Datum zveřejnění: 
25. 3. 2018

Václav MORAVEC, moderátor
Každý rok na jaře čeká na řidiče na tuzemských silnicích a dálnicích zamračený smajlík a okřídlená věta, kterou každý rok říká každý ministr dopravy.

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/ 16. 3. 2018/
Omlouvám se za to, že to musíme opravit, ale bez toho bysme přestali jezdit.

/ Bez komentáře /

Jan KROUPA, generální ředitel ŘSD /16. 3. 2018/
Dohromady to, co se týká obecně oprav v rámci Ředitelství silnic a dálnic, které je zajišťuje, tak máme rozpočet 11,4 miliard korun. S tím, že 7,5 miliardy korun jde směrem na silnice prvních tříd. Co se týká rozpočtu modernizace D1, tam jsme na začátku se pohybovali na 22 miliardách, po těch tendrech, kdy to šlo rapidně dolů, jsme říkali, že by se teoreticky dalo zvládnout za 14,7 miliard korun. V současné době se pohybujem na úrovni předpokládaných nákladů za celou modernizaci 19 miliard korun.

Václav MORAVEC, moderátor
Připraveni na to peklo na českých silnicích a dálnicích, které jsme viděli v tom příspěvku? Doufejme, že ano, i když je rok co rok čím dál obtížnější se na tato pekla připravovat. Dalšími hosty Otázek jsou dva bývalí ministři dopravy. Vítám profesora Petra Moose, jinak také emeritního děkana Fakulty dopravní ČVUT v Praze. Vítejte, pane profesore.

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor
A vítám Antonína Prachaře. Vítejte po čase v Otázkách. Hezký dobrý den.

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Dobré odpoledne.

Václav MORAVEC, moderátor
Pro úplnost. Před víc než měsícem potvrdili svoji účast v tomto pořadu ministr dopravy Dan Ťok a bývalý ministr, dnes expert na dopravu za Občanskou demokratickou stranu Zbyněk
Stanjura. Oba ve vzájemné shodě tento týden svoji účast ve druhé hodině Otázek zrušili, protože chtěli být hosty hodiny první. My jsme však právě v hodině první nabídli vám divákům to důležité, aktuální téma zahraniční i bezpečnostní politiky České republiky. Děkuji vám, že druhou hodinu Otázek považujete za důstojnou. Když se podíváme na fázování oprav dálnic a silnic v České republice, včetně toho, pane profesore Moosi, že se dozvídáme, že rekonstrukce D1 se protáhne nejméně do roku 2021. Počítal jste s tím?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
No to vůbec ne. Můžu vám říci, že jsem očekával, že si vezmeme příklad z toho, jak se dálnice rekonstruují, upravují, staví řekněme v Rakousku nebo v Německu, kde to tvoří veliký projekt, který i tu, ten provoz dobře zajistí proti kongescím a proti nežádoucím jevům.

Václav MORAVEC, moderátor
Nepočítal jste tedy s tím, když se podíváme na mapu rekonstrukce D1, protože základní fakta jsou následující: rekonstrukce D1 mezi Prahou a Brnem se protáhnou na rok 2021, v součtu by obnova D1 měla stát zhruba 19 miliard, D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou byla kvůli rekonstrukci rozdělena na 21 úseků, od roku 2013 byly dokončeny opravy 9 z nich, v polovině března začali dělníci pracovat na nejdelším dálničním úseku mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru. Do konce března budou stavaři pracovat celkem na 5 úsecích dálnice. Když jste byl, Antoníne Prachaři, ministrem dopravy, jsem vás pravidelně tady zkoušel, do kdy se to zvládnout, teď víme, do roku 2021 nejdřív.

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
To je opravdu velmi optimistické číslo do roku 2021.

Václav MORAVEC, moderátor
Vy nevěříte ani tomu...

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Já nevěřím ani tomuto datumu, protože dneska v situaci, kdy Svaz podnikatelů ve stavebnictví na svém stavebním fóru v březnu letošního roku deklaroval, že zakázky v dopravní infrastruktuře dosáhly meziročně oproti roku 2016 hodnotu 43,6 %. To znamená, že stát dneska není schopen získat příslušná povolení, není schopen připravit ty stavby, ať už nové anebo ty stavby, kde probíhá modernizace, jako je na D1 v čase tak, aby mohla být ta zakázka, respektive ta výstavba dokončena v nějakém reálném termínu. Takže já dnes nevěřím ani termínu 2021.

