Datum zveřejnění: 
6. 5. 2018

Václav MORAVEC, moderátor
Elektronické mýto v České republice vybírá rakouská firma Kapsch. A to už více než 10 let. V listopadu roku 2005 vyhrála výběrové řízení s třetí nejnižší nabídkou. Ostatní 4 uchazeče ministerstvo dopravy tehdy vyřadilo. Rozhodnutí schválil i antimonopolní úřad. A tak tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský z KDU-ČSL v březnu roku 2006 podepsal smlouvu o 6 tisících stránkách. Odborníci kritikou nešetřili.

Václav JIROVSKÝ, dopravní inženýr /2. 4. 2006/
Základní chyba výběru, který vrací Českou republiku do minulého století, je ve formulaci zadání výběrového řízení, čili v ministerstvu dopravy.

Václav MORAVEC, moderátor
Ministr Šimonovský však žádné pochybnosti nepřipouštěl. A to ani ohledně vybrané technologie. "Kdykoliv můžeme přejít na satelitní systém, pokud to bude výhodné", znělo tehdy z ministerstva dopravy.

Milan ŠIMONOVSKÝ, tehdejší ministr dopravy /22. 10. 2006/
Tvrdím znovu, že jsme vybrali ten nejefektivnější systém a nejmodernější na trhu.

Václav MORAVEC, moderátor
Už v listopadu roku 2006 však vyšlo najevo, že ministr podepsal nejen smlouvu, ale o pár měsíců později i dodatek. Podle Šimonovského nástupce Aleše Řebíčka byl značně nevýhodný. Ministerstvo proto připravilo dodatek číslo 2.

Aleš ŘEBÍČEK, tehdejší ministr dopravy /ODS/ /9. 11. 2006/
Tak, aby se napravila různá pochybení a snížili jsme míru právní nejistoty.

Václav MORAVEC, moderátor
Ne jeden, ale rovnou tři dodatky nakonec podepsal ministr dopravy Aleš Řebíček z ODS. Smlouva bobtná a nikoho netrápí, co bude, až skončí. Až v roce 2014 se situaci pokoušel vyřešit tehdejší ministr dopravy Antonín Prachař, ale neúspěšně. Jeho rozhodnutí o mýtném poradci Prachařův nástupce Dan Ťok zrušil. Důvod? Poradce není prý zapotřebí. Zvládneme to sami, prohlásil tehdy Dan Ťok.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/ /4. 1. 2015/
Já si myslím, že to stihnutelný je. Nicméně bych chtěl říct, že od poloviny roku 2012 existuje usnesení vlády, že se má začít chystat soutěž a dva roky se nic neudálo.

Václav MORAVEC, moderátor
Netrvalo to ani rok a ministr dopravy Dan Ťok poradce najednou potřebuje. Proto v říjnu roku 2015 najal poradenskou společnost Deloitte. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže však zakázku zrušil. Dan Ťok ale tendr na mýtného poradce vypsal znovu. V létě 2016 pak navrhl prodloužit smlouvu s Kapschem o další tři roky. Od vlády nakonec dostal zelenou a dodatek pak v srpnu podepsal náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/ /29. 8. 2016/
My bychom rádi, aby nejpozději v polovině příštího roku byla vypsána nová soutěž, aby byla rozsoutěžena.

Václav MORAVEC, moderátor
Ještě před volbami, loni v červnu mýtný tendr ministr Dan Ťok nakonec vypsal. Mýto se kupříkladu má rozšířit na zhruba 900 kilometrů silnic prvních tříd. Ale také nemusí. Letos v dubnu ministr v demisi oznámil vítěze. Ze 4 nabídek ministerstvo vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. Rakouský Kapsch zpochybňuje neutralitu výběrového řízení.

Karel FEIX, generální ředitel, Kapsch /11. 4. 2018/
SkyToll, jak já jsem informován, nabízí úplně nový systém, to znamená ten stávající systém se víceméně vypne a vyhodí do koše.

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/ /11. 4. 2018/
I ten satelitní systém potřebuje kontrolní brány, to je první věc, takže některé z nich budou pro ten systém využity a druhá věc, plánujeme telematické služby takové ty značky, které se mění v čase a mýtné brány jsou pro nás ideální.

Václav MORAVEC, moderátor
Ministr Ťok by rád s vítězem podepsal smlouvu letos na podzim. Firmy SkyToll a CzechToll zvítězily s nabídkou /výpadek zvuku/ miliard korun za 10 let provozu systému. Vysoutěžená cena byla o 2,7 miliardy korun nižší než druhá nejlepší nabídka, kterou podala firma Kapsch. I když se zdá, že mýtný tendr míří do finále, příběh zdaleka není u konce. Ministerstvo sice rozhodlo o novém provozovateli, ale poslední slovo bude mít antimonopolní úřad, chcete-li Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Nejen proto jsou dalšími hosty Otázek předseda podvýboru pro dopravu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Martin Kolovratník z hnutí ANO. Vítejte v Otázkách, hezké dobré odpoledne...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Dobrý den a děkuji za pozvání.

Václav MORAVEC, moderátor
Vítám i dopravního experta KSČM Karla Šidla, vítejte, hezký dobrý den.

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
Dobré odpoledne. Děkuji.

Václav MORAVEC, moderátor
A mé pozvání přijal i Václav Jirovský z Fakulty dopravní ČVUT. Vítejte po čase v Otázkách, pane docente, dobrý den.

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Děkuji, dobrý den všem.

Václav MORAVEC, moderátor
První otázka pro vás pro všechny stejná. Jakou šanci dáváte tomu, že stát bude schopen bez jakýchkoliv pochybností vysoutěžit provozovatele mýta, když už dnes vidíme přetahovanou mezi ministerstvem dopravy a antimonopolním úřadem? Pan předsedo?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Tak děkuji za, ještě jednou za pozvání i za to úvodní slovo. Tak možná bych si dovolil tu otázku malinko upřesnit. Jak, jakou dávám šanci tomu, že budeme vybírat mýto i po tom roce 2019...

Václav MORAVEC, moderátor
Teď už nejste novinář, abyste upřesňoval otázky, teď jste politik, abyste na ně odpověděl...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Snažil jsem se to trochu odlehčit a omlouvám se za to. Já jsem si téměř stoprocentně jistý a mohu diváky, občany České republiky ujistit, že určitě výpadek v tom vybírání mýta nehrozí, že i pokud, a nechci teď předjímat, pokud ten antimonopolní úřad nějak rozhodne negativně ve smyslu té soutěže a budem o tom za malou chvíli mluvit, že stále máme před sebou 19 měsíců času, a byť se to nezdá, je to ještě určitá doba k různým variantám, těch variant řešení je dokonce o něco více, nebo několik není pouze jedna, takže určitě stát je schopen tu situaci zachránit, vyřešit tak, aby od toho 1. ledna 2020 jsme mýto i nadále vybírali efektivně.

