Datum zveřejnění: 
26. 5. 2018

Stejně ale půjde k zemi...
Silničáři provedli extrémní test
Čekali, že konstrukce praskne

HOLÝŠOV – Most z roku 1923 zatížili silničáři při extrémním testu 142 tunami! To je téměř třikrát větší zátěž, než na jakou byl projektován. Čekali, že se zlomí, ale ani se nehnul! I tak je určen k demolici.

Šířka mostu mezi Holýšovem a Staňkovem - na Domažlicku už nestačí rušné dopravě. - Ještě před demolicí se ale Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozhodlo zkusit, co s konstrukcí udělá, když most projektovaný na 50 tun extrémně zatíží. "Je tu vážné riziko, že dojde k demolici," řekl kl před začátkem testu mluvčí ŘSD Jan Rýdl. dl.

Začali navážet

V pátek dopoledne dělníci začali na vysloužilou stavbu navážet jeden náklaďák štěrku za druhým. Celkem měli naplánovány čtyři etapy. Konstrukci mostu přitom podrobně sledovaly měřicí přístroje ŘSD a expertů z ČVUT. Všem přítomným se s každou přidanou náloží zatajil dech. Vrstva už sahala nad zábradlí. Celkem na most naložili 142 tun, ještě o 22 více, než bylo plánováno.

»Stařík« vydržel

Most se mohl každou chvíli zřítit. Ale prvorepubliková konstrukce všechnu zátěž ustála úplně bez problémů. "To je jasné, ten most je skoro 100 let starý, ani se nehne. Je to prostě ještě poctivá práce. Vždyť ze stejného betonu stavěli i bunkry," okomentoval to jeden z přihlížejících.

---

Sloužil 95 let

»Dědeček« mezi mosty stojí už 95 let. "V průměru přes něj v posledních letech projelo 10 000 vozů denně, z toho jednu třetinu tvořila těžká nákladní doprava," uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Stav mostu byl vzhledem k jeho stáří špatný, ale nikoliv havarijní. Je ale určen k demolici, protože už nezvládá pojmout všechnu dopravu. Bourání má začít v pondělí.

Víte, že...

... ŘSD má na hodnocení stavu mostů sedmibodovou stupnici? Jednička znamená nejlepší a sedmička havarijní, tento most byl na stupni pět.

Výjimečný test

Podobný test, navíc s možností měření, odborníci nepamatují. "Je to výjimečná situace, že by se dělal pokus o zlomení mostu. Chceme toho využít, abychom zjistili, jak ta konstrukce pracuje a jak můžeme porovnávat hodnoty z návrhů s těmi skutečnými. Samozřejmě tam musí být nějaká rezerva," popsal Vladislav Hrdoušek z dopravní fakulty ČVUT.

1970 Nuselák zatížily tanky

Častěji než před demolicí se dělají zátěžové zkoušky mostů před otevřením. Když se před 45 lety otevíral mms sv v Praze Nuselský most, měl už za sebou svou extrémní zatěžkávací zkoušku. V roce 1970 na něj najelo 66 tanků T55 z rakovnického pluku. Každý vážil zhruba 37 tun, dohromady pak 2442 tun. Kdyby to most nevydržel, tankisté by zřícení z výšky 42 metrů nepřežili...       

Zdroj: 
Aha!