Datum zveřejnění: 
20. 7. 2018

Propadlá střecha, padající ozdobné římsy, kvůli kterým brání v přístupu k budově betonové zátarasy. Historická budova děčínského východního nádraží chátrá desítky let. Nyní jí ale svítá na lepší časy. České dráhy, kterým patří, se totiž pustily do opravy střechy a části stropů.
Rekonstrukcí prozatím projde střecha celého pravého křídla historické budovy, která je léta v dezolátním stavu. Donedávna tuto část nádraží kryla na mnoha místech jen plachta, střechou tak protékala do téměř 150 let staré budovy voda, která ničila cenné interiéry. Původně počítaly dráhy s tím, že je oprava vyjde na přibližně deset milionů korun. "Veřejná soutěž srazila cenu o přibližně dva miliony. Opravy nás tak vyjdou na osm milionů korun," uvedly mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Dělníci postupně otlučou uvolněnou omítku, která hrozí pádem na dnes už nevyužívané nástupiště nebo z druhé strany nádraží do ulice. Následně kompletně vymění střechu a opraví i poškozené vnitřní stropy.
Větších investic se ale nádraží bývalé Rakouské severozápadní dráhy od Českých drah v nejbližší době nedočká. "Pro naši společnost je předmětná budova zbytným majetkem, který je nevyužitelný," uvedl Štáhlavský s tím, že se ČD snaží budovu udržovat alespoň tak, aby dále nechátrala.
České dráhy zároveň hledají další možné budoucí využití této velmi rozlehlé nádražní budovy.       

Jednou z nejreálnějších možností je využití celé budovy pro České vysoké učení technické, které by zde mohlo mít zázemí pro svou dopravní fakultu. ČVUT zde plánuje mít dopravní laboratoře, kongresový sál nebo simulátor pro výcvik strojvedoucích. Odhadované náklady na takovou velkou přestavbu nádraží se pohybují okolo půl miliardy korun. O možném budoucím využitím škola už podepsala s drahami, městem a krajem memorandum. Doladit je potřeba především vlastnictví nádraží, protože jeho oprava by nejspíše byla zaplacena prostřednictvím dotací. "Momentálně se podařilo získat 300 tisíc korun na zpracování dokumentace, která má popsat využitelnost celého nádraží," uvedl Ondřej Smíšek z děčínského pracoviště Dopravní fakulty ČVUT v Děčíně. Děčínské pracoviště dopravní fakulty už dnes dělá řadu výzkumů, v novém areálu by mohlo například realizovat crash testy, při kterých je potřeba mít v zemi zabudované snímače. Řadou činností by si mohlo centrum z velké části vydělat na svůj provoz, který bude vzhledem k rozloze areálu poměrně nákladný.
Ve hře jsou kongresy, laboratoře nebo nejrůznější simulátory, které je možné pronajímat. Přímo v areálu je také naplánováno přibližně 90 lůžek, která by bylo možné využívat například při kongresové turistice.      

Autor: 
ALEXANDR VANŽURA
Zdroj: 
Děčínský deník