Václav MORAVEC, moderátor
Není tedy to tak, jak naznačuje ministerstvo dopravy ústy Dana Ťoka, že pokud antimonopolní úřad v příštím týdnu shodí tu soutěž a s vyhlášeným vítězem nebude moci ministerstvo dopravy podepsat tu smlouvu, tak nehrozí nevýběr mýta o 1. ledna roku 2020?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Já jsem přesvědčen, že nehrozí. I proto, že to mýto, ten systém, který dnes máme, to není robustní systém, který není v majetku státu, to je robustní systém, jehož velká část v majetku státu je, ty mýtné brány jsou naše, patří státu, dokonce, a to málokdo ví, nebo laici tohle nevědí, nejsou to zastaralé deset, před deset let staré technologie, ale součástí té stávající smlouvy je ustanovení o tom, že ta technologie update, to znamená jsou neustále modernizované a odpovídají těm současným tendrům. Musíme si uvědomit to, že řada součástí systémů jsou, je řešena formou subdodávky, bankovní služby, telematické služby nebo datové služby, takže my když se budeme bavit pouze o tom, o jakémsi jádru, o tom know how, tak už to zas tak ohromná entita není a jak říkám, jsem přesvědčen, že i kdyby vše zhavarovalo a za sebe, jsem kolega pana ministra Dana Ťoka, tak samozřejmě si přeji, aby to nezhavarovalo, věřím, že kolegové na ministerstvu dopravy udělali maximum podle svého vědomí a svědomí, ale jsem přesvědčen, že kdyby se to nedej bože stalo, takže za těch 19 měsíců ještě jsme schopni tu situaci řešit.

Václav MORAVEC, moderátor
Vy jste byl, Karle Šidlo, členem té komise, která se zabývala mýtem na politické úrovni. Počítal jste s tím, že ta koncovka, to finále bude plné obvinění mezi ministerstvem dopravy a antimonopolním úřadem, respektive, že ministerstvo dopravy podá u Krajského soudu v Brně žalobu, která míří proti předsedovi ÚOHSu Petru Rafajovi, což se stalo v tomto týdnu?

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
Byť mi to nepřináleží, tak to jenom malinko upřesním. Já jsem byl členem řídícího výboru v určité době, a to bylo ještě v době, než se prodloužila smlouva s firmou Kapsch o tři roky, to byly takzvané ty tři koupené roky na přípravu nového tendru, kdy se měl vybrat projektový manažer, měl ten připravit v podstatě celý nový systém výběrového řízení tak, abychom byli schopni provozovat mýtný systém a případně rozvíjet podle nových podmínek. V tom řídím výboru jsem byl, musím říci, že jsem tam byl jako politický účastník, takže jsem tam vydržel až do konce, do vlastně prodloužení, do podepsání toho dodatku smlouvu, který Kapschi umožňoval provozovat mýto do konce roku 2019 a potom už jsme nebyli oslovováni, takže už jsme byli zcela mimo tu hru. Navíc musím říci, že to všechno, co se odvíjelo, navážu na, tady na bývalého kolegu Martina Kolovratníka, je pro mě problém ten, že ona není skutečně jednoduchá odpověď na to, zda se vybírat bude nebude. Vždycky, když jsme říkali, že je ohroženo pokračování výběru mýtného, na kterém je závislý Státní fond dopravní infrastruktury docela významně, protože stoupá výběr finanční z mýta a stává se to dost vysokou částkou, která je součástí plánovaného rozpočtu na každý rok, tak ten výpadek by byl velmi citelný, protože určitě Česká republika v současné době nemá zdroje na to, aby tento výpadek nahradila jiným způsobem, například změnou spotřební daně, rozpodílování spotřební daně pro jednotlivé účely, na které spotřebovává ve státním rozpočtu...

Václav MORAVEC, moderátor
Vstoupím-li teď do vaší řeči a podíváme se na fakta, tedy na výběr mýtného a na ty peníze, o nichž mluvíte, tak v loňském roce zaplatily kamiony v Česku na mýtném rekordních 10 miliard 400 milionů korun, to je to, o čem mluví Karel Šidlo. Pro srovnání v roce 2009 se na mýtném vybralo, jak sami vidíte, 5,5 miliardy. V roce 2011 8 miliard, v roce 2015 výběr mýta poprvé překročil devítimiliardovou hranici. A jak je to s provozními náklady, které stát platí, tedy firmě Kapsch, ty loni představovaly přes 1,5 miliardu korun, kterou musíme odečíst z toho výběru mýta. Já jsem vám vstoupil do řeči, abychom si ukázali ta... Hrozí podle vás tedy nevýběr mýta, pokud v příštím týdnu či následujících dnech antimonopolní úřad ten tendr zruší kvůli pochybení ministerstva dopravy?

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
No, já to dneska sleduji mimo Poslaneckou sněmovny, sleduji to zvenku, jak každý jiný občan i samozřejmě díky mým vyšším znalostem systému a celého průběhu přípravy mýta a průběhu toho fungování systému, tak mám trošičku náskok vůči ostatním spoluobčanům, ale na druhé straně říkám, je to pro mě velmi ožehavá záležitost, protože tak jako jsme v roce 2016 se báli nevýběru mýta, pokračování nevýběru mýta, já se obávám i dnes. Já jsem zastánce jedné myšlenky, já si myslím, že ty tendry, jak jsou vypisovány, jsou zaprvé šity horkou jehlou, nezohledňují všech, bych řekl, názory, poznatky a stanoviska odborné veřejnosti, to mi na tom vadí nejvíce, protože tady jsou v tom příliš politická rozhodnutí, která se dělají v krátké době, dělají se účelově z důvodu toho, že teď to potřebujeme vyřešit, ale toto musí být dlouhodobé řešení. Takže já na to mám jeden názor poměrně už bych řekl fousatý, který používám dost často, a to říkám, že k mýtu by měl být samostatný zákon. Nestačí nám zákon 13 o provozu na pozemních komunika..., ne o pozemních komunikacích jako takových, protože tam je zmínka v jednom, ve dvou paragrafech, že se má vybírat mýtné, ale na druhé straně potřebujeme něco, co nám bude jasně specifikovat přes úroveň několika vláda, několika politických reprezentací, jak ten mýtný systém v České republice vůbec má být směrován...

