Datum zveřejnění: 
10. 5. 2018

Mostů, jako je ten v Lysé nad Labem, stavěných podobnou technologií nad významnými dálničními nebo železničními tahy, jsou podle odborníků ve středních Čechách desítky. A samozřejmě nejsou jediné, které volají po náročné rekonstrukci nebo nahrazení mostem novým. Kraj ale nese zodpovědnost pouze za mosty na komunikacích druhých a třetích tříd.

"Ve Středočeském kraji, v tom neuspokojivém stavu, z toho celkového počtu 1838 mostů je 31%, tzn. každý třetí most, v neuspokojivém stavu. Od roku 2002 do roku 2014 došlo k dvojnásobnému zvýšení počtu mostů v neuspokojivém stavu. To je velmi vážné varování," řekl Tomáš Rotter, odborník Stavební fakulty ČVUT.

Inspirací pro katastrofické filmy zatím Středočeské mosty sice nejsou, ale odborníci tlačí na politiky, aby jim věnovali větší pozornost. 

"Já si myslím, že politici budou radši dělat nové silnice, nové povrchy, protože to občané vidí. Mohou se pak plácat po rameni a ukazovat, že nám to tady postavili. Opravu mostu občané téměř nevidí, pouze kritizují, že je nějaké dopravní omezení, a tam to tak politicky prodejné není," řekl Tomáš Rotter. 

"Když jsem nastupoval do funkce, tak jsem si nechal zjistit stav komunikací a mostů, a protože jsem stavař, tak jsem se i podíval na kvalitu těch mostů. Takže jsem i lezl pod mosty a mnohdy jsem byl zděšen. Takže naší hlavní prioritou budou opravy mostů," řekl František Petrtýl, radní Středočeského kraje.

V případě středočeských mostů ale mluvíme o nákladech kolem 8 miliard. 

"My financujeme nejen z vlastních zdrojů, ze SFDI, ale hodně z IROPu, protože ty stavby jsou velmi nákladné," řekla Jaroslava Pokorná Jermanová, hejtmanka Středočeského kraje.

Jako v řadě jiných případů je ale větší překážkou než nedostatek financí lidská zarputilost a egoismus.

"Trochu nás mrzí a brzdí nás většinou majetkové nesrovnalosti nebo neochota vlastníků pozemku, které k tomu přiléhají, s námi komunikovat," řekla Jaroslava Pokorná Jermanová. 

"Většinou zasahujeme buď trvalým nebo dočasným záborem do soukromých pozemků, nebo do obecních. Takže tam se musí komplikovaně zřizovat smlouvy nájemní nebo záborové. A to samozřejmě, hlavně v případě soukromých vlastníků, dělá značné komplikace," řekl Miroslav Dostál, vedoucí mostních techniků KSÚS.

"A nemůže třeba některý z těch středočeských mostů spadnout stejně jako lávka v pražské Tróji?"

"Havárie lávky v Tróji byla zcela mimořádná událost. Byla to první havárie mostu za provozu od 2. světové války. Takže to riziko havárie dalšího mostu je relativně malé," řekl Tomáš Rotter.

 

Autor: 
Věra Dušková
Zdroj: 
prahatv.eu