Datum zveřejnění: 
12. 4. 2018

V dejvickém kampusu se o víkendu 14. a 15. dubna 2018 po roce opět setkají týmy středoškolských studentů, aby změřili svoje síly při šestihodinovém závodě dálkově ovládaných modelů aut s hybridním vodíkovým pohonem. Již 4. ročník projektu Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC) společnosti Horizon Educational přináší letos řadu novinek. 
"Vzhledem k většímu počtu týmů bude letos závod rozdělen do dvou dnů. Každý závodní den se na startovní čáru postaví 12 soutěžních tymů, celkem z 21 českých středních škol," říká Václav Bystrianský, manažer projektu. Partnerem celého finálového víkendu je letos automobilka Hyundai. "Partnerství značky Hyundai s touto soutěží je zcela přirozené, protože Hyundai jako první zahájil sériovou výrobu aut s vodíkovým pohonem a je v tomto oboru ze všech automobilek nejdál," říká Petr Vaněk, ředitel vnějších vztahů společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech. "Každý závodní den pak určí vítězný tým, který bude v květnu reprezentovat nejen svou školu, ale i Českou republiku na mezinárodním finále v místě jednoho z partnerů, v německém Chemnitzu," dodává Bystrianský. 
Závod lze vnímat jako vyvrcholení vzdělávacího programu, který si klade za cíl vzbudit větší zájem mládeže o technické a vědecké obory. Během čtyř měsíců získávají studenti pomocí řady vzdělávacích pomůcek a studijních materiálů nové poznatky, které posléze aplikují při navrhování a sestavování hybridního vodíkového vozidla v měřítku 1:10. Program si dává rovněž za cíl i učení studentů skrze objevování, posílení týmové spolupráce a v neposlední řadě i přípravu studentů na jejich budoucí kariéru. 
Ruku v ruce se zájmem škol roste i zájem sponzorů a partnerů. Celý program mohl proběhnout především díky podpoře společnosti Moravia Steel a dalších partnerů, kterými jsou Nadace Unipetrol, Hello Bank!, BNP Paribas Cardif a Hyundai Motor Manufacturing Czech. Projekt H2AC je podpořen i řadou vysokých škol jako je ČVUT, VŠCHT v Praze či Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. "Jde o podporu nadaných a talentovaných středoškolských studentů spolupracujících úzce s vysokoškolským pracovištěm. V přípravě RC modelu s hybridním pohonem palivového článku a baterie k soutěži se tak mohou skloubit dosavadní znalosti, dovednosti a technologie vysokoškolského týmu s nadšením mladých studentů. Tato symbióza je významným prvkem při jejich rozhodování o budoucím směru jejich studia a určitě i života,” shrnuje doc. Ing. Bohumil Horák, Ph.D. z VŠB-TUO.

Autor: 
Michaela Jelínková
Zdroj: 
energie21.cz