Datum zveřejnění: 
3. 5. 2018

Tým eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze je jediným českým zástupcem v elektrické části soutěže Formula Student. Svou první závodní sezonu absolvoval v roce 2012. Tvoří jej jak studenti FEL ČVUT, tak studenti Fakulty strojní ČVUT, kteří každý rok navrhují a vyrábí nové závodní vozidlo – monopost.
První závody Formula Student se odehrály v roce 1981 v Severní Americe a týkaly se výhradně vozidel se spalovacími motory. Trvalo více než 15 let, než se tato myšlenka dostala do Evropy, kde se první závody konaly v roce 1998 ve Velké Británii. Odtud se pak koncept rozšířil i do Asie a Austrálie. Rozvoj elektromobility v následujícím desetiletí poté přispěl k tomu, že v roce 2010 byla vyčleněna paralelní kategorie pro vozy s elektrickým pohonem. V současnosti se elektrické části soutěže účastní 139 týmů takřka z celého světa, mezi nimiž ten český skutečně vyniká.
První velký soutěžní úspěch přinesla třetí generace monopostu, která si ze závodů v Itálii přivezla v roce 2014 ve své kategorii celkové druhé místo. Následující sezónu bylo na stříbrné umístění opět navázáno na domácích závodech v Mostě s vozem FSE.04x. Zatím největším dosavadním úspěchem v celé historii týmu eForce bylo dvojité první místo v závodech v Severní Americe v roce 2016. Díky sponzorům bylo možné odstartovat v závodech kanadském Barrie a následně pak i v americkém Lincolnu a změřit tak síly s prestižními univerzitami ze Spojených států amerických jako MIT – Massachusetts Institute of Technology (266 bodů) nebo University of Pennsylvania (539 bodů) – a porazit je s výsledným ziskem 867 bodů.
Studenti sami navrhují a vyrábějí téměř všechny součásti formule od kompozitního šasi vozu, přes návrh a osazování řídicích jednotek až po sestavení bateriového akupacku z jednotlivých článků. Některé rozdíly mezi první generací formule (2012) a zatím posledním monopostem (2017, úvodní obrázek) jsou patrné i laikovi na první pohled.
První závodní monopost byl vybaven pouze jedním elektromotorem o výkonu 25 kW, který poháněl zadní nápravu přes mechanický diferenciál. Naproti tomu poslední model je vybaven čtyřmi elektromotory pohánějícími nezávisle každé kolo s elektronickým diferenciálem vlastní výroby. Motory přední nápravy jsou umístěny v kolech, motory zadní nápravy pak v karoserii vozu s náhonem. Součet jejich výkonů narostl na 112 kW s točivým momentem 882 Nm, který umožňuje zrychlení 0–100 km/h za 3 s, což je hodnota, které jinak dosáhnou pouze supersportovní automobily. Dalším výrazným rozdílem je také ocelový trubkový rám první generace ve srovnání s kompozitním šasi z uhlíkových vláken používaným u několika posledních modelů. I díky tomu tak bylo možno snížit hmotnost vozu z 330 kg až na současných 195 kg.
O tom, že tým eForce patří mezi špičku, svědčí i to, že udává některé technologické trendy v soutěži. Nejzajímavějším takovým řešením v poslední době jsou kapalinové chladiče integrované do bočních křídel formule, což umožnilo dokonalé ušetření prostoru díky sdružení tří funkcí. Chladič funguje jako nosník křídla, čímž mu dodává tuhost a slouží tak zároveň jako konstrukční prvek.
Druhou funkcí je zlepšení přítlaku na bocích vozu díky ventilátorům za chladičem, které vyfukují teplý vzduch na spodní stranu křídla, kde tak dochází k urychlení proudu vzduchu. V neposlední řadě je důležitá samotná funkce chlazení trakčního systému (měničů výkonové elektroniky, které řídí tok energie do motorů).
Elektromobilita je v současnosti považována většinou odborníků za nejslibnější směr řešení palčivé otázky pohonu vozidel silniční dopravy. I přes nesnáze, které její rozvoj provázejí, lze ukázat i mnoho již dosažených úspěchů. Jedním z nich jsou nepochybně i výsledky týmu eForce, který dokáže opakovaně během jednoho roku vyvinout a vyrobit funkční elektrické vozidlo nadstandartních parametrů. Studenti na tomto projektu pracující ve svém volném čase a často mu musejí obětovat značné úsilí, odhodlání a velký čas osobního života. Odměnou je jim ale možnost uskutečňovat své sny a získat jedinečné zkušenosti. Pro celou společnost je to příslibem, že tu budou kvalitní odborníci schopní řešit technické výzvy zítřka.

