Datum zveřejnění: 
6. 8. 2018

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Do Nymburka přijely hasičské tanky, které zítra začnou vyprošťovat z Labe zřícenou lávku. Ta byla v havarijním stavu, proto ji v pátek řízeně strhla stavební firma. Část konstrukce zůstává ve vodě. A přípravu sleduje Daniela Tunklová. Už je, Danielo, všechna pro zítřek potřebná technika definitivně na svém místě?

Daniela TUNKLOVÁ, redaktorka ČT
Ano, tak jsou tady už všechny tři, co víc, jsou už ukotvené a dokonce navázané na tu část lávky, která vystupuje z vody. Vypadá to tedy, že každou chvíli už stavaři začnou tu lávku vytahovat z Labe. Ten postup je pak následující. Po každých 50 metrech, které hasiči vytáhnou, stavaři lávku rozřežou a odvezou sutě z ní. To se bude opakovat celkem čtyřikrát. Původně měli stavaři s vytahováním začít až zítra, stavbu nové náhradní lávky to ale neurychlí. Zatím proběhlo první kolo architektonické soutěže, vítěz bude jasný až v září a nová lávka by mohla tady v Nymburku stát v roce 2020. Nový most už ale mají asi o 100 kilometrů dál na silnici z Mostu do Mariánských Radčic a právě dnes tam začaly zátěžové testy.

Renata MYSLÍKOVÁ, redaktorka
V jeden moment až 8 nákladních aut. Zatížení skoro 260 tun.

osoba
Tady vlastně cenťák a půl krásně prst...

Renata MYSLÍKOVÁ, redaktorka
Zátěžových zkoušek proběhlo 6. V každé části mostu jedna. Auta musela v místě stát minimálně půl hodiny, to aby vědci měli dostatek času změřit prohnutí konstrukce.

Petr BOUŠKA, zástupce ředitele, Kloknerův ústav, ČVUT v Praze
Na mostu se kontroluje průhyb nosné konstrukce, stlačení ložisek a sednutí spodní stavby.

Renata MYSLÍKOVÁ, redaktorka
200 metrů dlouhý a skoro 40 vysoký. Takhle to na mostě vypadalo v dubnu. To se zavěšovala lana. Železobetonou konstrukci jich nese 20. Tisícitunovou stavbu navíc podpírá i víc než 60 pilot.

Petr BOUŠKA, zástupce ředitele, Kloknerův ústav, ČVUT v Praze
Podle předběžného vyhodnocení první zatěžovací zkoušky most vyhovuje českým normám.

František JIRÁSEK, vedoucí odboru veřejných zakázek, Magistrát města Mostu
Vozovka je ve výšce zhruba 15 metrů nad terénem, most se stavěl zhruba dva roky.

Renata MYSLÍKOVÁ, redaktorka
Přemostění železnice a řeky. Most je součástí nové silnice do Braňan a Mariánských Radčic. Má nahradit tu, která byla zlikvidována v 70. letech spolu se starým Mostem. Stály totiž na uhlí. Těžilo se tu ještě koncem minulého století.

Jaroslav SIKORA, starosta Mariánských Radčic /Za svobodné volby Mar. Radčice/
Nyní se jezdí přes Braňany, cesta trvá zhruba 20 minut autem, když se to objíždí přes Litvínov tramvají, tak je to na hodinu.

Renata MYSLÍKOVÁ, redaktorka
Staví se na výsypce. Kvůli nestabilnímu podloží se tu zem míchá s vápnem. Když zaprší, ztuhne. To silnici třetí třídy prodražuje. Osm kilometrů vyjde na víc než 300 milionů, které zaplatí stát z peněz
na likvidaci důlních škod. Pro řidiče by se měl most otevřít už v září. Renata Myslíková, Česká televize, Most.      

Zdroj: 
ČT 1