Václav MORAVEC, moderátor
Pane profesore Moosi, vy taky nevěříte termínu 2021?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
S ohledem na to, jaká je připravenost těch staveb, tak ty otazníky, které staví pan inženýr Prachař, tak určitě jsou varující. A bojím se, že to není poslední termín.

Václav MORAVEC, moderátor
On ministr, současný ministr dopravy Dan Ťok říká, že za to prodlužování rekonstrukce D1 může "zdržení při soutěžích, zahájení jednotlivých staveb se zpožďuje o půl roku až o rok kvůli tomu, že vydávání stavebních povolení napadají Děti Země". Tady jsou ministrova slova.

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/ 16. 3. 2018/
To je věc, kdy do těch stavebních řízení mohou vstupovat všechny občanská sdružení podle zákona o ochranu krajiny a přírody, tam to nejsme schopni vyřešit. My jenom doufáme, že chceme urychlit, aby se ten proces vyřizování takovýchto zpochybňování udělal rychlejc.

Václav MORAVEC, moderátor
Je to možné, házet, lidově řečeno, na ta sdružení typu Dětí Země, pane profesore Moosi?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Víte, my děláme jednu chybu. Teď myslím nás projektanty a autory takovýchto staveb velkých, že neumíme jednat s veřejností. Ale každopádně stát je autorita a kdyby měl ku pomoci zákon o liniových stavbách, tak by jistě nemusel tahat za krátký konec tak, jak je tomu dneska.

Václav MORAVEC, moderátor
Tedy je to zákon o liniových stavbách, který byl v programovém prohlášení Sobotkovy, někdejší Sobotkovy vlády, vy jste byl, Antoníne Prachaři, ministrem dopravy, ale ten zákon vlastně nemáme do dneška, byť jste ho slibovali před zhruba pěti lety.

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
No my jsme ho nejenom slibovali, my jsme ho i udělali, my jsme udělali věcný záměr zákona a já si vzpomínám na památný den mé rezignace, kdy zároveň zasedala na úřadu vlády komise pro dopady regulace zákona, pan profesor Moos byl jedním z členů této, této komise a tato komise schválila věcný záměr zákona na kladnou schvalovací doložku. Kde ten zákon skončil 5. 12., kdy pan současný ministr Ťok prohlásil, že je neústavní?

Václav MORAVEC, moderátor
On dokonce prohlásil, že je nepoužitelný, ten ten, že ta vaše předlo..., vy kroutíte hlavou, pane profesore?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
No je mně to líto, protože jistě bylo možné tam dopracovat ty úpravy tak, aby použitelný byl a co nejdřív. Bohužel dneska ho nemáme.

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Já bych na to řekl jednu věc, my jsme použili skutečně ten německý vzor, o který se dnes opírá i pan Ťok, který říká, že použije německý vzor, my jsme ho použili, pan Ťok prohlásil, že je protiústavní a nepokračoval v tom dál přesto, že mělo doložku z Úřadu vlády. Tak my tomu už vůbec nerozumíme. Ten zákon říkal jednu věc: Máme plán potřeb. To znamená to, co chceme postavit. Máme jedno řízení projednané s veřejností v jednom jediném řízení. A máme povolení na celou stavbu, nikoliv na salámovou metodu. Bohužel, prostě toto celé skončilo v propadlišti dějin a za 40 měsíců vlády pana Ťoka přes veškeré sliby a neplnění programového prohlášení vlády, je závažný nedostatek. Nemáme náhradu.

