Josef KLÍMA, moderátor
Možná jste to už slyšeli. V současné době vstupujeme do nové průmyslové revoluce 4.0, která díky robotům, umělé inteligenci a novým technologiím připraví o práci až polovinu lidí. Zaniknou i některé tradiční profese jako třeba taxikáři, strojvůdci, archiváři a podobně. Co budeme tedy, vy mladí, já už ne, dělat? Čím se budete živit? Podívejte se na reportáž Petra Holmana.
Zdeněk LOKAJ, dopravní fakulta ČVUT
V současné době je nedostatek pracovníků prakticky ve všech oborech, tak možná na to některé firmy čekají. Určitě se to stane. Určitě se to stane, dokonce se říká, že do deseti let zhruba 60 % profesí budou takové, které dneska ještě neznáme.
Petr HOLMAN, redaktor
Podle některých odborníků nás na pracovním trhu čekají prý ještě větší změny, než přinesla průmyslová revoluce, které profese mají na kahánku?
Viktor BEZDĚK, IT specialista
Tak, úplně první na paškálu budou taxikáři, řidiči kamionů. To už se děje teď v Americe Uber testuje samořiditelný auta. Takže ty budou první asi.
Zdeněk LOKAJ, dopravní fakulta ČVUT
Pracovní místa, jako je řidič taxíku, je typický příklad toho, tato profese částečně zanikne, protože tím, že přijdou autonomní vozidla, to znamená, že bude daleko větší poptávka po službě, protože odejdeme od klasického technokratického pohledu, že vlastníme auto, ale budeme používat službu.
Petr HOLMAN, redaktor
Tento optimismus poněkud zchladila nedávná smrtelná nehoda ve Spojených státech. Jejímž účastníkem bylo právě autonomní vozidlo Uberu. Ovšem jenom do chvíle, než vyšetřování ukázalo, že Uber za nic nemůže.
Petr VOMÁČKA, spolek Čistá mobilita
Ta nehoda byla vinou té chodkyně, která skočila přímo před to vozidlo. Tam i sebelepší řidič nebo sebelepší technika opravdu nemůže zabránit této nehodě.
Petr HOLMAN, redaktor
Vývoj autonomních vozidel tak nehoda nijak nezpomalí. To daleko větší brzdou budeme my, neprofesionální obyčejní řidiči. Vzdát se řízení pro nás nebude vůbec jednoduché.
Zdeněk LOKAJ, dopravní fakulta ČVUT
Auto není jenom dopravní prostředek. Pro nás chlapce je to šperk, je to nějaký symbol společenského postavení a pro spoustu mužů je to hračka. To znamená, že my budeme mít velký problém vůbec tohodle se vzdát.
Petr HOLMAN, redaktor
Aby automobilky zabránily masovému odporu řidičů, zavádějí nové technologie do aut postupně, pokud možno nenápadně.
Zdeněk LOKAJ, dopravní fakulta ČVUT
Naše generace ještě, si myslím, že se dožije takového toho semiautonomního řízení. To znamená stále budu řidič, stále budu mít to řízení pod kontrolou, ale velkou část řízení už bude přebírat za mě automobil.
Petr HOLMAN, redaktor
Dnes už víme, že plně autonomní auta bez volantu a pedálu nebudou řidiči akceptovat ještě dlouho. Vývojáři proto museli couvnout.
Zdeněk LOKAJ, dopravní fakulta ČVUT
První autonomní vozidlo, které bylo v prototypu od Googlu, tak právě nemělo řízení vůbec. Podívejte se dneska, jak vypadá googlovská autonomní vozidla, která jsou někde prototypy a jezdí po amerických silnicích. Vrátili tam tu přístrojovou desku. Vrátili tam ten volant. Právě proto, že ta akceptace těch uživatelů byla ne úplně příznivá.
Petr HOLMAN, redaktor
Úplně jinak je na tom kolejová doprava. Ta se obejde bez řidičů už dnes a nikomu to nevadí.
