Datum zveřejnění: 
24. 4. 2018

Technologiím v oblasti realit vévodí digitální dvojčata a také aplikace, které umožní budovu ovládat na dálku.
Digitální dvojčata neboli informační model budovy se prosazují už od 90. let a teprve nyní nachází širší uplatnění.
Vytváření centrálních aplikací pro celou budovu je zatím na počátku, realitní firmy v nich však vidí velký potenciál.

Z chytrého telefonu se v posledních letech stává univerzální dálkový ovladač. Stále častěji lze přes mobilní aplikace ovládat také chytré budovy. Zatím je sice nájemníci příliš nevyžadují, developeři v nich však vidí velký potenciál především ve spojení s ekologickou udržitelností.

Shodli se na tom minulý týden účastníci konference na Fakultě stavební Českého vysokého učení technického (ČVUT), která se zaměřovala na nový trend realitních technologií zvaný prop-tech (z anglického property technology).

Ten zahrnuje zavádění nejnovějších technických výdobytků do oboru realit a v posledních měsících rezonuje v odborných kruzích. "Chytré budovy na mě mají mluvit, ukazovat mi o sobě data a pokoušet se číst chování nájemníků," shrnul svou představu prop-techu Stefan de Goeij z developerské společnosti CTP.

Ačkoliv už v Česku existuje několik budov centralizovaných okolo jedné aplikace, jsme podle diskutérů v tomto ohledu teprve na začátku. Existuje však jedna technologie, která se snaží prosadit už od 90. let a nyní konečně nachází své komerční využití. Tou je informační model budovy (IMB).

Digitální dvojče

IMB by měl provázet budovu v celém jejím životním cyklu a v zásadě být její věrnou 3D digitální reprezentací včetně všech prvků v ní obsažených. Díky úzké spolupráci různých stran, které se na stavbě a provozu budovy podílí, je možné uspořit v celém procesu desítky procent na nákladech.

James Kavanagh z mezinárodní organizace realitních znalců RICS poukázal na teorii výzkumné společnosti Gartner o cyklu nadšení při přijímání nových technologií. "Po představení myšlenky byli lidé z IMB nadšení, poté se to nadšení propadlo a nyní vidíme firmy, které na něm vydělávají," podotkl Kavanagh. Podle Gartneru se zpravidla potenciál nové technologie zprvu zveličuje. Veliké počáteční nadšení postupně opadne, když firmy zjistí, že nevědí, jak na technologii vydělat, a až po určitém čase začnou novinku ziskově používat. Na této křivce je IMB podle výzkumu společnosti ConsultingWhere prováděného na britském trhu téměř ve fázi produktivního komerčního využití.

Autor: 
Sandro Elčić
Zdroj: 
iHNed.cz