Václav MORAVEC, moderátor
Nechci, já vám nechci vstupovat do řeči, ale když tady mluvíte o šití horkou jehlou, tak o mýtné tendru se za existence tohoto pořadu, de facto bavíme od roku 2006 a o těch prvních pochybnostech, to znamená vy jste čekal či nečekal, že konec tohoto mýtného tendru bude vypadat tak, že ministerstvo dopravy obviní antimonopolní úřad a ministr dopravy podá u Krajského soudu v Brně žalobu, která míří proti Petru Rafajovi, jako předsedovi ÚOHSu a týká se to možné manipulace s fleshkami a, a tím sporným zadáním zhruba 900 kilometrů, tedy nejistým zadáním 900 kilometrů, kde se může či nemusí mýto vybírat?

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
No tak já jsem právě řekl, že toto výběrové řízení a i obsah podmínek výběru byly velice politicky ovlivněny. Těch 900 kilometrů se tam dostalo, se tam dostalo úplně v samém závěru před vypsáním, nikdo neví dneska relevantní argument k tomu, proč je tam zrovna 900. Odborníci spočítali 76 dejme tomu, a my se přece o silnicích prvních tříd vždycky bavili od roku 2006, že se jedná o objízdné trasy, to znamená, aby mýtný systém neprodělával tím, že kamiony nemají alternativu v dálničních a rychlostních komunikacích v té době, tak se jezdí po silnicích první třídy a silnice první třídy byly zpoplatněny stejným způsobem nebo podobným způsobem jako dálnice a rychlostky. Takže moje obava je významná, já jsem neočekával teda, že pan ministr podá žalobu na pana Rafaje v podobě teda předsedy Úřadu pro hospodářskou soutěž, to jsem neočekával, ale na druhé straně jsem očekával, že takto vypsaný tendr a takhle rychle a z mého hlediska nekompetentní rozhodnutí o vlastním výběru, kdy byli vyřazeni odborníci a celá pracovní skupina, nebo komise, která byla vytvořena ministrem pro posouzení naplnění podmínek, které byly dány do tendru, že nebudou vyslyšeny a rozhodne se v tak krátké době, aby se k tomu nemohli vyjádřit.

Václav MORAVEC, moderátor
Nedivil byste se tedy, pokud by to antimonopolní úřad toto výběrové řízení shodil?

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
Ano, vůbec bych se nedivil a pak by došlo teda na naše myšlenky, protože já jsem přesvědčen, že dopravní infrastruktura musí zůstat v rukou státu. A v rukou státu musí zůstat i systémy, které tu dopravní infrastrukturu obsluhují. A pořád zůstává tady na stole, a to jde i z odborné sféry, jedna zásadní otázka, proč instituce ministerstva dopravy není odpovědna za řízení a provozování mýtného systému v České republice?

Václav MORAVEC, moderátor
My se i k těmto otázkám dostaneme. Pane docente Jirovský, tušil jste to, že to dopadne v Česku jako vždycky, když se tady 11 let v tomto pořadu bavíme a snažíme se ve veřejném zájmu poukazovat na mýtný tendr a na to, jak co nejtransparentněji vybrat nového provozovatele?

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
No, pane doktore, já už asi zase asi taky to bude trošku fousatý názor, protože já už jsem to napsal někde v nějakém svém komentáři v médiích, že to je takový evergreen, vždycky jednou za čas prostě vypíšeme výběrové řízení, novináři mají o čem psát, veřejnost se má o čem bavit a vždycky to dopadne stejně, že se nakonec hádá ministerstvo dopravy a antimonopolní úřad. Základem tohohle toho problému je, že v podstatě v Čechách, v České republice chybí koncepce výběru mýta. Ta tady není. Ona totiž vůbec mně připadá někdy, když teďko trošku odbočím, jak nekoncepční někdy celé řízení, vezměte si v poslední době například diskutovaný testovací polygon pro autonomní vozidla, kdy ministerstvo dopravy v podstatě má připravenou koncepci toho polygonu, má připravený i návrh a já jsem viděl filmovou ukázku architektury, jak to má vypadat, má připraveno kde a ministerstvo průmyslu a obchodu rozhodne o pobídce pro soukromou firmu, aby si to postavila v místě, kde se to v podstatě postavit nedá. Čili tady jsou, prostě tady chybí koncepce, oni se vůbec nedohodnou. A ten podobný problém je v té...

Václav MORAVEC, moderátor
Počkejte, ale ten tendr vypisuje ministerstvo dopravy v případě mýta, není, ano...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Já se, já to doříkám, jo? Čili ta koncepce to je to základ, co tady chybí. My máme od roku 2006, já jsem se to snažil nějak tak odhadnout asi 12 ministrů dopravy od té doby, vždycky přijde nový ministr dopravy a něco změní. My jsme v roce 2007 expertní skupina ministra dopravy začala pracovat právě na té koncepci a skončili jsme tím, že v roce 2009, jestli si vzpomínám dobře, byl připravený testovací provoz hybridního mýta, který stále vidíme jako velmi důležitý z hlediska interoperability těch jednotlivých systémů. Přišel pan ministr Bárta, všechno zastavil, já jsem si připadal velmi špatně, když se pak na mezinárodní standardizační organizaci ISO musel omlouvat, protože jsme byli vybráni jako jeden ze tří států, ve kterých se ta nová koncepce měla testovat, museli jsme v podstatě změnit veškeré přístupy, který jsme měli, i když naše práce se potom projevila třeba v té směrnici 12850, ve standardu 12855 nebo v tom rozhodnutí 750, to je takový pohrobek toho tady můžu ukázat, je vlastně tadle ta kniha, kde jsem shrnul všechny ty názory kolem toho a kde to řešení je vlastně naznačené. Takže abych se dostal k dnešku...

Václav MORAVEC, moderátor
Ano, měl současný ministr zhruba 3,5 roku na přípravu...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Ano.

Václav MORAVEC, moderátor
Mýtného tendru.

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Asfinag vypisoval tendr na, připravoval vypsání tendru na jenom centrální systém tři roky a dva roky ho vlastně realizuje. To je to, co říkám, že tady chybí koncepce, že se vždycky něco rozjedná a pak se od toho opustí, pak se všechno změní, to je základ. Čili tady byl minimální čas na to vypsání tendru. Já nevěřím tomu, bohužel, že během nějakých 19 měsíců se dá něco stihnout, určitě ne...

