Datum zveřejnění: 
27. 3. 2018

Veronika KABÁTOVÁ, moderátorka
A modernizuje se taky hlavní železniční trať z Vysočiny do Prahy konkrétně u Havlíčkova Brodu. Jde o největší železniční rekonstrukci v Kraji Vysočina skoro za 1 miliardu korun.

Radovan DANĚK, redaktor
Obsluhuje ho 15 lidí a za necelou hodinu zlikviduje 100 metrů kolejí. Tento stroj ze štěrku jednoduše vytrhává pražce i se starými kolejemi a odváží je na skládku.

Emil FILIP, stavbyvedoucí
Je určeno, které pražce patří do šrotu a které kolejnice se použijí na staniční koleje, popřípadě na vedlejší tratě.

Radovan DANĚK, redaktor
V 8kilometrovém úseku mezi Havlíčkovým Brodem a Okrouhlicí se teď společně s výměnou kolejiště pracuje také na vybudování nové zastávky a na mnoha dalších úpravách.

Emil FILIP, stavbyvedoucí
Nové trakční vedení, nové stožáry a komplet nové zabezpečovací zařízení.

Radovan DANĚK, redaktor
Během rekonstrukce je veškerá železniční doprava svedena jen na jednu kolej. Vlaky ale nenabírají zpoždění delší než 10 min. Čtyři vlaky mají kvůli lepší návaznosti spojů výlukový jízdní řád, který změnil odjezdy o 13 až 20 minut.

Kateřina ŠUBOVÁ, mluvčí, Správa železniční dopravní cesty
Dotazovali jsme se dopravce, zda jsou nějaké stížnosti nebo problémy s dopravou, a cestující si nestěžují.

Radovan DANĚK, redaktor
Po hlavní trati do Prahy by mělo z Vysočiny jezdit po rekonstrukci až 200 vlaků denně, navíc mnohem rychleji.

Kateřina ŠUBOVÁ, mluvčí, Správa železniční dopravní cesty
Ze stávající 75kilometrové rychlosti až na 100kilometrovou a v případě naklápěcích skříní můžeme dosáhnout až na rychlost 120 kilometrů v hodině.

Radovan DANĚK, redaktor
Přestože koleje i po nich projíždějící vlaky budou mnohem tišší, podél rekonstruované trati se staví také nové protihlukové stěny.

Emil FILIP, stavbyvedoucí
Žádná tady předtím nebyla, dělá se zhruba 1 500 metrů protihlukovek na 9 úsecích.

Radovan DANĚK, redaktor
Práce vyjdou na 721 milionů korun, počítá se i s evropskou dotací. Radovan Daněk, Česká televize, Havlíčkobrodsko.

Veronika KABÁTOVÁ, moderátorka
A ve studiu je s námi Zdeněk Michl z Dopravní fakulty ČVUT, dobrý den.

Zdeněk MICHL, Fakulta dopravní ČVUT
Dobrý den.

Veronika KABÁTOVÁ, moderátorka
Viděli jsme v reportážích dva příklady modernizace železnic. Jak je na tom celkově železniční doprava v České republice? A možná pojďme postupně: například tempo zrychlování dopravy. Zatím nemáme žádnou vysokorychlostní trať. Můžeme konkurovat například Evropě?

Zdeněk MICHL, Fakulta dopravní ČVUT
Tak železniční doprava u nás prošla velmi dynamickým vývojem, kdy především zodpovědnost za regionální vlaky přešla na jednotlivé kraje, které vlastně převzaly tu zodpovědnost a když se podíváme dneska třeba do okolí Prahy, tak vlastně umožnily bouřlivý rozvoj té příměstské dopravy a i v dalším okolí velkých měst. A té dálkové dopravě povedlo zavést taktový grafikon, který vlastně zavedl větší četnost spojů a umožnil tak vlastně táhnout, řekněme, poptávku těch cestujících po tom, co ta stávající infrastruktura mohla nabídnout. Podařilo se postavit takzvané železniční koridory, aspoň většinu z nich nebo ty nejdůležitější a to přitáhlo nové dopravce a nové cestující na tu železnici. Když se ale podíváme do toho mezinárodního srovnání, tak je vidět, že třeba v těch vyloženě evropsky významných relacích nás vlastně začíná Evropa objíždět.

Veronika KABÁTOVÁ, moderátorka
To znamená konkrétně třeba i v nákladní dopravě? Týká se to právě třeba transportu materiálu po železnici?

Zdeněk MICHL, Fakulta dopravní ČVUT
Tak, nákladní doprava má trošku specifické problémy. Ona se samozřejmě mezi tu hustou dopravu osobních vlaků, má problém vejít na té stávající infrastruktuře. Když se na ten systém železnice podíváte, tak se skládá z té infrastruktury, z vozidel, z nějaké nabídky toho jízdního řádu a z nějakého řízení provozu. A problém je v tom, že ta změna na straně infrastruktury je časově nejdelší a zároveň nejdražší.

Veronika KABÁTOVÁ, moderátorka
To znamená, za kým vede ta odpovědnost, že po české železnici třeba jezdí méně nákladní dopravy, než by mohlo? Je to ministerstvo, je to Správa železniční dopravní cesty?

Zdeněk MICHL, Fakulta dopravní ČVUT
Lze říct, že jestli někde máme dneska nebo kde ten problém určitě není a otázka těch nákladních dopravců, ti jsou dneska organizováni velmi dobře, ten trh je vlastně zcela otevřený. Dokonce existuje i zajímavé sdružení těch nákladních dopravců, které nebo společné sdružení, které prokazuje jejich zájmy právě ve smyslu požadavků na té úpravě infrastruktury. Pokud se podíváme na tu otázku jak to, jestli tam infrastruktura vyhovuje, tak určitě nevyhovuje, protože oni nemají právě možnost se vejít mezi ty vlaky a tím pádem vlastně nedostávají kvalitní trasy pro své zákazníky a ty ztrácí.

Veronika KABÁTOVÁ, moderátorka
A je to tempo investic do české železnice dostačující nebo je třeba větší objem peněz než se udělá práce? Mohlo by se třeba ještě zrychlit?

Zdeněk MICHL, Fakulta dopravní ČVUT
Dá se říct, že co po těch letech, kdy jsme měli dostatek peněz z Evropské unie, máme nyní velký problém s tím, že vlastně nemáme připravené projekty, které by byly dostatečně kvalitní pro to, aby mohly být realizovány z těch peněz a podle podmínek, které nám Evropská unie dává.      

Zdroj: 
ČT 1