Datum zveřejnění: 
21. 6. 2018

Neradostný stav středočeských silnic, časté dopravní kolony a nikdy nekončící proudy kamionů nekomplikují život jen řidičům osobních vozů, ale také veřejnou dopravu. Dopravní telematika sice nemůže řešit hlavní příčinu, která spočívá v tom, že kraj tvoří prstenec kolem naší metropole, ale mohla by pomoci zmírnit následky.

Dopravní telematika ve veřejné dopravě je jedním z hlavních témat memoranda o spolupráci kraje s ČVUT.

"To propojování Prahy se Středočeským krajem, tam zrovna vypadá, že bude velký problém telematika. Tzn. všechny ty chytré zastávky a komunikátory v autobusech a podobně. Také si myslím, že zrovna tam má ČVUT velký prostor a už s nimi na tom spolupracujeme," řekla Jaroslava Pokorná Jermanová, hejtmanka Středočeského kraje. 

"Když se budeme bavit třeba o chytrých křižovatkách, tzn. budu třeba preferovat MHD. Budu to dělat tak, že vozidlo MHD se přihlásí do křižovatky a ten směr, ze kterého jede, bude preferován na úkor individuální automobilové dopravy. Nebo budu informovat cestující o tom, jaké spoje kdy na zastávku přijedou, ať už je to nějaká inteligentní zastávka nebo mobilní aplikace, která využívá data právě z vozidel MHD, zpracovává je a následně poskytuje cestujícím," řekl Zdeněk Lokaj, docent Fakulty dopravní ČVUT. 

Zastávek máme ve středních Čechách sice hodně a leckdy i velmi zajímavých, ale jejich inteligenční kvocient bude nejspíš pod hranicí měřitelnosti. Snad až na pár výjimek. Zvláště v místech vzdálenějších od Prahy bývají úplně jiné priority. 

"Tady asi nepotřebujeme autobusovou zastávku, která má solár, vyhřívané sedačky a USB nabíječku, spíše potřebujeme aby ty autobusy jezdily, aby se neomezoval počet spojů," řekl Jan Špytko, starosta obce Hostín. 

Dopravní telematika je navíc závislá na vcelku vysoké úrovni informační a telekomunikační infrastruktury.

"Telematika s tím souvisí, protože vychází ze spojení dvou slov - informatika a telekomunikace. Tzn. máme data, ta potřebujeme někde sebrat, nějak je přenést do centrálního systému, tam je zpracovat a zase distribuovat zpátky. Takže telematika je závislá na moderních technologiích," řekl Zdeněk Lokaj. 

A ty právě v řadě odlehlejších obcí, kterých je ve středních Čechách víc než dost, chybí. Operátoři a další investoři se totiž soustředí především na prostor v těsné blízkosti Prahy. A tak se cestující čekající na autobus v zapadlé vísce asi nedozví, proč má jeho autobus zpoždění, zda vůbec přijede a jestli budou k dispozici návazné spoje. Ale časy se mění a klíčovým impulsem k vybavení venkova kvalitním internetem možná nakonec nebudou zájmy občanů, ale potřeby státních úředníků. 

"Je zájmem zasíťovat nějakou kvalitní konektivitou i takto malé obce právě proto, aby mohla být třeba elektronizována státní správa," řekl Zdeněk Lokaj.

Autor: 
Věra Dušková
Zdroj: 
prahatv.eu