Václav MORAVEC, moderátor
Pokud antimonopolní úřad tedy tu věc shodí, tak si myslíte, že se přestane vybírat mýto v Česku?

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Já alespoň, to nemůžu říct, to nevím, ale já alespoň, pokud vím, co vím z materiálů, z médií, že antimonopolní úřad se pohybuje trošku na tenkém ledě, protože jsem slyšel nějaké prohlášení, že tam prostě došlo k jiným datům na těch předaných flashkách, mimo jiné třeba v Německu předávají zadání pro téměř stejnou věc na discích, jo a taky je to v pořádku, no a to se samozřejmě dá odhalit. Ministerstvo dopravy asi není hloupé, aby nemělo zabezpečovací kód pro ty flashky, které předávalo a když to porovná s těmi flashkami, které má antimonopolní úřad a zjistí, že s tím bylo manipulováno, tak nechci vědět, co se bude dít, jo, ale nechci nic, nechci nic...

Václav MORAVEC, moderátor
Ale ono, pane docente, jenom, že vstupuji do vaši...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Nechci nic naznačovat.

Václav MORAVEC, moderátor
Do vaší řeči, ono nejde jenom o těch, o ty flashky, ale jde například o těch 900 kilometrů...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
To je velmi zajímavá věc...

Václav MORAVEC, moderátor
A o tom, když se podíváme, na kterých silnicích se mýto vybírá a kde se vzalo těch 900 kilometrů silnic, kde by se mohlo vybírat, ale mohlo i nemuselo, to je přesně problém toho zadávacího řízení. Nově se má platit mýto na dalších silnicích první třídy. Teď už sami vidíte, kde všude by provozovatelé nákladní dopravy měli v budoucnu platit. Modrá barva na vašich obrazovkách vyznačuje stávající zpoplatněné úseky, zelená, to je těch 900 kilometrů, které v tom zadávacím řízení jsou jako možnost. Ministerstvo už nového provozovatele vybralo, konečné slovo, jak bylo řečeno, má mít antimonopolní úřad, který může soutěž ještě zrušit, tady jsou slova Dana Ťoka.

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/ /8. 3. 2018/
Já si teď nedovedu představit, jak jsem si to nedovedl představit ani před tím, že tendr je možno zrušit. Co se týče těch 900 kilometrů, ono se z toho udělalo velké politikum místo toho, aby se to vzalo jako technická záležitost. Já si nedovedu představit, jak bych to provedl, to mně zákon prostě neumožňuje.

Václav MORAVEC, moderátor
Nakolik si tedy, pane docente, ministerstvo dopravy samo zkomplikovalo situaci těmi 900 kilometry, které mohou i nemusejí být zpoplatněny?

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Pane doktore, ta tu situaci si nezkomplikovalo ministerstvo dopravy, to je v rozhodnutí vlády. V rozhodnutí vlády je napsáno, že to je myslím 850 až 3 tisíce kilometrů a ministr musí poslechnout premiéra, když mu tady něco, něco řekne. Ale to, co je na tom zajímavé na tom rozhodnutí vlády, že právě v té oblasti zhruba 900 kilometrů, když to sečtete, začíná být výhodnější satelitní systém než systém mikrovlnný. Tam se lomí ta price-performance křivka, kdy se to protíná a když to potom stavíte dál a dál, tak je to výhodnější. Když to stavíte pod tím, tak je výhodnější ten DSC systém, ten mikrovlnný. Čili já k tomu můžu říct jenom, že bych byl velmi nerad, kdyby se ten tendr zrušil, protože si nedokážu představit, co by se stalo. 19 měsíců je skutečně velice málo. To se prostě nedá. Pardon.

Václav MORAVEC, moderátor
Podle vás je to, ne, a vy si nemyslíte, že jestliže tady antimonopolní úřad má dohlížet na dodržování zákonů a těch 900 kilometrů, protože Česká televize a Otázky požádaly na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, ke, o všechny materiály, které měla k dispozici vláda. Vláda všechny materiály neschvalovala, ona je pouze brala na vědomí a ve všech těch materiálech jsou připomínky právě k těm 900 kilometrům těch možných zpoplatněných silnic. Není to tak, že ministerstvo dopravy, když ono vypisuje tendr, tak je zodpovědné za to, aby to bylo vyspecifikované a ne, že si někdo přeje...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Tak to se asi musíte ptát někoho jiného....

Václav MORAVEC, moderátor
Ne, ale ne, ne, ne, já se, já se ptám, když vy, vy zpochybňujete těch 900 kilometrů, že to nejde za ministerstvem dopravy, tak přece tendr vypisuje ministerstvo dopravy.

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Já nezpochybňuju, já jenom říkám, že ve rozhodnutí vlády bylo 850 až 3 tisíce. To je rozhodnutí vlády. Jo. Já to nemůžu změnit, aby si vláda musela revokovat své rozhodnutí, aby to ministerstvo, ministerstvo tam nedalo a to jsou věci spíš pro kolegy, než, než pro mě tohle, prostě já jenom říkám, že těch 900 kilometrů je vlastně nástroj, kterým se tam dostane jenom jedna jediná technologie.

Václav MORAVEC, moderátor
Takže podle vás těch 900 kilometrů je de facto už ušito na satelitní...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Ano.

Václav MORAVEC, moderátor
Na satelitní techno..., no to ale, to proto to může i antimonopolní úřad z tohoto důvodu zrušit, že těch 900 kilometrů, jako podmínka toho tendru, je porušuje rovnost, rovnost soutěže...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Ale v tom případě by musel antimonopolní úřad se neshodnout s rozhodnutím vlády. Tomu nerozumím, jak to tam je...

Václav MORAVEC, moderátor
No antimonopolnímu úřadu mohou být jedno postupy ministerstva dopravy a vlády, protože on má dbát na dodržování zákona a na rovnou soutěž, hospodářskou soutěž...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
No čili, jemu je úplně jedno, jestli je tam 850 nebo tisíc kilometrů, to zákon o tom nemluví. Zákon mluví o formálních náležitostech výpisu tendru.

