Datum zveřejnění: 
18. 5. 2018

Systém zón placeného stání v Praze se hroutí i po zavedení jednotného systému. Důvody detailně mapuje rešeršní studie Fakulty dopravní ČVUT v Praze.

Z hranic metropole (318.500 vozidel na hlavních komunikacích) totiž do přímého centra metropole, tj. do zónového parkovacího systému, denně míří minimálně 217.500 vozidel (z toho víc než polovina – 115.000 aut – pravidelně). K dispozici je přitom pouze tři a půl tisíc P+R stání, což odpovídá 1 % aut přijíždějících denně do Prahy.

Tyto problémy konkretizuje reprezentativní průzkum agentury STEM/MARK ve spolupráci se společností Uber, kterého se zúčastnilo více než 500 respondentů: téměř devět z deseti řidičů (88 %) nejenže má problém zaparkovat, ale většina (76 %) se s obtížným parkováním potýká několikrát týdně, nejčastěji v centru nebo před úřady a nemocnicemi. A situace se dál zhoršuje, až 80 % Pražanů se někdy stalo, že přišli na schůzku pozdě kvůli špatným možnostem parkování, navíc čtyřem z pěti Pražanů (82 %) dokonce hledání volného místa zabere víc času než samotná cesta.

Modré zóny (ne)fungují!

Nejnovější studie Doprava v klidu vypracovaná Fakultou dopravní ČVUT ve spolupráci se společností Uber jednoznačně ukazuje, že koncepce jednotných parkovacích zón v Praze v současné podobě příliš nefunguje. Analýzy vstupní intenzity osobních vozidel naměřené v průměrný pracovní den na hranicích hlavního města i na hranicích širšího centra (hranice zónového parkovacího systému) potvrzují, že do centra jezdí přibližně 100násobně víc aut (318.000), než kolik je k dispozici sběrných parkovacích míst (3.500).

„Z uvedené intenzity vozidel a počtu současných míst na parkovištích P+R jasně vyplývá nedostatečná kapacita současného stavu záchytných parkovišť P+R, která se pohybuje kolem 1 % průměrné denní intenzity vozidel přijíždějících do Prahy. Z praxe ze zahraničí víme, že optimálně mají P+R parkoviště pokrýt 30 až 50 % přijíždějících vozů do měst,“ uvádí Josef Kocourek, jeden z autorů studie ČVUT.

„Praha se čím dál více potýká s řidiči dojíždějícími do metropole za prací. Ti se ale denně ocitají v bezvýchodné situaci. Mají totiž čím dál větší problém zaparkovat. Z našich dopravních statistik vyplývá, že téměř polovina jízd začíná nebo končí v okrajových čtvrtích Prahy a u hranic zón placeného stání (ZPS) a pokračuje do centra metropole,” říká Tomáš Peťovský, generální ředitel Uberu pro Česko a Slovensko.

Zdroj: 
ekologickarevue.cz