Datum zveřejnění: 
25. 5. 2018

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) testovalo na hlavním tahu Plzeň - Domažlice - Německo nosnost mostu učeného k demolici. Ačkoli je ve špatném stavu, vydržel extrémní zátěž. ŘSD tím chtělo otestovat vıdrž podobnıch mostů a přesnost odhadu jejich stavu. Zničení mostu během testu nebylo vyloučeno, ale železobetonovı most z roku 1923, dimenzovanı na běžnı provoz 21 tun a jednorázově 50 tun, ustál zátěž 142 tun kameniva.

Průhyb mostu byl minimální, kolem jednoho milimetru, řekl mluvčí ŘSD Jan Rıdl. Jednalo se o první podobnou zkoušku, ŘSD má vytipované další mosty.

 

V pondělí most o délce 15 metrů začnou silničáři bourat, novı most bude na silnici I. třídy mezi Holıšovem a Staňkovem ještě letos. „Už ve středu tady bude pouze díra, protože šířkově nevyhovuje,“ uvedl mluvčí. Navíc je most v pátém stupni hodnocení technického stavu, kdy sedmı stupeň znamená již havarijní stav. „Pořád ale ukazuje, že i když je ve špatném stavu, tak je naprosto bezpečnı,“ uvedl. Novı most, kterı stavbaři dokončí ještě letos, bude mít zhruba stoletou životnost.

Jedním z důvodů zkoušek bylo také, ověřit si, jak je ŘSD úspěšné v odhadu technické kondice mostů, jichž má po celém Česku na silnicích I. třídy a dálnicích 5000 s celkovou délkou kolem 250 kilometrů. „Každı most má předepsanı přesnı program prohlídek, kontrol, revizí, údržeb a diagnostik a most mezi Holıšovem a Staňkovem měl v minulıch desetiletích vše správně splněné. Chtěli jsme vědět, zda když si ho hledíme, jak máme, jestli je opravdu v tom stavu, v jakém se domníváme, že je. Což se víc než potvrdilo,“ uvedl Rıdl.

Příští most už dovedeme k destrukci, zní z ŘSD

Podle něj se skutečnı stav mostů zjistí až při demolici, nebo při zásadní rekonstrukci. ŘSD získalo vıznamné zkušenosti na bouranıch mostech během modernizace D1, ale zkoušku, kterou si tam nemohlo dovolit, v pátek provedlo u Holıšova. „Je pro nás velmi důležitá. Intenzivně spolupracujeme se stavební fakultou ČVUT,“ uvedl Rıdl.

 

Nákladní auta navezly na celı most čtyři plné korby kameniva. Nejvíce byl zatížen prostředek mostu. Na místě nedochází k žádnému zdržení dopravy. Je tam plynulı provoz, pouze mírně zpomalenı po malé objížďce.

Do roka připraví ŘSD podobnı zátěžovı test na dalším větším mostě. „Tam jsme rozhodnuti to dotáhnout až do té destrukce a opravdu pukne,“ dodal. Testovat bude do dvou let ještě další mosty.

Zdroj: 
24zpravy.com