Václav MORAVEC, moderátor
Vy jste chtěl reagovat, pane předsedo...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Já jsem chtěl reagovat, ono toho bylo hodně těch informací přede mnou, velmi stručně k těm fousatým, vousatým názorům. Tady bych rád připomněl to, aspoň, jak já to vidím z pohledu té optiky za sebe, za hnutí ANO jsem u toho někdy, někdy 4 roky zpátky, já jsem to vnímal tak, že my jsme do jisté míry převzali nějaký systém nebo dodavatele, způsob výběru, která neměl konec, neměl ideálně nastavený konec, byl vybrán někdy v tom roce 2005, 2006 za premiéra Paroubka a ministra Šimonovského, ono to bylo rekapitulováno, a to, co vnímám já pozitivně a co je dobré říci, a teď, prosím, nechci, aby to byla nějaká reklama, sebereklama, ale já to vnímám tak, že kolegové na ministerstvu dopravy v tom roce 2016, alespoň, když získali ten čas na ty roky 17, 18, 19, tak se povedlo najít konec té smlouvy, dostat ten vztah do férového vztahu mezi státem a dodavatelem a třeba také to, že v porovnání s tím předchozím obdobím se povedlo ty náklady na ten výběr snížit zhruba o půl miliardy ročně, je to 1,5 miliard, kterou se nám povede ušetřit, to si myslím, aby to nebylo jen negativní, že i tohle pozitivní by mělo zaznít. Ale ať jsme teď u toho rozhodnutí, u těch 900 kilometrů. To je bohužel to negativní a tady s kolegy musím souhlasit, férově musím tu kritiku přiznat, prostě tady rozhodují a rozhodovali politici a ne odborníci. A ono je možná jedno, jestli to bylo usnesení vlády, nebo vláda vzala na vědomí, ale prostě bylo to politické rozhodnutí koaliční vlády, bylo tam těch 900 kilometrů navíc. Z informací, které já mám, a teď nechci dělat advokáta nebo obhajobu, asi by bylo férovější, kdyby kolega ministr si tohle argumentoval sám, ale z informací, které jsem dostal, tak skutečně on byl, nechci říci, že přinucen, ale prostě koaliční partneři řekli: my chceme rozšířit prostě, ať se rozšiřuje od 850 kilometrů výše. A já když vidím ten ohromný odpor proti tomu rozšíření, ať je to Svaz měst a obcí, bude teď tripartita v příštím týdnu, celá tripartita, napříč všemi členy s tím rozšířením nesouhlasí, jsou to odboráři, je to Hospodářská komora, prostě všichni říkají, že je to špatně...

Václav MORAVEC, moderátor
Počkejte, ale ona s tím nesouhlasí...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Dokončím...

Václav MORAVEC, moderátor
Jenom vteřinu. Ona s tím nesouhlasila podle těch připomínek, které máme i v rámci připomínkového řízení, ministerstva vedená lidovci. Tady nejzásadnější připomínky má například ministerstvo zemědělství. Tak už tomu nerozumím. Jestliže s tím nesouhlasí, je to politický problém, tak proč se to objevilo v zadání toho tendru?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
To je otázka opravdu na vládu. To je na to, co řekl pan docent, prostě kolik těch kilometrů tam bylo a kolik si řekla vláda. Já jenom chci říct jednu věc, že my bychom se přeci, nebo stát, podle mého hlubokého přesvědčení, by se měl rozhodovat podle toho, co je nejvýhodnější a nejefektivnější pro stát a pro občany. A ne podle toho, jestli to škodí tu jedné firmě, nebo je výhodnější tu pro jinou firmu a obávám se, a bohužel to bylo řečeno i veřejně, že tenhle argument v tom rozhodování vlády tehdy o něco převážil.

Václav MORAVEC, moderátor
No ale pak to není, pak to nejsou rovné podmínky těch soutěžitelů, když se podíváme na, na to jestli to upřednostňuje nějakou technologii. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zatím nerozhodl, ale pro to, aby mohl nezávisle rozhodnout, si nechal zpracovat analýzu možných variant, pokud by rozhodl, že tendr, mýtný tendr, o kterém je teď řeč, shodí, Otázky tedy se snažily získat nejen veškerou dokumentaci z ministerstva dopravy, ale i od antimonopolního úřadu a proto jsme požádali v tomto týdnu antimonopolní úřad o onu analýzu. Z ní vyplývá, a teď už to sami vidíte, pokud dojde a antimonopolní úřad nám jako Otázkám naší redakci řekl, že v žádném případě ta analýza nepředjímá, jak dopadne rozhodnutí, ale že je nutné mít analýzu, co rozhodnutí způsobí a jestli by došlo k nevýběru mýta v České republice, pokud antimonopolní úřad zruší tu současnou soutěž. Jak sami vidíte na svých obrazovkách, z té analýzy antimonopolního úřadu, kterou máme k dispozici, vyplývá, že u všech tří uvažovaných variant nového zadávacího řízení by bylo možné stihnout uzavřít smlouvu nejpozději do poloviny roku 2019. Pan docent Jirovský je skeptický a...

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
A já pokyvuji hlavou.

Václav MORAVEC, moderátor
A vy jste, vy si myslíte, že se to dá? Martin Kolovratník...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Ano, já jsem o tom přesvědčen...

Václav MORAVEC, moderátor
Vy jste to řekl hned v úvodu. Mýtný tendr byl vypsán pro období 10 let od roku 2020 do roku 2030. V případě první varianty, která by kopírovala současné zadání, to znamená i těch problematických 900 kilometrů, by smlouvu s vítězem bylo možné podepsat 12. ledna roku 2019. To znamená, že by stát měl ještě necelý rok na to technické převzetí a, a fungování. U druhé varianty, která by byla vypsána bez toho rozšíření o 900 kilometrů silnic první třídy, by smlouva s vítězem podle propočtů antimonopolního úřadu mohla být podepsána nejpozději do 30. června roku 2019. A u poslední varianty, u které by zadavatel předem na základě studie rozhodl o rozsahu zpoplatněných komunikací a konkrétní technologii, analýza počítá s podpisem smlouvy s vítězem 8. června příštího roku. Zdá se, že všechny tři varianty v případě, že by úřad stávající výběrové řízení zrušil, je možné uzavřít tak, že by výběr mýta byl zajištěn i po 31. prosinci roku 2019. Co říkáte těmto třem variantám a kterou z nich byste si, Karle Šidlo, vybral?

