Datum zveřejnění: 
6. 4. 2018

Zákon, nezákon, billboardy u českých dálnic a silnic I. třídy dále zůstávají. A to přesto, že okolo těch největších dopravních tepen měly od počátku loňského září zmizet, aby zbytečně nerozptylovaly řidiče a nepřispívaly k počtu dopravních nehod. Jak se server INFO.CZ zjistil, jeden z hlavních provozovatelů reklamy u českých dálnic, společnost A.C.E. Media Ventures, například své poutače stále provozuje.

Nezákonně. Všichni majitelé reklamních zařízení totiž měli své billboardy od dálnic a silnic I. třídy od 7. září 2017 stáhnout. Zatímco Ministerstvo dopravy loni plánovalo, že se mu podaří zlikvidovat nelegální billboardy na dálnicích během pár měsíců, nyní připouští, že jde o běh na mnohem delší trať.

„Se situací ohledně nelegálních billboardů nejsme spokojeni,“ říká pro INFO.CZ Lenka Rezková z tiskového odboru Ministerstva dopravy. „Proto v současnosti posilujeme tým lidí, kteří administrativně složitý proces vyřizují. Chceme tím dosáhnout toho, že v letošním roce zmizí z ochranných pásem dálnic drtivá většina všech billboardů, které tam už nemají co dělat.“

Týdeník Euro nicméně loni informoval, že za pomalejším odstraňováním billboardů by mohlo být i možné propojení ministra Ťoka právě na firmu A.C.E. Media Ventures. „Tato firma je velmi činná v americké obchodní komoře, jejímž prezidentem byl dříve i ministr Ťok, proto se s A.C.E. Media Ventures právě přes komoru velmi dobře zná,“ spekuloval týdeník. Ministr dopravy tehdy tuto úvahu odmítnul jako neopodstatněnou.

Samotná firma A.C.E. Media k provozování billboardů sdělila, že čeká na verdikt soudu. „Společnost A.C.E. Media čeká, jak v této záležitosti rozhodne Ústavní soud ČR. Do té doby nebudeme poskytovat žádné informace," uvedla firma. 

Naprostý zákaz reklamy na hlavních českých silnicích začal platit na začátku loňského září. Po sedmi měsících od zákazu billboardů v ochranném pásmu dálnic jich bylo zatím byly odstraněny asi jen tři stovky, dvou třetin se zbavili sami majitelé těchto zařízení. V takzvaných ochranných pásmech u silnic a dálnic se nicméně stále ještě nachází asi desetinásobek nelegálních billboardů.

Podle studie ČVUT dokáže billboard u silnice rozptýlit řidiče asi na 0.4 vteřiny. Za tento čas automobil jedoucí rychlostí 130 kilometrů v hodině ujede asi 15 metrů, které mohou být při náhlém zabrzdění provozu klíčové. Podle studie se nicméně reakční čas lišil podle reklamního sdělení - nejvíce rozptylující byly reklamy se ženami. 

Zdroj: 
info.cz