Datum zveřejnění: 
27. 7. 2018

Pražský magistrát chce zlepšit a sjednotit informační a navigační systém v ulicích města.
Důvodem je skutečnost, že současné ukazatele představují směs nejrůznějších stylů a barev, jsou často nevýrazné, nedostatečné či zanikají v okolní reklamě.

Vzhled cedulí se často liší i podle jednotlivých čtvrtí, na mnoha místech navíc zcela chybějí. To podle magistrátu vede často spíše ke zmatení než lepší orientaci obyvatel a návštěvníků města.
"Cílem bude řešení, které vizuálně celý systém sjednotí, ať už jste v metru, na Staroměstském náměstí, nebo před hlavním nádražím," uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Město si proto objednalo studii, která má mimo jiné najít nejhorší prohřešky proti snadné orientaci a navrhnout jednotné řešení pro všechny druhy dopravy i chodce. Analýza má rovněž přinést odhad nákladů na kompletní proměnu městské navigace.
Výsledky mají být na stole začátkem příštího roku, následně chce město vypsat samotnou soutěž pro umělce a kreativce všeho druhu, ze které by měla vzejít přesná podoba nového systému.
Prvotní analýzu zpracovává sdružení firem EY a PRO CEDOP ve spolupráci s ČVUT.
"Dostupnost a kvalita informací ve veřejné dopravě jsou klíčové. Cesta se pak stává příjemným zážitkem a je to bez stresu. Informační systém musí být pro cestujícího parťákem, který ho nezklame," říká Petr Šlegr ze společnosti PRO CEDOP. Podle něj se záměr zdaleka netýká jen turistů.

STROHÉ INFORMACE V PŘESTUPNÍCH UZLECH

"Každý někdy cestuje do míst, kde ještě nebyl. A rozhodně neplatí, že navigační systémy jsou pouze drahá elektronická zařízení. Hodně muziky lze docílit použitím i obyčejných ukazatelů a neproměnných panelů s vhodným obsahem," doplnil Šlegr. K největším nedostatkům podle něj patří strohé informace v přestupních uzlech z metra na tramvaj.
Zatímco cedule v metru hlásá pouze směr, kam tramvaj jede, zastávkový označník zase obsahuje jen číslo. Pokud si to cestující neumí spojit, upadá ve zmatek. V uzlech chybějí například i plánky okolní lokality.

CO PODNIK, TO CEDULE

Studie má vyřešit i kompetence, tedy kdo bude za nový systém zodpovědný. Dnes ve věci panuje roztříštěnost, své cedule mají dopravní podnik, České dráhy, městské části, magistrát nebo Pražská informační služba.
"Kvalitní a funkční informační systém podporuje i udržitelnou mobilitu ve městě, především tím, že více zpřístupňuje využití veřejné dopravy, usnadňuje pěší chůzi i cyklistiku," doplnil ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy Ondřej Boháč.
Město chce do diskuse zapojit širokou veřejnost, když zprovoznilo webovou stránku, kam mohou občané posílat své návrhy.       

Autor: 
JIŘÍ ŠINDELÁŘ
Zdroj: 
Pražský deník