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
Já se přiznám, že všechny tři varianty, které jsou zmíněny v té analýze, nevypadají příliš realisticky z hlediska těch datumů. Já si nemůžu pomoct. Já jsem zažil dobu, kdy se končil desetiletý tendr Kapsche, v roce 2016 a vemte si, že od roku 2014 se připravovaly podmínky pro vypsání nové soutěže. Já vím, že v tom byly výměny ministrů, ale ten tým, který na tom měl pracovat, ten byl pořád stejný, byla otázka vždycky jenom toho, jakým způsobem bude vybrán, jakým způsobem bude on podávat své návrhy a nepodařilo se to uzavřít do datumu 1. 1. 2017. A tím jsme se dostali do obrovského problému tím, že muselo být, a zase to bylo napadeno Úřadem pro hospodářskou soutěž, že byl v podstatě udělán dodatek a provozovatel mýta pokračoval dál ty tři roky. A vemte si, že já dneska nemám perspektivu, když si vezmete, to je rok a půl. Jak chceme za rok a půl docílit po zrušení toho tendru, nastavit nový tendr, je pravda, mohl by být jednokolový, nemusel by být dvoukolový, nebudeme si tam hrát na kvalifikace, protože ty kvalifikace, jak jsem se někde dočetl, byly zcela formální záležitostí a zbytečně se to prodloužilo skoro o půl roku, ale na druhé straně stejně 19 měsíců je málo, abysme se dopracovali je smlouvě. Uvědomte si, jak dlouho trvá jenom přebírání systému, i kdybysme toho vítěze měli. A teď, než se ten systém spustí. To znamená, že podpis smlouvy ještě neznamená, že my vybíráme. Tam bude opět prodleva...

Václav MORAVEC, moderátor
Počkejte, ale, ale tady, ale tady, když vstoupím do vaší řeči, ono tady mnohokrát jsme v tomto studiu diskutovali i o tom, aby stát si co nejvíce zajistil, respektive vybíral jako v Rakouském případě, a to je případ...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Jednoznačně, jednoznačně...

Václav MORAVEC, moderátor
Asfinagu, tedy rakouské firmy...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
I Polsko k tomu přechází...

Václav MORAVEC, moderátor
Ano, a když, když se podíváme a připomeneme si v čase, jak se vyvíjela slova jednotlivých ministrů dopravy, kolik let už se v tomto studiu diskutovalo o tom, o transformaci ŘSD, o vzniku divize v rámci ŘSD, která by měla na starosti výběr mýta. Aby Česká republika a stát si neobjednávala, co nejvíce služeb k výběru mýta od externích dodavatelů, ale dělala to sama. Vraťme se v čase, jak jsme tady probírali vzor rakouského Asfinagu a co jsme tady slyšeli.

Radek ŠMERDA, tehdejší ministr dopravy /5. 6. 2011/
Chci normální rozpočet na příští dva roky a do té doby ztransformovat ŘSD na státem vlastněnou akciovou společnost.

Pavel DOBEŠ, tehdejší ministr dopravy /Věci veřejné/ /23. 10. 2011/
Je třeba, abysme se zabývali transformací Ředitelství silnic a dálnic a já pevně doufám, že to bude v nejbližší možné době, nejpozději do roku 2013.

Bohuslav SOBOTKA, bývalý předseda vlády /ČSSD/ /12. 10. 2014/
Transformace na státní podnik je podle mého názoru možná varianta dalšího vývoje na Ředitelství silnic a dálnic.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/ /4. 1. 2015/
My musíme pracovat na transformaci Ředitelství silnic a dálnic. Uděláme státní podnik a s přípravou na to, že to přejde na státní akciovou společnost.

Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy, předseda poslaneckého klubu /ODS/ /7. 2. 2016/
Zahájil jsem práce na transformaci ŘSD na akciovou společnost, aby se to dalo normálně řídit. No ale všechno skončilo.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/ /4. 9. 2016/
Pokračujeme v transformaci ŘSD, připravujeme model, buď na státní podnik nebo státní akciovou společnost a tento materiál já hodlám, aby šel už v druhé polovině tohoto roku do vlády.

Václav MORAVEC, moderátor /4. 9. 2016/
A kdy se tedy stane ŘSD státním podnikem?

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/ /4. 9. 2016/
Nenuťte mě k tomu, abych řekl dneska, že to bude 1. 1. 2016, nebo 17.

Václav MORAVEC, moderátor
Teď už chápu, proč nemám nikoho nutit. My už dávno budem všichni mrtví a ministři dopravy a šéfové ŘSD budou transformovat ŘSD, pane docente Jirovský.

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Můžu se jenom vrátit k té možnosti, které tady analyzoval antimonopolní úřad. Já bych chtěl zdůraznit jednu věc. Návrh mýtného systému jako takového, je velmi odborná záležitost, velmi expertní záležitost, v České republice ten, kdo tomu rozumí, spočítám na prstech jedné nebo dvou rukou a ty, nevím kdo tyhle ty analýzy připravoval, já bych za ty analýzy v podstatě nedal ruku do ohně. To je jedna věc. Druhá věc, já si nedokážu představit, i v těch 14 měsících, který zbývají ve stávajícím harmonogramu toho, toho výběrového řízení a toho rozjetí toho systému, těch 14 měsíců se mi zdá limitní doba. A třetí věc, alespoň, co jsem měl možnost trošičku se s tím seznámit, mně tam připadají některé věci velmi zajímavé v tom tendru, i ta možnost, že vlastně ta společnost to nemá na 10 let, tam je napsáno, že v podstatě stát si to může převzít do svého řízení...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Jakási, jakási opce...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Jakoby opce, že stát si to může převzít na sebe, čili, že to vlastně plní tu myšlenku, na kterou se tady my všichni shodneme, že to bude stát, který bude vybírat, ne soukromá firma...

Václav MORAVEC, moderátor
A vy tomu, vy tomu věříte, po tom sestřihu, který jsem vám ukázal, kdy ministři dopravy a šéfové ŘSD, a to se přece týká jich, to není...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Víra umírá naposled.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Já musím k tomu říct jedinou věc, před chvíli se tady diskutovalo o nové vládě, o šancích nové vlády. To programové prohlášení, které už je prakticky hotovo, které se dotvořuje, tak my, když jsme u nás chystali ty podklady, ty jednotlivé doušky, aspoň za sebe, co jsem kolegům posílal, tak za tuhle větu jsem se tam opět přimlouval. Ta transformace ŘSD opravdu má být. Je potřeba, všichni se na ni shodneme...

Václav MORAVEC, moderátor
Ona byla v minulém programovém prohlášení vlády, podívejte se, jak to dopadlo za ty 4 roky.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Férově, mohu za sebe říct, co málo jsem k tomu přispěl, ale jinak musím dát za pravdu. Je to škoda.