Elektrotechnika, energetika a management eem.fel.cvut.cz Studijní program FEL ČVUT pokrývá oblast elektrotechnické výroby, elektrických strojů, přístrojů a pohonů, oblast elektroenergetiky a oblast managementu v elektrotechnické výrobě a energetice. Studenti získávají vzdělání, které jim dává dostatečné teoretické i praktické předpoklady pro uplatnění jako projektant, konstruktér, výrobní inženýr. Dále se absolventi uplatňují v technických, projekčních, investičních, montážních a provozních útvarech klasických a jaderných elektráren, při konstrukci a návrhu elektrických strojů, přístrojů a pohonů, jako odborníci na řešení náročných manažersko-ekonomických problémů v daném oboru, a to jak v různých formách podnikání, tak i v různých úrovních řízení a ve státní správě, zejména v oblasti tvorby energetických koncepcí a regulace energetiky. V bakalářském stupni lze studovat obory: - Aplikovaná elektrotechnika - Elektrotechnika a management Magisterský navazující stupeň se dělí na: - Elektrické stroje, přístroje a pohony - Elektroenergetika - Technologické systémy - Ekonomika a řízení energetiky - Ekonomika a řízení elektrotechniky

Kateřina Burešová, 23 let – studuje poslední ročník na FS ČVUT, obor Aplikovaná mechanika a v týmu je bezmála pět let. Poslední dva roky je zodpovědná za celou aerodynamickou skupinu, kde řeší nejen vývoj nových přítlačných křídel, ale také organizaci času. Pro nejnovější monopost, FSE.07 přepracovala celé přední křídlo a navrhla nový tvar špičky formule. Kromě aerodynamiky také řeší korporátní identitu týmu a jeho projektovou část.

Marek Lászlo, 26 let – studuje Letecké a kosmické systémy na FEL ČVUT. V současnosti pracuje na diplomové práci na téma "Simulace a řízení vozidla pomocí torque vectoring" – úkolem je vhodná distribuce kroutícího momentu mezi samostatné pohonné jednotky jednotlivých kol s cílem zlepšit dynamické vlastností vozidla. V týmu se kromě řídicí jednotky zabývá analýzou provozních dat, čímž je provozně optimalizován celý monopost. Na FEL se věnuje vytvoření unikátní platformy na bázi modelu vozidla, která je taktéž použita při testování řízení pomocí technologie "torque vectoring", tj. elektronického diferenciálu.

Radek Štěpánek, 21 let – je studentem třetího ročníku bakalářského studia na FS ČVUT. Do projektu Formula Student se se zapojil již v prvním ročníku studia a stále rozhodnutí nelituje. V týmu eForce pracuje na velice různorodých úkolech, což mu při studiu pomohlo výběru následující magisterské specializace. Projekt formule považuje za ideální spojení teorie nabyté ve školních lavicích s potřebnou praxí; velkou motivací je letní sezóna se závody, které se konají po celém světě a je jen na týmu, na který závod se vydá. Na závodech poznal mimo jiné i to, jak fungují vysoké školy v zahraničí.

Ondřej Šereda, 22 let – studuje druhý ročník bakalářského programu Elektronika a Komunikace na FEL a v týmu již zastává pozici vedoucího elektrické skupiny. Ke své pozici říká: "Sladit tým, aby fungoval jako hodinky, je často velmi náročný úkol, a proto se soustředím zejména na manažerskou stránku. Tento projekt je ideální pro převedení teoretických znalostí, nabraných na přednáškách, do praxe."       

Zdroj: 
Vesmír