Datum zveřejnění: 
24. 4. 2018

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
Libeňský most v Praze nejspíš čeká demolice. Dnes to odsouhlasili pražští radní. Stávající konstrukce je podle posudku v havarijním stavu. Vedení metropole tvrdí, že postavit nový most je levnější a rychlejší. S tím nesouhlasí třeba Praha 7, někteří zastupitelé hlavního města a občanská sdružení. O budoucnosti 90 let staré spojnice mezi Holešovicemi a Libní budou jednat ve čtvrtek pražští zastupitelé. Magistrát nepočítá, že by na nový most vypsal architektonickou soutěž. To se nelíbí třeba místostarostovi Prahy 7 a zároveň pražskému radnímu Ondřeji Mirovskému z Trojkoalice.

Ondřej MIROVSKÝ, pražský radní /Trojkoalice/
Pokud by se tedy muselo dojít k závěru, že se ten most jednou zbourá, tak jediným řešením je mezinárodní architektonická soutěž na nový moderní most. A nikoliv návrat k mostu, který neprošel žádnou veřejnou soutěží. A je naprosto nehezký.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
Návrh na demolici libeňského mostu podpořila primátorka hlavního města Adriana Krnáčová z hnutí ANO.

Adriana KRNÁČOVÁ, primátorka Prahy /ANO/
My jsme se tou otázkou zabývali několik let. Ačkoli už bylo jasné, že to není kulturní památka, přesto všechno jsme čekali dva roky na to, aby ministerstvo kultury potvrdilo tuto domněnku. Kdybychom opravili ten most, tak bychom neustále museli pečovat o ten most.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
Říká primátorka hlavního města Prahy Adriana Krnáčová z hnutí ANO. Naším hostem je Vladislav Hrdoušek z katedry betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze. Vítejte, dobrý den.

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
Dobrý den. Děkuju za pozvání.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
Nemáte zač. Mě by zajímala jedna věc. Samozřejmě bavíme se ještě v oblasti teorie, protože to rozhodnutí radních musí ještě potvrdit zastupitelé. Ale jaký je váš názor na řešení situace libeňského mostu? Demolice nebo oprava?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
Je to složitá věc. Protože musíme vycházet z toho, že ten most je starý 90 let. V té době se používaly jiné materiály, byla jiná hlediska. A ten most byl několikrát zkoušen, diagnostikován. A podle toho vychází, tak jak se dneska odvíjí ta situace, že jsou takové závady, že ta oprava by byla obtížná. Zejména v případě, že tedy, aby se zaručila trvanlivost té konstrukce. Protože můžeme tady tu konstrukci opravit, ale aby se nestalo, že se po krátkém čase, a někdy u těch opravovaných mostů se vyskytne, že po 10, 15 letech se musí přistoupit k další opravě, protože ty hmoty nové s tou hmotou starou nespolupracují. A pak tedy je problém.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
Takže vy byste raději také byl pro tu demolici?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
Já už v dnešní situaci, tak jak to vypadá, tak, jak jsem ten most viděl, ty jeho jednotlivé části, spíš se přikláním  k tomu novému mostu. Ovšem jak jsem slyšel ten komentář ohledně projektování, já si myslím, že je to tak velká významná stavba, že ta soutěž by měla být.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
Takže jednoznačně jste pro to vypsání té soutěže? K čemu by tedy byla dobrá, kdybyste to měl trochu rozvést.