Zdeněk LOKAJ, dopravní fakulta ČVUT
Typicky ve Francii, tam už je metro bez řidiče. A je to velký zážitek, že vlastně můžete sedět na místě strojvedoucího.
Petr HOLMAN, redaktor
Automaticky má jezdit i trasa D pražského metra. Ale dopravní podnik nám bůhví proč k tomu nechtěl nic říci.
Zdeněk LOKAJ, dopravní fakulta ČVUT
Já jsem o těch plánech taky kdysi slyšel, ale přiznám se, že vůbec netuším, jak to dopravní podnik má dneska rozmyšlené, ale bavíme se o tom, že linka D je v horizontu zhruba 10 - 15 let, takže kdoví.
Petr HOLMAN, redaktor
Tahle moderní technologie nepřebírají práci zdaleka jen řidičům.
Viktor BEZDĚK, IT specialista
Profese, kde se plánujou reklamní kampaně na internetu nebo vyhodnocuje marketing nebo například vyhledávání informací, to už v dnešní době zvládne lépe a rychleji počítač. Potom archiváři, zapisovatelé, překladatelé, protože to už dneska vlastně je taky v praxi používaný a jenom se to zdokonaluje.
Martina KEMROVÁ, mluvčí mobilního operátora
Typicky mužské profese, kde je potřeba víc svalů než toho mozku. Nechci se nikoho dotknout a nebo takové profese, kde se vykonávají rutinní činnosti, které jsou snadno nahraditelné. Například vyskladňování výrobků.
Petr HOLMAN, redaktor
Možná trochu překvapivě je v ohrožení i nejstarší řemeslo. Díky virtuální realitě technologie 3D a dalším vymoženostem.
Radim UZEL
Když strávíte, jenom nasadíte brejle a máte to za poměrně velmi slušný peníz, no proč byste platil draze nějakou prostitutku a ještě samozřejmě nebezpečí sexuálně přenosný nemoci. Japonci na tohle to jsou naprostí mistři, protože vyrobili sexuální pannu, ale to jsou vám dámy, který opravdu na pohmat, na pohled vypadají úplně jako normální klasická žena, ještě si můžete vybrat, jestli chcete blondýnu a teď si představte, že někteří si ještě vymysleli, že do toho chtějí zamontovat program, aby ona dělala jako fóry, jo, aby nedala hned. To někteří mužský mají rádi.
Petr HOLMAN, redaktor
Jenže personalisty ani tak netrápí zánik některých profesí, jako spíš potřeba profesí nových a nedostatek lidí, kteří mají odpovídající vzdělání.
Martina KEMROVÁ, mluvčí mobilního operátora
Třeba v posledních deseti letech vznikly úplně nové profese, které se velmi vyvíjejí, ale bohužel školy je nepríodukují tyhle ty odborníky, takže vy si je musíte vlastně vychovat. Týká se to například třeba odborníků na bigdata, na vyhodnocování velkých dat.
Viktor BEZDĚK, IT specialista
Tak, samozřejmě, že se bude zvyšovat poptávka po odbornících, který jsou schopný roboty vytvářet a vlastně utajit specifickou inteligenci se starat.
Martina KEMROVÁ, mluvčí mobilního operátora
Myslím si, že oblast zrovna té umělé inteligence a učení je hrozně zajímavá a třeba jedna z těch profesí, které nám chybí, je něco jako, já jsem si to pro sebe přeložila jako vychovatel robotů, protože vy když zaměstnáte toho robota, nepředstavujte si to jako humen like bytost, která sedí v kanceláři, tak ona s učí. Učí se velmi rychle, možná se učí rychleji než člověk, ale přesto potřebuje někoho, kdo jí na té cestě pomůže, kdo jí řekne, že tohle to byl chybový úkon, že by měla uvažovat tímhle tím směrem. A zrovna to hle to jsou profese, které neexistují. Že by nám roboti sebrali práci, o to strach mít nemusíme. Práce bude dost. Jen bude úplně jiná, než ta, na kterou jsme zvyklí.
Umělá inteligenci a nové technologie
Datum zveřejnění:
1. 4. 2018
Zdroj:
PRIMA Family