Datum zveřejnění: 
21. 6. 2018

Dálnice a silnice první třídy se těší pozornosti státu, který disponuje nemalými prostředky na jejich údržbu a vybavení. Kraje zdědily silnice druhé a třetí třídy často v dezolátním stavu a nedisponují ničím, co nedostanou od státu. Dopravní telematika by se tu často hodila, ale je to trochu science fiction.

Kdybych teď měla v ruce volat a dojela na tuto křižovatku, musela bych se rychle rozhodnout. Pojedu-li rovně, dostanu se k frekventovanému přejezdu, kde často posunují vlaky a mohu tam klidně stát i půl hodiny. Pojedu-li doprava, dostanu se k frekventovanému kruhovému objezdu, kudy jezdí jeden kamion za druhým. A právě teď by se mi informace o stavu provozu na obou místech docela hodila. Toto je malá ukázka, k čemu by taková dopravní telematika, použitá na kraji lesa, mohla sloužit. Řidiči jedoucí z venkova by si vybrali cestu nejmenšího odporu dříve, než dojedou do okresního města, kde by pak nezhoršovali už tak dost špatnou dopravní situaci. 

"Jedna věc je technologie, druhá věc je reálná poptávka, protože tyto systémy by měly vznikat právě na reálné poptávce řešení nějakého konkrétního problému," řekl Zdeněk Lokaj, docent Fakulty dopravní ČVUT.

"Dovedu si představit, že mobilní informační průměrná tabule umístěná na vhodném místě je užitečným nástrojem. Nicméně je potřeba si uvědomit, že ne všechno, co lze použít třeba na dálnicích, lze použít na silnicích 2. a 3. třídy. Doprava ve Středočeském kraji je velmi velká. Máme tady těžkou nákladní dopravu a tuto dopravu nelze v některých případech převést na silnice 3. třídy," řekl Bohumil Taraba, vedoucí provozu KSÚS.

"Já bych byla velice ráda, kdyby např. došlo alespoň k prostříhání keřů podél silnic a byla by vidět alespoň jedna z mnoha značek, které tam jsou, což skutečně na silnicích 2. a 3. třídy není. Takže není vidět dopravní značení, silnice jsou tak zarostlé, že 2 auta se proti sobě nevyhnou. Silnice 3. třídy jsou prakticky nesjízdné, takže telematika na silnicích 2. a 3. třídy je, myslím, záležitost hodně daleké budoucnosti," řekla Jana Poláková, starostka obce Byšice. 

"My se snažíme, a je naším úkolem, ty silnice udržet ve stavu, kdy budou sjízdné a ve středních Čechách je opravdu tento úkol skutečně náročný, protože máme nejvíce kilometrů silnic 3. třídy v ČR a zároveň nejvíce zatížené," řekl Bohumil Taraba.

 

Autor: 
Věra Dušková
Zdroj: 
prahatv.eu