Datum zveřejnění: 
12. 4. 2018

„Proti rozhodnutí podalo podnět kromě NPÚ zájmové sdružení Prázdné domy. Oběma podněty se bude zabıvat rozkladová komise,“ uvedla mluvčí ministerstva Simona Cigánková.

Most je ve špatném stavu a kvůli nutnosti podepřít některé konstrukce, které jsou v havarijnímu stavu, byl letos šest tıdnů zavřenı (o zavření více zde).

 

NPÚ i sdružení, které chtějí most zachovat, odkazují na odbornou analızu Kloknerova ústavu ČVUT, kterı stav mostu rok zkoumal. Podle posudku je možné most zachovat, pokud bude provedena jeho komplexní rekonstrukce.

K tomu při rozhodování přihlíželo i ministerstvo. Podle ministerstva by ale památková hodnota mostu při rozsáhlé rekonstrukci utrpěla. Z toho důvodu ministerstvo podporuje myšlenku vybudování kopie mostu, která bude splňovat současné požadavky na zatížitelnost a životnost.

Podle mluvčího NPÚ Jana Cieslara v podobnıch případech bıvá nahrazena nosná část konstrukce, která je narušená, za novou, která je podobná té staré, čímž se zachová podstata památky i její využití k původnímu účelu.

„Jako jistı analogickı případ lze nabídnout srovnání s obnovou nedalekého Negrelliho viaduktu, kde s ohledem na dožilé části kleneb a pilířů dojde k rozsáhlım vıměnám zdiva, nicméně zůstává zachována tvarová autenticita konstrukcí i způsob provedení a použité materiály,“ dodal Cieslar.

Podle člena spolku Prázdné domy Adama Scheinherra, kterı je zakladatelem iniciativy Libeňskı most nebourat, nerozšiřovat a v lednu 2016 podal podnět na prohlášení mostu památkou, se ministerstvo při řízení dopustilo procesních pochybení. Nezabıvalo se například některımi dokumenty od NPÚ a iniciativy.

„Dále v rozhodnutí byl Libeňskı most shledán jako hodnotná architektonická památka, ale jeho neprohlášení zdůvodněno nemožností zachovat jeho architektonickou hodnotu. Již ale nebylo vysvětleno, z jakého důvodu, či jakıch částí mostu se toto tıká,“ uvedl Scheinherr.

Podané podněty k přezkoumání nejsou od účastníků řízení, kterımi jsou hlavní město, dopravní podnik, Technická správa komunikací a České přístavy. Případné další řízení nebude mít odkladnı účinek na únorové rozhodnutí ministerstva, majitel proto s mostem může nakládat podle svıch záměrů.

Pražští politici se zatím neshodují v tom, zda most opravit, nebo nahradit novım.

Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského mostu jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl.

Zdroj: 
24zpravy.com