostředí Jany Plamínkové (STAN/Trojkoalice) navázal výzkum v pražských ulicích na odhad Ústředního automotoklubu, podle kterého přispívá ke znečištění vzduchu velké množství aut s odstraněným filtrem pevných částic.

Z měření vyplynulo, že polovina škodlivých emisí vylétává do pražských ulic z výfuků pouhých pěti procent aut, která jsou v nejhorším stavu, a deset procent nejhorších aut vytváří dvě třetiny škodlivin. Měření probíhalo v ulicích metodou, kterou vyvinul Michal Vojtíšek z Fakulty strojní ČVUT.

Tisková konference: Pět procent aut produkuje polovinu nejškodlivějších emisí

„Na kraji silnice jsme rozmístili velice citlivé spektrometry. Pokaždé, když projelo auto, zaznamenali jsme jeho registrační značku a změřili emisní stopu, kterou za sebou zanechalo. (…) V poměrně malém počtu případů se nám podařilo změřit, co auto vyprodukovalo a s jistotou říci ‚ano, toto je z toho konkrétního auta‘. Na základě toho jsme potom prováděli výpočty,“ přiblížil Michal Vojtíšek.

Každé třetí auto mělo od výroby filtr, nyní chybí skoro desetině z nich

Celkem kolem čidel projelo během šesti dnů 25 tisíc automobilů, z toho bylo 98 procent osobních nebo lehkých užitkových. Zatímco však samo měření proběhlo rychle, analýza dat byla zdlouhavá – zabrala půl roku. Výsledky jsou však nyní jasné: Dvě třetiny projíždějících osobních aut měly naftové motory a více než polovina z dieselů byly modely, které byly vyrobeny s filtrem pevných částic. Ukázalo se však, že část z nich (8,7 %) filtr ve skutečnosti buď nemá, nebo je vadný.

Především se ale ukázalo, že auta, která jsou ve špatném technickém stavu, mají závratný vliv na to, jak zkažený je u silnic vzduch. „Kdybychom jedno procento nejhorších vozidel odstranili ze silnice – že bychom řekli ‚prosím, opravte si svůj vůz, nebo ho sešrotujte‘ – rázem se nám sníží emise o desítky procent,“ odhadl Michal Vojtíšek.

Magistrát chce, aby se na filtry zaměřila policie

Vedení města by skutečně chtělo, aby vozidel, která jsou ve špatném stavu, a výrazně proto znečišťují vzduch, ubylo. S výsledky výzkumu chce radní Plamínková oslovit státní orgány. Předpokládá, že by policie mohla využít metodu ČVUT. „Čeká nás další kolečko jednání, ale s tím, že už budeme mít ta přesná čísla,“ uvedla.

Podle Vojtíška se už zkušební akce ve spolupráci s ministerstvem dopravy a policií uskutečnila a byla úspěšná. Na základě měření několika set projíždějících aut policisté odeslali na STK dvanáct vozů, z nichž devět neprošlo. 

Zdroj: 
CT24.cz