Václav MORAVEC, moderátor
Chápu-li to správně, tak poukazování na Děti Země a ekologické iniciativy je pouze hledání záminky, protože ten problém je hlubší a nehneme se z místa, pokud nebudeme mít zákon o liniových stavbách, pane profesore Moosi?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Já bych to tak nezlehčoval, nebo nezjednodušoval. Samozřejmě nemůžeme úplně vynechat nevládní organizace z toho procesu, avšak je třeba jim, je přesvědčit, že stavby jako jsou dálnice, když jsou rozumně naprojektované, tedy vedeny dobře rozum, rozumně vedeny územím, jsou vlastně ekologické stavby. Vždyť ta vozidla po těch dálničních strukturách jezdí v nějakých optimálních režimech a nebrouzdají prostě po úzkých komunikacích v nevětraných reliéfech krajiny a vlastně je to skutečně ekologická stavba.

Václav MORAVEC, moderátor
No počkejte, vy oba nevěříte tomu, že termín dokončení rekonstrukce D1, který teď byl ohlášen na rok 2021, je konečný. Tomu oba nevěříte, považujete to za příliš optimistické. Zákony se ve prospěch ekologických iniciativ nezměnily. Když byly stanovovány tedy termíny dokončení rekonstrukce D1 v roce 2020, tak přece se počítalo s tím, že mohou ty iniciativy blokovat rekonstrukci D1. Proto se ptám, kde je problém? Protože se mi zdá ten problém vymlouvání se na ekologické iniciativy jako zástupný. Protože podmínky schvalovacích procesů se nezměnily ve prospěch občanských a ekologických iniciativ, pane profesore.

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Ano. Je to, je v tom, že neumíme s občanskými iniciativami jednat, vyjednávat, úspěšně vyjednávat. Nejde to silou. Je potřeba přesvědčit argumenty, že daná stavba je pro region důležitá jak ekonomicky, tak i ekologicky.

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Já bych k tomu řekl ještě dvě věci. Mnohdy ty podklady, které ze strany investora státní příspěvkové organizace ŘSD nemusí být naprosto v pořádku, a to je to, co ty ekologické aktivisty nutí k tomu, se k tomu vyjadřovat. Za všechny intenzity dopravy. Předpokládané. Krásný případ - silniční okruh kolem Prahy, kde intenzity jsou rozdílné mezi Technickou správou komunikací a Ředitelstvím silnic a dálnic v hodnotě desítkách tisíc vozidel za den. To je jeden z aspektů. Druhý aspekt, který si myslím, že není ze strany ekologických organizací fér, je vyjadřování se k technologii výstavby silnic. To si myslím, že oni by měli opravdu opustit, ale zneužívají nebo využívají to, co jim je nabídnuto. Stát nemá v rukách žádný nástroj na to, aby dokázal tyto připomínky efektivně vypořádat...

Václav MORAVEC, moderátor
Což se změní, nebo může změnit zákonem o liniových stavbách?

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Přesně tak, může to změnit. Dneska nepostavíte ani chodník, protože stát má odpovědnost za infrastrukturu, ale územní plány, zásady územního rozvoje schvalují kraje. To znamená, kde je ta odpovědnost a kde jsou ty kompetence? A toto všechno měl řešit zákon o liniových stavbách, takzvaném procesu vydání jednoho správního rozhodnutí, případně opatření obecné povahy vlády, která je nadřazená těm zásadám územního rozvoje. A toto tady nemáme.

Václav MORAVEC, moderátor
Myslíte, že si toho teď je vědom premiér, ať už v demisi i budoucí premiér snad vlády s důvěrou, Andrej Babiš?

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Já bych chtěl věřit tomu, že nějaký premiér si je toho si vědom, a že to bude součástí programového prohlášení vlády. A bude trvat na tom, aby jeho resortní ministr toto splnil a pokud se nebude tak chovat, tak ho bez jakýchkoliv skrupulí okamžitě vyměnit.

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
A já bych ještě doporučil, aby premiér i vláda brala liniové stavby, dálnice jako příspěvek ekonomice státu. My pořád...

Václav MORAVEC, moderátor
Promiňte, ale to pan premiér bere. On, on říká: tady máme obrovské investice, teď budem bodo.., budovat ty obchvaty. Tvrdí, že v rozpočtu na to peníze jsou.

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Nejde jenom o to, o ty peníze v rozpočtu, ale o to, že nám to přináší do rozpočtu. Ono máme spočítáno, kolik kilometr dálnice dobře tedy umístěné v kraji a spojující regiony, kolik přináší a jaký, jakou citlivost má národní produkt právě na dopravní infrastrukturu. Čili, když si tohle to vláda a premiér uvědomí, tak vlastně budou více bojovat za to, aby ta silniční síť k něčemu v České republice vypadala.

