Datum zveřejnění: 
26. 6. 2018

Studenti FS ČVUT v Praze dokončují v těchto dnech již 10. novou verzi závodní formule pro rok 2018, včetně nového motoru. Každým rokem studenti na celém světě postaví kolem 700 nových závodních vozů. 10. vůz týmu CTU CarTech Fakulty strojní ČVUT je opět úplně nový.
"Největšími změnami prošel motor," říká Lukáš Pacoň, student a konstruktér odpovědný za vývoj auta. "Důležité je, že si většinu uhlíkových a hliníkových komponentů vyrábíme sami. Odfrézovaný spodek sériového motoru nahradila hliníková olejová vana vytisknutá na 3D tiskárně. Motor jsme v podstatě rozebrali a nahradili vlastními komponenty – čerpadly, písty, vačkovými hřídelemi i převodovkou. Nová vana s integrovanými sacími kanály zajišťuje, že olej nezůstává v motoru jako u standardních motorů, ale je vyváděn do vyrovnávací nádoby. Výhodou je, že v zatáčkách, kdy se olej přelévá do stran, motor nenasává vzduch. Zlepšili jsme také chladicí okruh a předělali sání motoru pro lepší ovladatelnost piloty." "Při vývoji bylo využito několik nových technologií a změny se netýkaly jen motoru," doplňuje informaci Ondřej Kratochvíl, kapitán týmu, student 3. ročníku FS ČVUT Praha. "Pro monokok jsme připravili novou vnitřní skladbu, která je lehčí o 1 kg oproti loňskému roku. Rovněž máme nově upravený ocelový trubkový rám. Tím jsme snížili hmotnost, zlepšili přístup ke komponentům a výrazně se zlepšila aerodynamika na zadní části rámu, kde je uchycen difuzor. Naše oddělení na aerodynamiku se zaměřilo hlavně na optimalizaci aero efektivity. Letošní má tak nejlepší ukazatele poměru přítlaku k odporu v historii CTU Cartech." Studenti také změnili systém elektropneumatického řazení, kde již nepoužívají jako médium oxid uhličitý, ale směs kyslíku s dusíkem. Díky tomu mohli zvýšit tlak na 200 barů. Také palivová celouhlíková nádrž je mnohem nižší než v loňské variantě. Pro větší komfort pilota vozu je možno na volantu nastavovat tuhost přední i zadní nápravy.
"Ale nejde jen o závodní jízdy," komentuje dál klady připravovaného vozu Lukáš Pacoň. "Vůz musí disponovat velkým výkonem ve smyslu co nejlepší akcelerace, brzdění i ovladatelnosti. Musí být spolehlivý, údržba musí být snadná a musí být konkurenceschopný. Kritéria hodnocení jsou v tomto směru velice přísná. Komisaři nejprve analyzují techniku, bezpečnost, výsledky náklonových zkoušek, funkci brzd i hladinu hluku. Teprve pak přijde na řadu vlastní závod. V loňském roce jsme dosáhli 7. místa ve Španělsku, letos máme šanci – po provedených úpravách – být lepší."

O SOUTěžI

Do soutěže Formule Student/SAE je zapojeno téměř 700 univerzit z celého světa. Oproti FS ČVUT mají však někteří zahraniční studenti rok studijní výjimku, kdy se mohou soustředit jen na konstrukci "svého" vozu, a poté pokračují dál ve studiu. Náklady na výrobu českého vozu z dílny studentů FS ČVUT se pohybují za celou sezónu cca ve výši 5 mil. korun. Zhruba 95 % je řešeno příspěvky sponzorů.
"Podstatné je," říká závěrem Lukáš Pacoň, "že každý student FS ČVUT, který se podílí na konstrukci připravovaného vozu, stavbě, testování, závodech a dalších záměrech projektu, si v praxi vyzkouší technické znalosti získané během studia. To vše nám může významně pomoci v profesní kariéře."
Zbývá dodat, že na práci týmu, který se každý rok výrazně obměňuje, podílí 35 studentů. Za deset let strávili nad konstrukcí formulí 302 000 hodin.
Termíny letošních závodů v soutěži Formula Student/SAE jsou 11.–15. července v Itálii (Varano de Melegeri), 18.–22. července v Maďarsku (Györ), 31. července – 4. srpna v ČR (autodrom Most) a poslední 21.–26. srpna ve Španělsku (Barcelona).       
 

Autor: 
Oldřich Houška
Zdroj: 
Technický týdeník