Datum zveřejnění: 
26. 3. 2018

Opravy poškozeného Wonkova mostu v Pardubicích udělají dělníci za velmi stísněných podmínek uvnitř stavby a výměnu prasklých lan provedou ručně.
"Práce na nejvytíženějším mostě ve městě potrvají asi rok, dopravu omezí minimálně," řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec s tím, že dělníky nečeká vůbec nic příjemného v útrobách velkého mostu.
"Opravovat se to bude velice těžce, práce jsou na hraně technických a znalostních možností. Musí se prořezat otvory do masivní vrstvy betonu, lano se po jednotlivých pramenech vytahá ručně ven," doplnil Němec.
Poškození mostu objevili silničáři v druhé polovině loňského roku. Most je zhotovený z takzvaného předpjatého betonu, do kterého se vkládají ocelová lana, aby byl odolný proti tahu. Most má devět komor, v nich dvě lana, každé z nich je složené ze 42 pramenů. Korozí je podle posudku Kloknerova ústavu pražské ČVUT napadeno asi 15 procent objemu lan.
"Když jsme v roce 2006 dělali diagnostiku lan, takový rozsah koroze zjištěn ještě nebyl. Lana chrání polyuretanová pěna, což možná není vhodná ochrana. Dnes se lana dělají jinak, už z výroby mají mnohem větší ochranu proti korozi," řekl technický náměstek Správy a údržby silnic kraje Jiří Synek.
Dovnitř mostu se dostanou dělníci po žebříku, pracovat budou ve 170 metrů dlouhé šachtě, která je úzká a má na výšku sotva metr.
"Pracuje se tu dost špatně, chlapi musí být odolní, je tu prašné prostředí," řekl Luboš Netolický ze stavební firmy Chládek a Tintěra, která pomáhala s diagnostikou mostu.
První odhady naznačují, že náklady na opravu budou zhruba 30 milionů korun, což se ale může ještě změnit. Přes most v době oprav neprojedou vozidla nad tři a půl tuny ze směru od Hradce Králové do Labské ulice. Provoz MHD bude zachován, vozy ale budou moci jezdit jen v pomalých jízdních pruzích.
Wonkův most je jednou ze tří pardubických spojnic přes Labe. Stavěl se v letech 1956 až 1959. Velkou rekonstrukci prodělal v letech 2005 a 2006. Opravena byla betonová konstrukce mostu, která je po více než deseti letech stále bez trhlin a deformací.      

Zdroj: 
Mladá fronta Dnes