Datum zveřejnění: 
28. 3. 2018

Město v dubnu projedná prodloužení metra z Motola do Ruzyně. Expert radí postavit tramvaj

PRAHA Hlavní město možná postaví metro na letiště. Příští měsíc náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) předloží magistrátním radním materiál, na jehož základě by se Praha měla rozhodnout, zda se pustí do přípravy prodloužení metra A z Motola do Ruzyně.
Vyplývá to ze včerejší schůzky na ministerstvu dopravy, kde vedení Prahy jednalo se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) o dlouho připravované trati do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla.
Stát podle Dolínka sice předložil městu plán, který by měl zajistit, že se železnice skutečně postaví, ale náměstek zůstává skeptický. "Praha má dlouholetou zkušenost, že se termíny nedařilo realizovat, byť to nyní vypadá věrohodněji než v minulosti," tvrdí. Magistrát proto vyzval SŽDC, aby sepsala seznam věcí, s nimiž potřebuje pomoci, například se změnami územního plánu hlavního města.

Finance z národních zdrojů

"Ujistili jsme Prahu, že jde o prioritní stavbu, kterou jsme připraveni financovat i z národních zdrojů. Zároveň věříme, že výkup pozemků bude možné urychlit i díky Sněmovnou projednávané novele zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury," říká mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.
Přesně to Praha před schůzkou požadovala. Podle Stadlera vedení města ocenilo, že plán počítá i s možnými problémy v průběhu přípravy stavby. První vlaky by mohly vyjet na přelomu let 2028 a 2029.
Podle Dolínka by nevadilo, kdyby vedle sebe časem fungoval jak vlak, tak i metro. "Nepotřebujeme obsloužit pouze letiště. Na Dlouhé Míli chceme vybudovat parkoviště P+R pro tisíce vozů a přestupní terminál pro Kladno, aby nám zmizely autobusy z Evropské a Hradčanské. Metro má velký pozitivní efekt pro celou oblast. Zároveň ale potřebujeme i železnici, abychom propojili Prahu a Kladno ekologickou dopravou," myslí si náměstek.
Kdyby se podařilo metro postavit, Praha by pak zřejmě požadovala od státu finanční kompenzaci za propojení města s letištěm, které vlastní státní firma Český aeroholding. Takové řešení se však nelíbí opozici. "V současné chvíli to je naprostá utopie, není to naplánováno. Představa, že ze dne na den řeknu, že se začne stavět metro, není koncepce. Je to plácnutí do vody," říká člen dopravního výboru pražského zastupitelstva Filip Humplík (ODS). Podle svých slov si to nedokáže představit ani kvůli vypjaté diskusi o metru D uvnitř vládní koalice.

Tramvaj místo metra

Také správce pražské hromadné dopravy chce železnici. "Metro na letiště neřeší Kladno. Byl by to pro nás problém, protože Kladno potřebuje konkurenceschopnou železniční dopravu. Zbytečně taháme stovky autobusů na Veleslavín," uvádí mluvčí organizátora dopravy Ropid Filip Drápal.
Nápad vést metro na letiště se nezamlouvá ani Vladimíru Pušmanovi z Ústavu dopravních systémů Fakulty dopravní ČVUT. "Trať ze stanice Nemocnice Motol na letiště by byla výrazně delší než současná cesta s přestupem na autobus na Veleslavíně," myslí si.
"Negativní efekt by se prohloubil v budoucnu při zprovoznění železnice, které by metro časově nemohlo konkurovat. Draze vybudované spojení by se tak stalo neatraktivním," uvádí expert. Za další zápory považuje vysokou cenu a fakt, že by stavba trvala mnoho let. Dopravní podnik mluví o jedenácti.
Jako lepší variantu proto nabízí tramvaj. "Její výstavba je levnější než metro, což lépe odpovídá dočasnému řešení kolejového spojení. Po zprovoznění železnice se tramvaj jeví i jako lepší doplněk, neboť zajistí místní spojení lépe než metro a měla by vhodnější přepravní kapacitu," říká Pušman, podle něhož by tramvaj na rozdíl od podzemky mohla jezdit i v noci.
S tím však nesouhlasí Dolínek, podle kterého by délka metra nebyla "na škodu". "Nikdo neočekává, že z letiště pojede čtvrt hodiny do centra," myslí si. Také provozní doba metra by se upravila tak, aby lidé stíhali ranní lety. Každodenní přerušení provozu by tak mohlo začínat ve dvě hodiny po půlnoci a končit ve čtyři ráno.
Problémů s pozemky jako u metra D se hlavní město neobává. Na letišti je vlastní stát, u Bílé Hory pak přímo město.       
 

Autor: 
Ondřej Hanko
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes