Datum zveřejnění: 
12. 4. 2018

V pražském sídle Škoda Auto DigiLab se konal další hackathon organizovaný CEE Hacks a sponzorovaný řadou významných firem z průmyslu.

Na mladé týmy čekalo celkem třináct soutěžních úkolů. Kromě finančních odměn byla totiž nabídnuta možnost partnerství se Škoda Auto DigiLab, návrh spolupráce s ČEZ ESCO nebo partnerství s EY Accelerator (Ernst & Young), který slíbil zařadit vybrané projekty k celosvětové expertize, a také spolupráce s HERE Technologies pro novou navigaci. Vše se točilo okolo neotřelých nápadů.
Stačilo vytvořit tříčlenné týmy a po úvodních přednáškách začít. Na vyřešení úkolů bylo 48 hodin a soutěžící si mohli v zásadě dělat, co chtěli. Kromě práce jíst, pít (vyjma alkoholu) nebo se jít osprchovat či si prostě si na karimatce na chvíli zdřímnout.

ČVUT – generalisté, nebo specialisté?

Prof. Michal Šebek z ČVUT z katedry řízení seznámil v první přednášce s aktivitami naší nejstarší technické univerzity. Vyzdvihl přitom některé firmy, které ČVUT například v oblasti kybernetiky a robotiky přispívají (Honeywell, Porsche, Siemens, Kuka). I díky nim se mohl pochlubit špičkovým vybavením, se kterým na ČVUT podporují tvořivost, a ne biflování, jak zdůraznil. Vysvětlil také, že lidé, kteří mají všeobecný přehled (generalisté), jsou v oblasti kybernetiky více zapotřebí než specialisté, protože roboti a umělá inteligence brzy budou prakticky všude.
Jednou z rolí ČVUT je také popularizace vědy a techniky už na druhém stupni základních škol, kde je účast a zájem trvale rostoucí.
Prof. Michal Šebek se také zmínil o výzkumu na ČVUT a prezentoval např. řízení pohybu malých částic v elektrickém poli, řídicí systémy robotů, řízení automobilů, ovládání předmětů v magnetickém poli, aktivity ČVUT v automobilovém průmyslu při řízení výrobních robotických linek apod.

SPČR zdvihá ukazováček

Trochu varovný ukazováček ukázal Radek Špicar ze Svazu průmyslu a dopravy České republiky, který chápe svoji roli v posilování českého průmyslu a tím i ekonomiky. Na první pohled vypadá podle průzkumu SPČR stav našeho průmyslu dobře, avšak stále máme nálepku země levných montoven. Vyplývá to i ze skutečnosti, že naše ekonomika je z většiny pravděpodobně řízena zahraničním kapitálem. Naše výroba také není dostatečně robotizována. Z toho důvodu podle Radka Špicara stále zaostáváme za světem i za evropskými zeměmi, zejména za Německem.

Podpora od ČEZ ESCO

Martin Řezáč, ředitel pro korporátní strategii společnosti ČEZ ESCO, která se staví do pozice energetického manažera pro firmy, byla také jedním z hlavních sponzorů. Zmínil, že nerostou jen technologie, a přirovnal růst populace k Moorovu zákonu v polovodičích (počet tranzistorů v čipech-procesorech se každé dva roky zdvojnásobuje). Zhruba 30 procent dnešních technologií navíc nebude brzy zapotřebí. Vzrůstá také propast mezi předpokladem a použitelností. Je třeba zachovat jednoduchost, zachytit trendy a promítnout je do nových požadavků.
Pro ČEZ znamená zachycení trendů a sledování požadavků hlavně snížení emisí, mobilitu a digitalizaci. Z toho vznikají příležitosti jako smart city, smart… (doplňte si).
Jedním z východisek je zvyšovat podíl výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů; vyžádají si to elektromobily, ale i mezinárodní dohody. Členské státy už schválily snížení vlivu a dopadu výroby elektřiny na klima do roku 2030 minimálně na 40 % v porovnání s rokem 1990.
Ukázal na příkladu poskytovatele dopravní obsluhy Arriva Třinec jednu z prvních vlaštovek, a sice městskou hromadnou dopravu, která neprodukuje absolutně žádné lokální emise. Společnost ČEZ ESCO jim totiž pomohla se zavedením elektroautobusů, kterých mají deset, a to včetně kompletní sítě nabíjecích stanic, optimalizace tarifů a operačního servisu.

EY dala návod na budoucnost mobility

Markéta Vlčková z konzultační firmy Ernst & Young, dalšího hlavního podporovatele Smart Mobility Hackathonu 2018, dala soutěžícím částečný návod následující otázkou: "Co je důležité při návrhu smart mobility?" Odpověď zní: pojmenovat nápad, specifikovat problém, specifikovat řešení, vysvětlit, jak se dají monetizovat a identifikovat uživatelské skupiny. Přitom je třeba sledovat nákladovou strukturu a vytváření zisku.

ČEZ ESCO – elektromobilita a akumulátory

Petr Štulc z ČEZ ESCO se věnoval tématu elektromobility. Akumulátory je třeba nabíjet a sbírat z nich data. Ani ony svůj život po skončení v pohonné jednotce nemají za sebou. Lze je totiž využít v jejich "druhém životě" jako úschovnu energie. Zkušenosti zde moc nepomohou, je třeba dívat se s otevřenýma očima dopředu. Je třeba si vše spočítat a optimalizovat proces elektrifikace včetně nabíjení, protože počáteční cena elektromobilu je stále ještě o 50 až 100 procent vyšší než cena dnešního "čuďáku". Ohledně elektrobusů je třeba zvolit normální nebo "rychlonabíječky" a optimalizovat trasy.

Škoda Auto – poskytovatel služeb mobility

Andre Wehner, chief digital officer Škody Auto, vystoupil na závěr prezentací před samotným hackathonem a společně se zástupci společnosti HappyGo ohlásil její převzetí. Škoda Auto se tím staví i do role poskytovatele služeb mobility. Andre Wehner sdělil: "Hledáme nápady pro nové mobilní služby a obchodní modely."       

Autor: 
Richard Jan Voigts
Zdroj: 
Hospodářské noviny