Datum zveřejnění: 
25. 6. 2018

O šest příček si polepšilo hlavní město České republiky v mezinárodním Indexu městské mobility poradenské společnosti Arthur D. Little. Z celkové stovky globálních měst se Praha umístila na 17. příčce.
Praha se dokonce umístila na sedmém místě v hodnocení vyspělosti dopravního sytému. Přeskočila tak metropole jako Kodaň, Curych, Amsterdam či Londýn. "Z hlediska hustoty MHD je Praha jedním ze vzorových měst, a to stejně i v případě množství přepravených osob a celkové obliby veřejné dopravy," řekl deníku E15 dopravní expert Petr Moos z Fakulty dopravní ČVUT.
Česká metropole naopak zaostává v zavádění inovací, ze stovky světových zemí skončila na 48. místě. Výkon pražské dopravy je pak na úrovni čínského Šen-čenu nebo kolumbijské Bogoty, město se nachází ve čtvrté desítce. "Kvalitu dopravy v Praze shazuje například zanedbanost vozového parku, pokulhávají rovněž systémy telematiky, které informují například o vytížení záchytných parkovišť," dodal Moos. Přesto podle něj není objektivní srovnání dopravy s jinými městy úplně možné, například kvůli pražskému kopcovitému terénu, který odrazuje veřejnost od dojíždění do práce na kole.
Na vrcholu žebříčku mobility se umístil Singapur, především díky zapojení moderních technologií.
Z evropských měst se v první pětce objevily Stockholm, Amsterdam a Kodaň. Právě metropole starého kontinentu skončily ve srovnání regionů nejlépe. "Pokud se Praze povede dosáhnout vyššího indexu v oblasti inovativnosti a úrovně systému městské mobility, dostane se mezi lídry žebříčku," říká analytik Arthur D. Little Marcel Hominda.
Studie se při hodnocení jednotlivých měst soustředila na tři dílčí oblasti: první zkoumala výkon dopravy, konkrétně například množství emisí, počet dopravních nehod nebo dobu dojezdu do práce.
Druhá oblast se zabývala inovacemi v dopravě, kam patří například využívání chytrých karet a rozšířenost platforem pro sdílení dopravních prostředků.
Třetí kategorií byla vyspělost dopravy, ve které se hodnotila například finanční atraktivita hromadné dopravy, hustota silniční sítě nebo podíl veřejné dopravy.      

Autor: 
Michal Tomeš
Zdroj: 
E15