Datum zveřejnění: 
4. 7. 2018

Po revoluci 1989 se média často strefovala do „zašlapaných socialistických projektů“. L-39 je pravým opakem. Je to stroj, který přesáhl rámec RVHP. Je to nejúspěšnější školní výcvikový tryskáč všech dob. Přesto vznikly po roce 1989 problémy s jeho dodáváním zákazníkům. Problémy trvají dodnes.

Vzhledem k tomu, že nám odmítli sdělit informace v Aero Vodochodech — ostře nás odbyl tiskový mluvčí Tobiáš Tvrdík — zeptali jsme se jinde. Sputniku na dotazy odpovídá Ing. Robert Theiner, Ph.D., vedoucí Ústavu letadlové techniky Fakulty strojní ČVUT v Praze.

Letadla Vlček L-29 „Delfín” a L-39 „Albatros” se staly legendou. V ČSSR byly oba stroje relativně rychle vyvinuty a ve své době představovaly špičku v kategorii cvičných proudových letounů. Od té doby náš průmysl nic tak přelomového, zdá se, nepředstavil. Proč je dnes tak obtížné nabízet moderní modifikace kdysi slavných strojů?

Vojenský materiál nelze oddělit od politické roviny. Letadlová technika má na cizích trzích opravdu velkou konkurenci. V jednu chvíli se zdálo, že bude možné prodávat L-39, L-59, L-159, což i nabudilo odpovídající atmosféru. Záhy se ukázalo, že tyto vize nebude snadné naplnit.  Vojenskou techniku nakupuje vláda, ve hře jsou vazby na mezinárodní politickou scénu. Největším konkurentem naší „devětatřicítce” byl anglický Hawk. Existovala možnost, že naše letadla koupí Austrálie. Všechny parametry mluvily pro, hlavně cena. Proběhla i vyjednávání na vysokých pozicích. Nakonec anglická vláda provedla lobbing a kontrakt nakonec vyhrál Hawk. Takže vlastně zvítězila politika.

Důležité jsou tzv. Offsety: prodávající nabízí řadu aktivit proaktivní ve vztahu ke kupujícímu. U Gripenu byla učiněna celá řada pobídek ze strany Švédů.  Většina se nezrealizovala. Jde-li o  L-39, vláda zřejmě nedokázala udělat dostatek vhodných pozic pro tento produkt. Letadlo, ač vzniklo v 60. letech, například co se draku týče, plní své úlohy dobře i dnes. Letoun si oblíbila civilní sféra. Dnes existuje asi 200 majitelů v USA, stroje létají pod civilními značkami. Subsonické letouny „L” jsou jednoduché na obsluhu i na provoz. Dokáží startovat z nezpevněných travnatých ploch.

Zdroj: 
ceskoaktualne.cz