Datum zveřejnění: 
26. 4. 2018

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Vraťme se ale zpátky k mostům. Těch je v Česku na silnicích 1. až 3. třídy celkem přes 17,5 tisíce. Těch vůbec nejstarších postavených ještě v 19. Století je víc než 1000. Do rozmezí 117 až 68 let od vybudování se vejde asi 3600 staveb. Zhruba 830 jich naopak vzniklo v posledních 8 letech a u dalších skoro 2000 ani odborníci přesné státy neznají. Podle analýzy ČVUT se ale stav mostů v tuzemsku průběžně zhoršuje. Porovnejme. Před 16 lety jich bylo jenom na dálnicích a silnicích první třídy ve velmi špatném stavu 53. V Havarijním stavu tak 3. Loni se tato čísla zvýšila na 78 respektive 14. Právě u staveb v těchto dvou kategoriích je největší riziko zřícení.

Tomáš ROTTER, spoluautor studie, ČVUT
Správce musí udělat okamžitě nějaká opatření, aby nedošlo k té totální havárii. Buď omezí výrazně zatížení, třeba na 20% nebo most podepře.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Pražský Libeňský most je jistý symbol, ale podobných staveb, které jsou ve stejně žalostném stavu jako on jsou v Česku desítky. Pokud započítáme i mosty, které jsou na silnicích nižších, tak dojdeme k číslu 80. Například Vonkův most v Pardubicích má ale ve své situaci má svým způsobem štěstí. O jeho opravě už je rozhodnu a začne v horizontu týdne, což se ale nedá říct zdaleka o všech stavbách, které by opravu potřebovali a které spojují břehy řek.

Iveta DVOŘÁKOVÁ, redaktorka
Každý den tudy projede až 30 tisíc aut. Na první pohled to vypadá, že most je v pořádku, jenže hlavní problém se nachází uvnitř stavby.

anonymní redaktor
Vstupuje do útrob mostu. Právě tady technici odkryli poškozené lano. Celkem je jich tady 18. Co jste zjistili?

anonymní vystupující
Některá z těch lan jsou poměrně poškozená korozí, ale teď je to předmětem zkoumání. Techniků z Kloknerova ústavu.

Iveta DVOŘÁKOVÁ, redaktorka
Most Pavla Vonky je starý téměř 60 let. Váží 8800 tun. Kvůli opravě ho už v létě stavbaři částečně uzavřou. A tohle už je železobetonový most přes řeknu Jizeru v Semilech. Vede po ní hlavní tah do centra města. I ten potřebuje nutně opravu. Poznat je to hned. Z mostu na některých místech odpadaly kusy betonu a obnažili tak železná lana v konstrukci. Navíc do něj zřejmě prosakuje i voda.

anonymní vystupující
Má špatnou jednat jak špatnou jak nosnou konstrukci, tak i spodní stavbu mostu.

Iveta DVOŘÁKOVÁ, redaktorka
S jeho opravou se nezačne dřív než v příštím roce. Pokud ovšem technici nezjistí, že už opravit nelze. To by se zbořil a postavil zcela nový.

anonymní vystupující
Průměrné náklady na výstavbu mostů jsou závislé na délce mostu a na složitosti konstrukce a je to zhruba 30 tisíc na metr čtvereční až 100.

anonymní redaktor
Jsme v obci Krhová ve Zlínském kraji. Vloni se tu propadla silnice na mostě přes řeku. Most byl ve špatném stavu. Měl mimo jiné zrezivělé nosníky. Dělníci už ho strhly a to do doby, než postaví nový, musí lidé využívat tuto provizorní lávku.

Iveta DVOŘÁKOVÁ, redaktorka
V tomto případě bude výstavba stát bezmála 3 miliony korun. Opravit v Česku mosty, které jsou v tom nejhorším stavu, kromě pražských, by podle odhadů stálo bezmála 27 miliard korun. Redakce a Iveta Dvořáková, Česká televize.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
A ještě dodávám, že seznam všech českých, moravských a slezských mostů, které jsou v havarijním stavu nabízí web ČT 24 a na Facebooku se zase můžete velmi podrobně podívat na tento pražský Libeňský a to důkladným pohledem panoramatické kamery. To je odstuď od Vltavy všechno. Teď už zase ze studia Michal a další zprávy.      

Zdroj: 
ČT 1