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
Těch nápadů při té soutěži je celá řada. Soutěžících bývá 25, 30, 35 soutěžících. Čili je z čeho vybírat. A pak tedy se vybere nejlepší projekt. Nebo měl by se vybrat nejlepší projekt. Do komise by měli zasednout nejen, jak se řekne, architektonicko-konstrukční soutěž, většina architektů, ale měli by tam být statici zastoupeni, adekvátně, aby rozhodli o konstrukci, která za prvé bude pěkná, hezká, trvanlivá. A splňovala všechny parametry.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
Takže nemělo by se brát to, co bude nejlevnější, pane Hrdoušku?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
Ne, v žádnom případě ne. Protože to by se mohlo vymstít.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
A proč si myslíte, že to bude, říkáte vymstít, to jsem se úplně teď, teď lekla. Takže vy, co byste ohlídal potom, když se to bude stavět hlavně?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
Tak, kvalitu materiálů. To je zásadní záležitost. A pak následně to provedení stavby. Od toho je tam dozor investora, aby pohlídal všechny tyto věci. A aby nakonec ten výsledný produkt, který by se měl užívat zase těch 90 a 100 let, aby sloužil. Přičemž samozřejmě během té doby se musí opravovat, ale aby byl navržený tak, aby skutečně ta trvanlivost byla zajištěna. Protože to hledisko dříve bylo takové, že se spíš hledělo na to využití toho materiálu, co se týče statiky. Dnes tedy na předním místě je hledisko trvanlivosti.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
Aby to vydrželo zkrátka alespoň těch 90 let.

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
Ano, ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
Jak dlouho se ...

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
Ano, protože kdybychom si, se dneska podívali zpátky a řekli, tak, budeme mít všechny mosty jenom 100 let trvanlivosti a teď tedy ty ostatní mosty už některé jsou tady 300, 350 let, ocelové mosty 150 let. A slouží bezvadně.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
A to právě, jestli by neměla být ta ambice, aby to vydrželo ještě déle než třeba těch 90 let. To už byste neměl s těmi ...

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
Samozřejmě.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
... materiály, které teď máme k dispozici, takové ambice?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
No, tak máme dneska materiály. Jednak jsou kvalitní oceli. A v betonech vysokopevnostní betony, požadavky dnešních předpisů na kvalitu betonů jsou, ty jsou takové, že zajišťují nebo dávají předpoklad té trvanlivosti.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
Rozumím. Takže i byste měl ambici, aby ten most stál třeba dalších 200 let, ale když bude stát minimálně 90, tak by to bylo dobře. Takhle tomu rozumím, těm vašim slovům. A ještě mi řekněte ...

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
Ano. Já si myslím, že se nám nebude už, a rád bych byl, abych to řekl jako správně a aby to tak dopadlo, že se už enormně nebude zhoršovat životní prostředí. A že tedy ten atak toho prostředí nebude už příliš se lišit od toho, jako máme dneska, kdy solíme a kdy tedy hlavně sůl a voda v kombinaci s vodou rozrušují ty konstrukce.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
To je nejhorší podle vás. Takže když někdo nám říká, nesolte, když mrzne, tak je to správná rada? Alespoň pokud jde o mosty.

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
Proč myslíte, když mrzne?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
No, protože se solí hodně.

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
Já myslím, že voda se musí odvést z mostu. Jak povrchová voda, která se dostane na povrch. A pak tam voda, která prosákne vrstvami vozovky, mluvíme o silničních mostech, že. Tak tam je izolace, a ta izolace musí odvodnit, zase musí být odvodněna, aby se nezdržovala voda pod těmi obrusnými a ložnými vrstvami asfaltu, aby, když přijde mráz, nám to mráz nezdvihal, aby nám ta vozovka nepopraskala.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
Rozumím. Ještě, jak dlouho podle vás bude trvat, než tady bude stát nový most? Pokud samozřejmě to ještě politicky všechno projde, to je vždycky velká otázka. Ale pokud, tak ...

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
No, tak to je otázka spíš na legislativu. Protože jsme v období, když se vypíše soutěž, tak ta soutěž třeba skončí do půl roku, začne se projektovat. Teď se projednávají připomínky, různé organizace napadají to rozhodnutí určitých komisí nebo určitých uskupení dalších, rozhodnutí projektanta. Ale já si myslím, u takovéhle stavby, kde už ten most tam stojí a kde tedy jde o to, že tam nic jiného nebude než zase ta mostní stavba, tak tam by to mělo jít rychleji. A já řeknu,  7 let, bych předpokládal, za 7 let by tam ten most mohl stát.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
Uvidíme. Každopádně mockrát vám děkuji. To byl Vladislav Hrdoušek z katedry betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze. Hezký den, děkuju moc.

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze
Aby se splnilo přání. Mějte se hezky, na shledanou.      

Zdroj: 
ČRo Plus