Datum zveřejnění: 
26. 4. 2018

Jiří CHUM, moderátor
Praha možná přijde o Libeňský most, který spojuje Holešovice s Palmovkou. O jeho demolici budou dnes rozhodovat zastupitelé hlavního města. Martin Karlík je ve studiu. Martine.

Martin KARLÍK, redaktor
Hezké ráno. Most stojí od roku 1928 a od té doby se nikdy neopravovala jeho nosná konstrukce. Architektem této kubistické stavby je Pavel Janák. V roce 2004 přišel magistrát s návrhem na přestavbu mostu a jeho rozšíření. Odborníci a laici byli proti a začali usilovat o zapsání mostu na seznam kulturních památek. To se ale nepovedlo. Postupně se začalo mluvit o špatném stavu stavby po tom, co loni spadla lávka v Troji, na most pár týdnů nesměla auta a nejezdily tam ani tramvaje. Odpůrci bourání poukazují na to, že jde o architektonicky cennou stavbu, jediný kubistický most na světě. Podle radních je ale nejefektivnější možné řešení, a to sice zbourat tento most. Bude to levnější a rychlejší než oprava toho stávajícího.

Jiří CHUM, moderátor
Zbourat stavbu, která je podle posudku ČVUT v havarijním stavu, nahradit ji novou, navrhuje náměstek pražské primátorky Petr Dolínek z ČSSD. V úterý ho podpořili také radní. A právě Petr Dolínek je teď hostem Ranního interview Radiožurnálu, dobrý den.

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky hlavního města Prahy pro oblast dopravy /ČSSD/
Dobrý den.

Jiří CHUM, moderátor
Pane náměstku, jak asi to dnešní hlasování dopadne? Máte vyjednanou dostatečnou podporu zastupitelů pro svůj návrh most zbořit?

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky hlavního města Prahy pro oblast dopravy /ČSSD/
Já bych poopravil jednu vaši větu. Nenavrhuji já, navrhují to odborníci, kteří jsou mostaři a stavaři, že ten most je vhodnější nahradit novým, aby ten most měl životnost sto let, plnou nosnost a fungoval v době povodní a při dalších potřebných okamžitý, kdy je nějaký mimořádný stav.

Jiří CHUM, moderátor
Dobře, ale jste zodpovědný za dopravu a s tím návrhem teď přicházíte.

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky hlavního města Prahy pro oblast dopravy /ČSSD/
Co se týká podpory zastupitelů, tak já jsem nevyjednával napříč politickými kluby. Já jsem přednesl předsedům klubů, členům dopravního výboru, členům rady a dalším zastupitelům jsem přednesl názor odborníků, rozdal jsem jim materiály, kde to v otištěných analýzy, rozdal jsem jim prezentace a je na tom, jak se každý rozhodne. Já to beru tak, že skutečně tento most je potřeba nahradit po všech diskusích, které jsem absolvoval. Právě proto, aby ten most byl plně funkční, abychom ho neustále museli opravovat.

Jiří CHUM, moderátor
Pokud tedy návrh zastupitelstvem projde, jaké body v tom vašem plánu následují? Kdy začnou případně dělníci most bourat a bude místo Libeňského mostu do té doby, než bude stát nový most, nějaká provizorní lávka nebo most pro tramvaje, s čím se počítá v tom scénáři?

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky hlavního města Prahy pro oblast dopravy /ČSSD/
Tak nahrazení stávajícího mostu novým mostem bylo schváleno již za Tomáše Hudečka před čtyřmi lety, následně se rozběhlo výběrové řízení podle žlutého FIDICu, to znamená na most za kompletní cenu, s tím, že bylo přerušeno před dvěma lety. My bychom na toto výběrové řízení navázali, tím pádem bychom mohli mít začátkem příštího roku zhotovitele, který by převzal dílo od nás, a vlastně tam by v rámci toho došlo k tomu potom, že během dvou, dvou a čtvrt roku by došlo ke zbourání a ihned výstavbě nového mostu. Co se týká náhrady, ta byla několikrát složitě řešena a vždycky ve finále byla odmítnuta, byla odmítnuta z důvodů buď technických problémů, nebo z důvodu finanční nákladnosti, kdy tato stavba by mohla být v řádu stamilionů a více možná i čtvrt miliardy, což jsou obrovské peníze. Na druhou stranu já pořád ještě se snažím najít s kolegy z Technické správy komunikací nějakou případně nahrazující variantu, ale není to v tomto území jednoduché, protože Libeňský most, to není pouze most nad řekou, to je celé soumostí. Je to víc než 850 metrů a takovéto náhradní řešení takřka kilometrové se jen tak běžně nestaví.

Jiří CHUM, moderátor
Asi jste zaregistroval, že včera i v úterý prošel přes Libeňský most průvod, který nesouhlasí s tím plánem most bourat, taky část odborné veřejnosti namítá, že bourat Libeňský most není správně. Co byste jim vzkázal? Krom toho, co jste řekl.