Václav MORAVEC, moderátor
Teď tedy jaká varianta, jakou cestou, pokud antimonopolní úřad by tu věc shodil, jakou variantou byste se vydal, vydal vy z těch tří, které tady antimonopolní úřad zmiňuje? Zachování současných parametrů toho výběrového řízení, akorát transparentnější výběrové řízení, pak druhá varianta, která by byla vypsána, bez rozšíření o 900 kilometrů silnic první třídy a třetí varianta, u které by zadavatel předem na základě studie rozhodl o rozsahu zpoplatnění v komunikací a konkrétní technologii, protože to právě je vyčítáno tady ministerstvu dopravy v těch připomínkách, že nikde nebylo zdůvodněno, proč zrovna 900, proč zrovna 900 kilometrů?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Pokud to je otázka na mě, v rychlosti...

Václav MORAVEC, moderátor
Ano, kterou z těch variant?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Musíme se dívat na časové hledisko. Studie a analýzy, nový expertní tým jsou správně a byly by super, ale ten čas není. Já tady s pane docentem se malinko neshodneme, a říkám to s pokorou, s velkou pokorou, ale když se podívám na čas, ten současný velký tendr, který tedy dnes máme v tuto chvíli uzavřen, byl vypsán loni v červnu a vlastně rozhodnut po 10 měsících, takže věřím, že pokud bychom šli cestou drobné úpravy, vylepšení a ne hádky mezi ministerstvem dopravy a antimonopolním úřadem, ale spolupráce na kvalitě obsahu té zadávací dokumentace, plus odstranění těch 900 kilometrů, já se netajím tím, že s tím rozšířením nesouhlasím a myslím si, že je to špatný krok, to znamená vylepšení, úprava těch parametrů a odstranění tedy toho rozšíření mýta, tak si myslím, že to je v tuto chvíli taková nejjednodušší nebo nejméně riskantní cesta, která by nám opravdu dávala garanci, že můžeme mít vysoutěženo, nebavme se přesně o dnech, ale do zimy příštího roku a že stále ještě bychom měli nějakých zhruba 9, 10 měsíců na případnou změnu, přechod systému tak, aby to...

Václav MORAVEC, moderátor
Tedy varianta číslo dvě.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Ano.

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
Já k tomu chci říct jednu věc. Já si myslím, že problémem není jenom těch 900 kilometrů a tak, jak se teď bavíme o těch variantách z té analýzy, tam cítím velký problém, protože v České republice neustále slyšíme diskusi, a my jsme ji slyšeli mnohokrát na odborné úrovni, jaká technologie. Prosím vás, proč se bavit o technologii? Vždyť to je nesmyslné. Stát musí říci: ano, já chci zpoplatnit tyto komunikace. A pozor, v majetku mám již zpoplatnění těchto komunikací. My se tady vůbec nebavíme, že nově vypsán tender nereaguje na to, že povinnost nového provozovatele souvisí také s provozováním stávajícího systému. Vždyť je jedno, že to je mikrovlnná technologie, že to dělal Kapsch, ale stát ho vlastní. Co my s tím systémem uděláme? My ho vyhodíme z okna?

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Má hodnotu přes 7 miliard.

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
My začneme stavět díky tomu, že jste řekli, že těch 900 kilometrů, které byly politickým rozhodnutím na silnicích prvních tříd, je v podstatě jasná ukázka toho, že tam je cíleno na konkrétní technologii, to je pravda, to z toho vyplývá. To je taky účel, proč ten monopolní úřad svým způsobem toto řeší. On zpochybňuje i to využití toho majetku státu, což ho musí zajímat samozřejmě také a Nejvyšší kontrolní úřad, pokud si vzpomínám, jeho poslední nálezy byly také o tom, že konkrétně k mýtu tam hledal tu vazbu, jak pokračovat v mýtném systému, pokud se nevyužijí všechny ty náklady, které jsme zaplatili z té vybrané částky za provozování a tu návratnou částku za pořízení toho mýtného systému. Tak já myslím, že první chybou je, pardon ještě, první chybou je to, že se bavíme o technologii. O technologii bysme se vůbec bavit neměli. Měli bysme se bavit o té koncepci. Říci: ano, takové silnice mají být zpoplatněny. Potom mi tam ale nejsnáz vychází varianta číslo tři, já si nemůžu pomoct.

Václav MORAVEC, moderátor
Varianta číslo tři. Pane profesore, vy jste chtěl něco dodat.

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
No já jenom nerozumím tomu, že antimonopolní úřad zasahuje do tak odborné záležitosti, na kterou nemůže mít ani odborníky. Tomu nerozumím.

Václav MORAVEC, moderátor
Počkejte, ale, ale ten monopolní úřad zasahuje na základě způsobu vypsání toho, aniž bych se...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Pokud to jsou, pokud to jsou formální náležitosti. Ale vy jste tady říkal, že to bylo zaměřeno nějakým způsobem. Víte, tam to bylo vypsáno...

Václav MORAVEC, moderátor
No, že není dostatečně vysvětleno zpoplatnění 900 kilometrů...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Jde o to komu...

Václav MORAVEC, moderátor
V zadávací dokumentaci.

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Jde o to, jak komu. K tomu, abyste pochopil to vysvětlení, musíte mít jisté odborné znalosti.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
A to i pro NKÚ by to byla otázka...

Václav MORAVEC, moderátor
No počkejte, ale to přece, to neposuzuje to, jestli to je 900 kilometrů správně nebo není správně, ale i to, proč podal podnět k antimonopolního úřadu Nadační fond proti korupci, který je jedním z těch stěžovatelů, tak zpochybňuje to, že stát neumí vysvětlit, a to, nejde o to, jestli je 900 kilometrů správně nebo špatně, ale to, aby to bylo zargumentováno, proč zrovna 900 kilometrů, pane docente.

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
A protože je to rozhodnutí vlády. Velmi jednoduchý argument.

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
Přesně tak.

Václav MORAVEC, moderátor
Takže rozhodnutí vlády může porušovat soutěžní zákony.

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Ale to ne...

Václav MORAVEC, moderátor
No ne, proto se bavíme o tom, proč to antimonopolní úřad zpochybnil?

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Ne, takhle to není.

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
Takhle, my, vy jste spojil dvě věci, pane moderátore, to je otázka toho, ano, je to součástí tendru, je to tam napsané, ale my diskutujeme o tom, proč je to tam napsané. To, že je to tam napsané a někdo na to potom reaguje z hlediska toho, té nabídky, to už souvisí s tím tendrem, to my nezpochybňujeme, to tam zkrátka je, ale my zpochybňujeme to, proč ministerstvo nabídlo vládě materiál, kde je 900. My jsme, my jsme se vůbec o tom...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
To vzniklo až na vládě.

