Datum zveřejnění: 
3. 5. 2018

Stavbu zcela nového mostu dnes na Magistrátu hlavního města Prahy doporučili odborníci na mostní konstrukce. Devadesátiletý Libeňský most je dle nich špatně postaven a nestabilní. Jenom zázrakem přežil povodně a stále stojí. Technická rada chce proto novostavbu. Hotová by měla být do roku 2021.

Po poledni se na Magistrátu hlavního města Prahy sešli odborníci z Technické rady pro mostní objekty. Dle jejich návrhů a za jejich dozoru vznikly slavné stavby, kupříkladu Nuselský most, podchod na Můstku, dejvické metro či Mariánský most v Ústí nad Labem. Nyní se odborníci shodli, že Libeňský most nevyhovuje bezpečnostním požadavkům a je potřeba ho nahradit. Většina mostů má výdrž sto let. „Libeňák“ spojuje Holešovice a Libeň již devadesát let a v době svého vzniku byla v jeho okolí jen zelená louka a drobná městská zástavba.

Analýza Technické rady odhaluje, že celý problém tkví ve špatném materiálu, z něhož byl most konstruován: „V době jeho vzniku nebyly dostatečné prostředky a musel se postavit levný most. Byl používán písek z místa stavby a šetřilo se i cementem. Dokonce se šetřilo i na oceli, která tvoří hlavní konstrukci,“ říká Jan Vítek, soudní znalec pro mostní stavby.

Kromě hlavních nosných prvků mostu jsou poničena také betonová zábradlí, osvětlení je příliš nízké a schodiště se nachází v dezolátním stavu. K špatnému stavu přispěly i povodně v letech 2002, 2006 a 2013. Odborníci se také nechali slyšet, že při takovém vytížení a po událostech, jež ho zasáhly, je zázrak, že vůbec ještě stojí. S tímto stanoviskem nesouhlasí místostarosta Prahy 7, který byl u shrnutí zprávy přítomen:„Respektuji vyjádření Technické rady jako odborníků, ale stejně si vážím i studie Kloknerova ústavu. Ten považuji za renomované pracoviště. Na možnosti rekonstrukce pracovali více než rok. Naopak závěry Technické rady mi trochu přijdou jako spíchnuté horkou jehlou,“ sdělil pro Blesk místostarosta Ondřej Mirovský.

Povodně by mohly způsobit problém

Právě potenciální povodně představují pro Libeňský most a okolí velkou hrozbu. „Máte pět polí přes řeku a vedle přehradu, navazuje na to třináct děr a jenom dvě jsou použitelné pro průtok vody. Ostatní jsou zazděné třeba luxfery nebo jsou přes ně schodiště. Takže kapacita průtoku je velmi malá. Je (stavitele) to tehdy nezajímalo, protože okolo byla louka, která byla zatopena. To dnes není dobře možné. Proto mluvím o libeňské přehradě,“ řekl projektant a mostař Václav Mach.

Technická rada proto předložila tři návrhy. Prvním je most zrekonstruovat. Odhadovaná rekonstrukce by měla stát až 500 milionů korun. Dostavěna by měla být v roce 2024. Tuto variantu však zástupci nedoporučují: „Jakmile se sáhne do konstrukce mostů, nalezne se tam vždycky víc problémů a bouráme. Jakmile je to zasypané, zavřené, nevíte, co v té konstrukci je,“ hodnotí přestavbu Jan Vítek starší.

Další dva návrhy pak počítají se zbouráním mostu a nahrazením modernější verzí. „Nejlepší možnost je vystavět nový most, který bude dodržovat charakter mostů v centru Prahy. Ty všechny mají oblouky. Současný Libeňský most je dle analýzy ČVUT absolutně nevhodný pro denní provoz,“ sděluje Jan Vítek. Cena výstavby mostu ani nová podoba není známá, muselo by proběhnout nové výběrové řízení. 

O rekonstrukci či zbourání mostu se už roky vedou spory. Část politiků a obyvatel prosazuje opravu, považují most navržený Pavlem Janákem a Františkem Menclem za architektonicky a památkově cenný. Osud mostu v minulosti řešilo i ministerstvo kultury, památkou ho ale neprohlásilo. O osudu Libeňského mostu se bude dál jednat. Příští zasedání pražského zastupitelstva bude 17. května.

Zdroj: 
Blesk.cz