Datum zveřejnění: 
3. 5. 2018

Po poledni se na magistrátu hlavního města Prahy sešli odborníci z Technické rady pro mostní objekty. Dle jejich návrhů a za jejich dozoru vznikly slavné stavby, kupříkladu Nuselskı most, podchod na Můstku, Dejvické metro či Mariánskı most v Ústí nad Labem. Nyní se odborníci shodli, že Libeňskı most nevyhovuje bezpečnostním požadavkům a je potřeba ho nahradit. Většina mostů má vıdrž sto let. „Libeňák“ spojuje Vysočany a Libeň již devadesát let a v době svého vzniku byla v jeho okolí jen zelená louka a drobná městská zástavba.

Analıza Technické rady odhaluje, že celı problém tkví ve špatném materiálu, z něhož byl most konstruován: „V době jeho vzniku nebyly dostatečné prostředky a musel se postavit levnı most. Byl používán písek z místa stavby a šetřilo se i cementem. Dokonce se šetřilo i na oceli, která tvoří hlavní konstrukci,“ říká Jan Vítek, soudní znalec pro mostní stavby.

Kromě hlavních nosnıch prvků mostu jsou poničena také betonová zábradlí, osvětlení je příliš nízké a schodiště se nachází v dezolátním stavu. K špatnému stavu přispěly i povodně v letech 2002, 2006 a 2013. Odborníci se také nechali slyšet, že při takovém vytížení a po událostech, jež ho zasáhly, je zázrak, že vůbec ještě stojí.

Povodně by mohly způsobit problém

Právě potencilní povodně představují pro Libeňskı most a okolí velkou hrozbu. „Máte pět polí přes řeku a vedle přehradu, navazuje na to třináct děr a jenom dvě jsou použitelné pro průtok vody. Ostatní jsou zazděné třeba luxfery nebo jsou přes ně schodiště. Takže kapacita průtoku je svelmi malá. Je (stavitele) to tehdy nezajímalo, protože okolo byla louka, která byla zatopena. To dnes není dobře možné. Proto mluvím o libeňské přehradě,“ řekl projektant a mostař Václav Mach.

Technická rada proto předložila tři návrhy. Prvním je most zrekonstruovat. Odhadovaná rekonstrukce by měla stát až 500 milionů korun. Dostavěna by měla bıt v roce 2024. Tuto variantu však zástupci nedoporučují: „Jakmile se sáhne do konstrukce mostů, nalezne se tam vždycky víc problémů a bouráme. Jakmile je to zasypané, zavřené, nevíte, co v té konstrukci je,“ hodnotí přestavbu Jan Vítek starší.

Další dva návrhy pak počítají se zbouráním mostu a nahrazením modernější verzí. „Nejlepší možnost je vystavět novı most, kterı bude dodržovat charakter mostů v centru Prahy. Ty všechny mají oblouky. Současnı Libeňskı most je dle analızy ČVUT absolutně nevhodnı pro denní provoz,“ sděluje Jan Vítek. Cena vıstavby mostu ani nová podoba není známá, muselo by proběhnout nové vıběrové řízení.

O rekonstrukci či zbourání mostu se už roky vedou spory. Část politiků a obyvatel prosazuje opravu, považují most navrženı Pavlem Janákem a Františkem Menclem za architektonicky a památkově cennı. Osud mostu v minulosti řešilo i ministerstvo kultury, památkou ho ale neprohlásilo. O osudu Libeňského mostu se bude dál jednat. Příští zasedání pražské rady bude 17. května.

Zdroj: 
24zpravy.com