Datum zveřejnění: 
26. 3. 2018

Praha oprášila myšlenku metra na letiště. Cena 27 miliard a stavělo by se jedenáct let

Metro z centra na letiště si postavíme sami. To prohlašuje vedení hlavního města, pokud neuspěje na zítřejším jednání na ministerstvu dopravy nad plány chystané železnice z Prahy do Kladna vedoucí právě okolo letištního areálu. Podle předběžných propočtů pražského dopravního podniku by nová trasa metra stála dvacet sedm miliard a hotovo by bylo za jedenáct let.
"Žádáme, aby vláda deklarovala, že je železnice na letiště a do Kladna národním zájmem a že ji stát zaplatí i bez evropských dotací," říká náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD), který se jednání v úterý zúčastní. "Stát je dost bohatý na to, aby to mohl zaplatit ze svého. Bojíme se, že za pět let z plánů zase nebude nic," dodává náměstek. Ministerstvo změny v projektu nepřipravuje, nemělo by tedy dojít k dalším průtahům. "Stále trváme na plánované modernizaci trati v současné stopě," říká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
Ministerstvo s městem jedná o změnách v územním plánu. Nedávno se například podařilo vyřešit úsek mezi nádražím Praha-Bubny a plánovanou zastávkou Praha-Výstaviště.

Metro je hloupost, říká expert

Nápad vést metro na letiště se ale příliš nezamlouvá Vladimíru Pušmanovi z Fakulty dopravní ČVUT. "Výsledná trať by byla výrazně delší než současná cesta s přestupem na autobus. Díky tomu bychom znevýhodnili rychlost metra. Negativní efekt by se v budoucnu prohloubil při zprovoznění železnice, které by metro nemohlo časově konkurovat. Draze vybudované spojení by se tak stalo neatraktivní," myslí si Pušman.
Místo metra navrhuje levnější variantu, tramvaj. I tak by ale šlo o dočasné řešení, hlavní je podle Pušmana vlak. "Železnice zajišťuje rychlé a nepřetržité spojení letiště i s dalšími místy v Česku. Ne každý, kdo přiletí na letiště, míří do Prahy," zdůrazňuje. Podle pražského náměstka Dolínka by i přes tyto argumenty letištní metro plnilo svůj účel. "Nikdo neočekává, že z letiště pojede do centra čtvrt hodiny," myslí si náměstek a dodává, že délka "nebude na škodu". Na trati by byly přestupy na další spoje, což by dle něho ulevilo pozemní dopravě. Praha nemá ani strach o výkupy pozemků, které komplikují výstavbu trasy metra D. U terminálů jsou vlastněny přímo letištěm a třeba na Bílé Hoře patří městu. Klíčovou otázkou je ale čas.
Nejnovější odhady mluví o tom, že první vlaky na letiště vyjedou na přelomu let 2028 a 2029. Když však ministerstvo Prahu nepřesvědčí, že tento termín dodrží, město se pustí do budování metra. V krajním případě tak hrozí, že by časem na letiště jezdil jak vlak, tak podzemní dráha.       

Autor: 
Ondřej Hanko
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes