Datum zveřejnění: 
25. 5. 2018

Extrémně zatížit most a vyzkoušet, co to s ním udělá! Takový plán zrealizovali silničáři na mostě u Holýšova. Stejně jej musí strhnout, čekali ale, že se pod tíhou rozlomí. Omyl! Most z roku 1923 odolal 140 tunám…

Šířka mostu už nestačí vysoké dopravě, která v místě panuje, a tak stejně musí jít k zemi. Ještě před tím se ale Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozhodlo provést na něm extrémní test a zkusit, co s konstrukcí udělá, když most projektovaný na 50 tun zatíží 120 tunami! „Je tu vážné riziko, že dojde k demolici mostu,“ řekl před začátkem testu mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

V pátek dopoledne proto dělníci za plného provozu na silnici, která okolo mostu vede, začali na vysloužilou stavbu navážet jeden náklaďák za druhým, všechny plné štěrku. Celkem měli naplánovány čtyři etapy. Konstrukci mostu při tom podrobně sledovaly měřicí přístroje ŘSD a expertů z ČVUT.

Všem přítomným se s každou přidanou náloží tajil dech. Vrstva už sahala nad zábradlí. Most se mohl každou chvíli zřítit. Nakonec na něj naložili asi 142 tun, tedy o 22 více, než plánovali! Ale prvorepubliková konstrukce všechnu zátěž ustála úplně bez problémů! „To je jasné, ten most je skoro 100 let starý, ani se nehne. Je to prostě ještě poctivá práce,“ okomentoval to jeden z přihlížejících. „Tak tak, vždyť je to stejný beton, ze kterého se stavěly kryty za první republiky,“ přitakal mu druhý.

Sloužil 95 let

»Dědeček« mezi mosty stojí mezi Holýšovem a Staňkovem na Domažlicku už 95 let. „V průměru přes něj v posledních letech projelo 10 000 vozů denně, z toho jednu třetinu tvořila těžká nákladní doprava,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Stav mostu byl vzhledem k jeho stáří špatný, ale nikoliv havarijní. Je ale určený k demolici, protože už nezvládá pojmout všechnu dopravu. 

Výjimečný test

Podobný test, navíc s možností měření, odborníci nepamatují. „Je to výjimečná situace, že by se dělal pokus o zlomení mostu. Chceme toho využít, abychom zjistili, jak ta konstrukce pracuje a jak můžeme porovnávat hodnoty z návrhů s těmi skutečnými. Samozřejmě tam musí být nějaká rezerva,“ popsal Vladislav Hrdoušek z dopravní fakulty ČVUT.

Nuselák zatížily tanky

Mnohem častěji než před demolicí se dělají zátěžové zkoušky mostů před otevřením. Když se před 45 lety otevíral v Praze Nuselský most, měl už za sebou svou extrémní zatěžkávací zkoušku. V roce 1970 na něj najelo 66 tanků z rakovnického pluku.

Autor: 
Michaela Kalkusová
Zdroj: 
Blesk.cz