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
Nechtěli bavit, protože tam je jedna zásadní věc. Vy jste zapomněl, že v těch rozporovaných materiálech, které jsou k tomu stanovisku vlády, že je také stanovisko Asociace krajů. Asociace krajů tam vidí veliké riziko a netvrdím, že mají supr špičkové specialisty na IT technologie. Ale my už třeba v Plzeňském kraji jasně vidíme, kudy povedou objízdné trasy, když se zpoplatní konkrétní jedna jediná silnice první třídy.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
No 20 a 22.

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
Přesně tak. Já to nechci číselně teď jmenovat. Ale faktem je, že my víme, že ty kamiony pojedou jinudy, to mýto budou objíždět. A víte, co je největší smůlou, víte, kde je zakopán pes? Nekompletní síť dálničních komunikací v České republice. To byl důvod, proč se zpoplatňovaly silnice první třídy, já jsem při prvním svém vstupu dnešním na to upozorňoval a od té doby se táhnou ty problémy dál a dál. A odborníci na výběr vám řeknou, jestliže zprovozníme určitý úsek dálnice, v tu ránu klesá mýto na konkrétní zpoplatněné silnici první třídy, která účelově byla zpoplatněna jako náhrada za dálnici, to nám dává jasný signál do budoucnosti. Buď se dobuduje síť dálnic a zpoplatní se a silnice první třídy nebudou potřeba zpoplatnit.

Václav MORAVEC, moderátor
No ale tady se dostáváme, pane Šidlo, k tomu, proč ministerstvo dopravy, které mělo také předložit podle minulého programového prohlášení vlády, zákon o liniových stavbách, tak do dnes neučinilo a, a proto tady Martin Kolovratník z poslanecké iniciativy předkládá návrh na urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Takže nám tady nejdůležitější zákon, který by urychlil výstavbu dálnic, ve vší úctě k panu předsedu Kolovratníkovi, vzniká poslaneckou iniciativou, namísto toho, aby ten zákon napsalo ministerstvo dopravy.

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Takže jsme od Šumavy k Tatrám. Skutečně to je problém nejenom mýta...

Václav MORAVEC, moderátor
Ale souvisí, souvisí to, ale souvisí to, souvisí to s výběrem mýta.

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Všechno souvisí se vším.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Ano, za tu malou nahrávku děkuji. Já tady tu dálniční síť mám takhle na kameru, jsem si udělal domácí úkol, takhle by měla vypadat a už jsme ve finále, velmi stručně, já jsem za to moc rád. Nám se podařilo ve sněmovně dosáhnout, a myslím, že to je historicky úplně unikátní snad historicky poprvé, dohodu, Karel Šidlo už tam není, všech 9 poslaneckých klubů. Jak víte, jak ta situace je složitá, komplikovaná, tak my od ledna poslanci pracujeme na novele toho zákona 416 z roku 2009, máme tam zhruba 20 "zlepšováků" už není čas, ale já chci poděkovat a teď to není o Martinu Kolovratníkovi jako předsedovi té skupiny, která ten zákon předložila, je to opravdu poděkování všem poslancům, zástupcům těch velkých i těch nejmenších poslaneckých klubů, všichni mi, nám důvěřují a já to nechci teď dávat do roviny, že poslanci suplují ministerstvo, ale je to tak, že ve sněmovně vznikla tahle dohoda, jsme dneska před druhým a před třetím čtením a lidé z ŘSD a SŽDC říkají: pokud tuhle novelu zvládneme a ta dohoda zatím drží celé Poslanecké sněmovny, tak se nám tu průměrnou dobu přípravy staveb podaří zrychlit v průměru o 3-5 let. A to si myslím, že je velký unikát. A držme si palce, ať to dopadne.

Václav MORAVEC, moderátor
Jinými slovy, před parlamentními prázdninami...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Ano, ano...

Václav MORAVEC, moderátor
Že by, že by...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Bude hotovo, ano.

Václav MORAVEC, moderátor
Šel návrh do Senátu?

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
Ale jestli můžu malou poznámku, já nechci, aby to bylo takhle úplné nadšení a horování pro tento tisk, sněmovna v minulosti schválila už tři verze urychlení dopravní, urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Ale ve všech těch tiscích, podobně jako v tomto, 76, se hovoří o výkupu pozemků. Tam se o ničem jiném nehovoří. A to hlavní, to zásadní, co já jsem prosazoval od roku 2006 v Poslanecké sněmovně, bylo to, abychom sjednotili územní, stavební řízení do jednoho a přidali k tomu ještě EIA, jako nepřekročitelný termín. My tady pořád máme stejný problém...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Karle, nemáš úplnou...

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
EIA byla malinko upravená...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Není to pravda...

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
Tady se vyřešily vztahy pozemků.

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Nejsou tam jenom pozemky, jsou tam i specializované stavební úřady, je tam zjednodušení...

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
No dobře, no, tak ale to pořád neřeší ještě...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Doručování písemností...

Karel ŠIDLO, stranický expert pro rezort dopravy /KSČM/
To POŘÁD neřeší...

Václav MORAVEC, moderátor
Ale, ale budu rád, když i o tomto tématu dál budeme diskutovat a věřme, že to dopadne jinak než například transformace ŘSD na státní akciovou společnost. Děkuji dalším hostům Otázek, kterými byli předseda podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník z hnutí ANO, dopravní expert...

Martin KOLOVRATNÍK, předseda podvýboru pro dopravu, poslanec /ANO/
Děkuji.

Václav MORAVEC, moderátor
KSČM Karel Šidlo a docent Václav Jirovský z Fakulty dopravní ČVUT...

Václav JIROVSKÝ, vedoucí, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství FD ČVUT
Děkujeme.

Václav MORAVEC, moderátor
V Praze, protože téma dopravy je tématem, které je aktuální z pohledu televizních diváků. No nedivte se, když se podíváte na to, jak vypadají tuzemské dálnice a silnice. Připomínám, že jsme na internetových stránkách České televize, stejně tak jsme v, na platformách SoundCloud nebo iTunes a těším se v úterý při Fokusu ve státní svátek ve 20 hodin na zpravodajské 24 na téma Hrdinství Fokus se skvělými hosty. Hezký zbytek neděle, pokud možno ve společnosti 24.      

Zdroj: 
ČT 24