Datum zveřejnění: 
7. 5. 2018

Na nekoncepčnost nejen ve výběru mýta, ale i ve správě dopravní infrastruktury poukázali včera v pořadu Otázky Václava Moravce ČT dopravní expert KSČM a někdejší poslanec Karel Šidlo, dále předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO) a Václav Jirovský z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství Fakulty dopravní ČVUT.
Hosté pořadu konstatovali, že o mýtném »se bavíme« od roku 2006, mnohé subjekty mají výhrady k zadávání podmínek tendru, atd. Nyní antimonopolní úřad (ÚOHS) zvažuje zrušení výběrového řízení na provozovatele mýta a mezi ním a ministerstvem dopravy létají žaloby. Podle Šidla, který se jako poslanec zabýval problematikou mýta a byl členem řídicího výboru, by případný výpadek výběru mýta byl velmi citelný, neboť ČR nemá zdroje na to, aby jej nahradila jiným způsobem. Loni kamiony zaplatily na mýtném 10 mld. Kč.

Chybí koncepce

Exposlanec Šidlo rozhodně neočekával, že dojde až na žaloby, i když chápe, že antimonopolní úřad řeší využití majetku státu, to samé sleduje i NKÚ. Jak poznamenal, tendry jsou šity horkou jehlou, nezohledňují všechny názory a stanoviska odborné veřejnosti, například i pracovní komise vytvořené ministrem. »Jsou v nich jen politická rozhodnutí, která se dělají účelově. Chybí dlouhodobé řešení,
« míní. Jako chybu shledává, že se nediskutuje právě o koncepci, namísto toho o používaných technologiích.
I obsah podmínek aktuálního tendru byl dle něho politicky ovlivněn. Domnívá se, že by měl být k mýtu připraven samostatný zákon, který by vše jasně kodifikoval »přes různé vlády a politické reprezentace«.
»Dopravní infrastruktura a systémy, které ji obsluhují, musí zůstat v rukou státu,« zdůraznil v pořadu dopravní expert KSČM.
Jako »evergreen« vidí situaci docent Jirovský. »Jednou za čas vypíšeme výběrové
řízení, a pak se vždycky hádáme… Základem je, že v České republice chybí koncepce výběru mýta« – dal za pravdu Šidlovi. Jako přetrvávající potíž se jeví skutečnost, že od roku 2006 v ČR působilo na dvanáct ministrů dopravy, a každý nový něco změní. »Něco nového se rozjedná,
a pak se to opustí.« Nekompletní síť dálničních komunikací v ČR byla hlavním důvodem pro zpoplatnění silnic I. třídy, poznamenal v debatě OVM Šidlo. »A od té doby se táhnou problémy
dál a dál. Odborníci na výběr vám řeknou: Jestliže zprovozníme určitý úsek dálnice, v tu ránu klesá výběr mýta na konkrétní zpoplatněné silnici I. třídy, která byla účelově zpoplatněna jako náhrada za dálnici.« To je signál do budoucnosti – dobudovat síť dálnic a zpoplatnit je, silnice I. třídy se pak nemusí zpoplatňovat.

Dohoda klubů

Kolovratník uvedl aspoň některá pozitiva – v uplynulých letech se podařilo snížit náklady na výběr mýtného a nyní došlo ve Sněmovně k dohodě všech devíti poslaneckých klubů na znění novely zákona č. 416/2009 (zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury). Novelu by však spíše mělo předložit ministerstvo dopravy. Svého stranického ministra dopravy Kolovratník hájil, že prý tato poslanecká iniciativa není suplováním ministerstva. Do letních prázdnin by novela mohla jít do Senátu.

Opravena ani ne polovina D1

Za plného provozu za pět let bylo opraveno čtyřicet procent dálnice D1 na úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Širší a s novým povrchem je dálnice na téměř 64 kilometrech z celkových 160,8 km. Rekonstrukce nyní pokračuje na dalších 40 kilometrech. Dálnice měla být původně kompletně opravena do roku 2020, v březnu však ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO) uvedl, že se práce protáhnou minimálně o rok. Rekonstrukce D1 za plného provozu začala 9. května 2013.      

Zdroj: 
Haló noviny