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky hlavního města Prahy pro oblast dopravy /ČSSD/
Já to plně respektuji samozřejmě, já ten jejich názor plně respektuji. Bohužel moje odpovědnost je jednoznačná, a to je, aby zde byl fungující most na dalších sto let, jak říkám, pro tramvaje, pro pěší, pro cyklisty a pro automobily a zároveň aby každý měl svůj oddělený pruh, to znamená, aby každý měl bezpečný pruh pro přepravu. A také bych chtěl říct. Ono je tam spousty mýtů ze strany těch, kteří podporují stávající most. Například včera i ve vašem vysílání pan architekt Lukeš jasně řekl, že to není most kubistický, ale most, který má jiné prvky. To znamená, je to kolem toho hodně mýtů. Ale já plně respektuji jednu věc, řada lidí ten most má ráda v tom území, obzvlášť když tam žijí na Praze 7, líbí se jim, jak je tam postaven, já bych také byl radši, kdybych dneska byl ve dnech, kdy ho mohou pouze opravovat. Ale bohužel v šedesátých, potažmo na konci osmdesátých let se o ten most nikdo nepostaral, nezměnil izolaci toho mostu a most stále degraduje a jsou tam procesy, to je z poslední analýzy známo, ty degradační síranová koroze a další, které nelze zastavit u mostu, takže je to velmi nepříjemné.

Jiří CHUM, moderátor
Vy jste zmiňoval bývalého primátora pana Hudečka, ale vy jste přeci ve vedení města už víc než tři roky. O Libeňském mostě se začalo mluvit poté, co jste ho nechali v lednu na šest týdnů uzavřít kvůli provizorním opravám a stavu, který ohrožuje bezpečnost. Na co jste tak dlouho čekali?

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky hlavního města Prahy pro oblast dopravy /ČSSD/
Já jsem nečekal na nic. Já jsem v rozpočtu Prahy měl vždycky několik set milionů na nový most. Problém byl v tom, že před dvěma lety prosadila tedy část zastupitelů to, aby to výběrové řízení, které už já jsem mohl mít v druhém kole a už jsem mohl mít vítěze a mohl jsem de facto zadat stavbu vítězi během roku 2016, tak tam bylo prosazeno to řešení, aby se to všechno přerušilo, aby se pokusilo město most rekonstruovat. V ten okamžik jsme museli začít od začátku s analýzami, protože všechna ...

Jiří CHUM, moderátor
A teď už je pozdě?

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky hlavního města Prahy pro oblast dopravy /ČSSD/
...které předtím byly, je na výstavbu. A ta analýza nám ukázala, že ten most vyšel v horším stavu, než jsme si mysleli, že jsou tam právě ty nezvratné degradační procesy, že celé to samozřejmě vede k tomu, že ten most už nikdy nebude mít možnost, i kdyby byl opraven, mít vlastnosti jako nový most.

Jiří CHUM, moderátor
Teď je ještě ve hře ministerstvo kultury, které nám potvrdilo, že rozhoduje znovu o památkové ochraně Libeňského mostu. Máte nějaký záložní plán pro ten případ, že by úředníci ten most prohlásili za památkově chráněný? Co potom?

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky hlavního města Prahy pro oblast dopravy /ČSSD/
Tak zaprvé by to bylo velmi zvláštní a já bych za tím cítil silnou politickou aktivitu některých lidí, protože dvakrát ten most takto vyhlášen nebyl. A pakliže najednou kvůli tomu, že pan starosta Čižinský z lidovců se tam s někým dohaduje, asi i s primátorem a tak dále, to už mi začíná trošku...

Jiří CHUM, moderátor
Ale stát se to může, co potom?

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky hlavního města Prahy pro oblast dopravy /ČSSD/
...zavánět politikou. Ale kdyby se stalo, a i kdyby dnes /výpadek signálu/ pro náhradu novým mostem, já jsem jasně deklaroval, že plně respektuji i udělám teď všechny kroky potom pro to, abychom se pokusili most rekonstruovat, byť s vědomím, aby to všichni zastupitelé věděli, že už nedostaneme nikdy most, který bude sloužit ideálně pro Pražany. Most, který vždycky bude samozřejmě mít své velké problémy a v budoucnu to bude stát velké peníze, aby mohl fungovat.

Jiří CHUM, moderátor
Náměstek primátorky Petr Dolínek z ČSSD byl hostem Ranního interview Radiožurnálu k tématu Libeňský most. Děkuju vám, počkáme si na výsledky toho hlasování. Na shledanou.

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky hlavního města Prahy pro oblast dopravy /ČSSD/
Děkuji, na slyšenou.      

Zdroj: 
Radiožurnál