Datum zveřejnění: 
20. 5. 2018

Státní podnik Povodí Vltavy se snaží oživit debatu o stavbě plavební komory na pražském Smíchově u Dětského ostrova. O stavbě se mluví již desetiletí, naráží ale na odpor páté pražské městské části. Stavba by stála kolem půl miliardy korun, peníze by povodí chtělo získat ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Komora by měla ulehčit současnému smíchovskému zdymadlu, které je nejvytíženější ve střední Evropě. ČTK to řekl ředitel povodí Petr Kubala.

„Vzhledem k velkému počtu plavidel a proplavování a vzhledem k délce proplavování dochází k hromadění lodí v centrální části na Vltavě v Praze kolem Karlova mostu," řekl. Navíc podle něj provozovatelé povolují plavbu až do nočních hodin, což kromě hluku otravuje místní obyvatele také imisemi. „Ne všechny lodě jsou v optimálních provozních podmínkách," dodal.

Výstavba komory by trvala dva až tři roky, letos v lednu bylo zahájeno územní řízení. Komora by měla být na opačné straně Dětského ostrova, než je ta nynější. „Plavební komora by měla zabezpečit zkapacitnění proplavování pro sportovní a rekreační plavbu, nikoliv pro nákladní, protože parametry této plavební komory jsou stejné jako u plavební komora Mánes – nevejdou se tam dva největší parníky, které na Vltavě máme, natož ponton s nákladní lodí," uvedl Kubala. Nyní komorou propluje ročně kolem 28 000 lodí, tedy kolem 80 denně.

Se stavbou zásadně nesouhlasí městská část Praha 5. „Druhá plavební komora má pouze jeden jediný pozitivní efekt: spojuje kompletní veřejnost Prahy 5, občanské spolky a veškeré strany na radnici ať už koaliční nebo opoziční v jeden jediný názor – v žádném případě Praha 5 druhou plavební komoru nechce a podnikne veškeré kroky, aby případné stavbě zabránila. Druhá plavební komora žádnému občanovi nepomůže, pouze na ní vydělají společnosti, které vozí turisty v parnících po Vltavě," sdělil ČTK mluvčí městské části Jakub Večerka. Podle něj je postavení komory pro městskou část v plánovaných místech naprosto nepřípustné.

Pražský magistrát loni na podzim uvedl, že zváží, jakým způsobem by se daly omezit emise, které ve vltavském údolí produkuje lodní doprava. U lodních motorů není na rozdíl od automobilů měření emisí povinné a lodě nepodléhají žádné kontrole. Na problém upozorňovala i Praha 5, která si u odborníků z ČVUT objednala měření emisí právě i kolem smíchovské komory.

„Na základě podnětů občanů bydlících u Janáčkova nábřeží jsme zahájili měření emisí z lodní dopravy, které doposud nikdo nedělal. Výsledky ukazují, že v určitých místech jsou emise z lodí větší problém než z aut, třeba u Dětského ostrova," uvedl loni v prosinci starosta městské části Pavel Richter (TOP 09).

Zdroj: 
prazskypatriot.cz