Datum zveřejnění: 
7. 8. 2018

Most Legií v Praze se ocitl pod drobnohledem Technické správy komunikací (TSK). Pracovníci společnosti zahájili podrobný průzkum tohoto díla přes Vltavu. Výsledky ukážou cestu, jak jej rekonstruovat.

Památkově chráněný most Legií, který se klene přes Střelecký ostrov, trápí špatný technický stav. "Náročnost přípravných prací zřejmě neumožní zahájit opravy mostu dříve než v roce 2020," konstatoval generální ředitel TSK Petr Smolka.
Diagnostické práce zahrnují statický nebo stavebně-historický průzkum. V červenci odborníci z pontonu na řece uskutečnili tzv. jádrové vývrty malého průměru. Odebrané vzorky zdiva prověří experti v Kloknerově ústavu ČVUT. Vývrty zároveň slouží k instalaci zařízení, které kontinuálně sleduje teploty konstrukce během průzkumných prací.
Další etapy zkoumání přinesou určitá dopravní omezení. Pěší přes most mohou přecházet bez omezení, stejně tak se lidé dostanou na Střelecký ostrov. Od 17. září do 10. října přijdou na řadu kopané sondy do vozovky a chodníků. Tramvaje tudy pojedou jako obvykle, řidiči vozidel ve směru Národní divadlo– Újezd budou jezdit po tramvajovém pásu. V opačném směru silniční provoz omezení nečeká. Od 5. do 16. listopadu je v plánu další odběr vzorků. Během té doby zůstane provoz zachován téměř bez omezení, silniční doprava bude opět svedena na tramvajový pás.
Od 19. do 26. listopadu nastanou zatěžovací zkoušky, vrtané sondy a další diagnostické práce, které si vyžádají celkovou uzavírku mostu pro silniční a tramvajový provoz. Průzkumné práce v letošním roce potrvají do listopadu. Výsledky by měly být známy v polovině příštího roku, informovala TSK.
Původní řetězový most, který se jmenoval po císaři Františkovi I., vyrostl v letech 1839–1841 jako druhý trvalý most přes Vltavu. Autorem projektu byl c. k. inženýr Bedřich Schnirch a stavbu provedl podnik Vojtěcha Lanny.
Most měřil 412,74 metru, mezi zábradlím byl široký devět metrů. Dvě totožné poloviny mostu spojil mohutný zděný pilíř na Střeleckém ostrově.
Dílo bylo monumentální stavbou, která přispěla k rozvoji metropole a zejména Smíchova. Jeho problémem však byla nedostatečná nosnost. Roku 1898 provoz skončil a přesunul se na dřevěné provizorium. V letech 1898–1901 vznikla nová spojnice, kamenná, která dnes nese název most Legií.

V listopadu si průzkum vyžádá celkovou uzavírku mostu pro silniční a tramvajový provoz       

Autor: 
Lucie Fialová
Zdroj: 
Právo