Datum zveřejnění: 
27. 3. 2018

Společnost, která oživila československou značku skútrů Čezeta, shání kapitál na rozšíření výroby pomocí crowdfundingu. Chce totiž v Prostějově ročně vyrábět až dva tisíce nových elektroskútrů. Firma se snaží sehnat prostředky na rozšíření výroby na platformě Crowdberry.

„Díky svému designu, moderním technologiím a skvělým parametrům  oslovila zákazníky po celém světě. Firma již nestíhá vyrábět a potřebuje rozšířit továrnu tak, aby mohla vyrábět dva tisíce motorek ročně,“ prohlásil ředitel Čezety Matěj Oliva. 

„Čezeta je unikátní díky historii své značky, ke které přidává inovace, nadčasový design a technologie. Věříme, že potenciál firmy je obrovský po celém světě,“ uvádí David Jelen, partner Crowdberry pro Českou republiku. Spolumajitelem firmy se lidé mohou stát již s investicí od 50 tisíc korun.

Známou značku Čezeta oživil před pěti lety britský podnikatel Neil Smith, žijící v Praze. Společně s jeho týmem se mu podařilo vyvinout elektromotorku s obdobným designem jako skútr s přezdívkou „prase“, jenž se vyráběl ve strakonické zbrojovce na přelomu 50. a 60. let minulého století.

„Podařilo se nám navrhnout a vyrobit elektromotorku, která má v celosvětové konkurenci věhlasných značek výjimečné parametry. Přidali jsme ikonický design z padesátých let s drobnou modernizací a historii legendární značky. Pro získání investice na rozšíření výroby jsme zvolili cestu crowd-investingu, protože k motorkám komunita patří,“ prozradil Smith. 

Motorka na elektřinu s označením Čezeta 506 ujede na jedno nabití 150 až 200 kilometrů a lze ji nabít pomocí jakékoliv přípojky za 3,5 hodiny. Skútr vyvine maximální rychlost 123 km/hod.

Původní skútry Čezeta vyráběla od roku 1957 do zastavení výroby v roce 1964 Česká zbrojovka Strakonice a vyvážela je do celého světa. Vyrobilo se téměř 130 tisíc kusů ve třech modelových řadách 501, 502 a 505. Původní skútr osazený dvoutaktním motorem dosahoval rychlosti zhruba 80 km/hod.

Současná Čezeta 506 využívá stejné bateriové články jako mají vozy Tesla. Veškerá elektronika a komunikace jednotlivých systémů je však vyrobena Čezetou a jejími dodavateli na míru. Plynová rukojeť, přepínač jízdních režimů a blinkry firma vyvinula ve spolupráci s elektrotechnickou fakultou ČVUT v Praze. Motorka se vyrábí v historické továrně Wikov v Prostějově.


 

Autor: 
Marek Tomanka
Zdroj: 
ekonomika.iDNES.cz