Václav MORAVEC, moderátor
Vy jste jako ministři dopravy pod sebou měli Ředitelství silnic a dálnic, tedy organizace, která zodpovídá a je investorem při budování dopravních staveb, či při rekonstrukcích už dnes stávajících dálnic v České republice. Nakolik je zásadní problém stále ještě v rozvržení konkrétních stavebních prací? V nasazení kapacit. A teď se ptám i na příběh, který rozčílil celou Prahu, uzavření jedné ulice, která má zhruba 650 metrů, bude se opravovat 8 měsíců, kolabuje vnitřní centrum Prahy, primátorka nejdříve označí Pražany za zpovykané, aby se pak za tato slova omluvila, ale kapacita, která je vržena na tu rekonstrukci, je přeci asi neadekvátní a pak město jako investor, respektive Technická správa komunikací se snaží tu délku rekonstrukce zkrátit. Je to, je to také zásadní problém, který nestojí a nepadá s nějakým zákonem o liniových stavbách, pane profesore Moosi?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Tak jistě tam určitá souvislost je. Ale vidím hlavní problém v tom, že my v České republice neumíme dobře připravit projekty, a teď nemyslím jenom stavební projekty, ale záměr, projektový záměr upravit určité spojení nebo investovat do té sítě komunikací třeba v takové městské aglomeraci jako je Praha, a neumíme ten projekt řídit. Připravit zdroje, připravit pracovní síly, které by celý ten projekt realizovaly. A to se musíme naučit. A učme se třeba právě u našich sousedů.

Václav MORAVEC, moderátor
No ale o tom tady mluvíme furt. Já nechápu, proč nejsme schopni se to naučit? Že se to máme naučit, to je debata stále dokola.

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Já vám řeknu, dopravu stále vidí politici jako službičku nějakou. Ve skutečnosti je to věda. A pan inženýr Prachař to ví, že to je věda a skutečně pracuje s matematickými metodami a je potřeba aby se třeba uplatňovali experti. Jenže dneska o dopravě rozhodují lidé, kteří užívají dopravní síť a myslí si, že tomu rozumí.

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Já bych ještě snad dodal to, že dneska v podstatě máme státní silnice, máme krajské silnice a máme místní komunikace. A ta koordinace, kdy co budeme opravovat v návaznosti, tady evidentně nefunguje, protože jinak si neumím představit, že zavíráme dálnici a nemáme vyřešené...

Václav MORAVEC, moderátor
Objezdové trasy.

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Objezdové trasy pro všechny typy komunikací, pro všechny typy vozidel.

Václav MORAVEC, moderátor
Proč, proč jste se o to nepokusil jako ministr dopravy, protože to je velmi dobrý postřeh, stejně, jako když jsem se dotazoval magistrátních úředníků, tak když to vezmu na ten konkrétní příklad oné jedné silnice v Praze, tak kdo má jistotu, že za tři, za čtyři roky tu silnici opět rozkopají, protože se tam budou opravovat nějaké sítě, které jsou pod tou silnicí...

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Přesně.

Václav MORAVEC, moderátor
Protože x takových silnice nejen v Praze, ale v každém krajském městě, nemluvě o těch malých vesničkách v celé republice, kde se něco opraví, za dva roky se to rozmlátí, aby se tam budovaly nějaké sítě, které se umisťují pod tu silnici. Jak je možné, že v době počítačů to někdo nezkoordinuje, pane profesore?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Tak tomu taky nerozumím. A vzal bych jako příklad z Izraele, kde v rámci těch jejich ŘSD existuje department, kterýmu říkají /anglický text/, to je prostě department, kde skutečně vědecky a projektově správně propojují všechny ty činnosti, to jest, kudy objezdové trasy, jaké jsou tam inženýrské sítě v tom tělesu té komunikace a jak to všechno přepojit a celý ten projekt je dopředu dlouho připraví včetně provozu. U nás se to flikuje prostě...

Václav MORAVEC, moderátor
Jak, jak je to možné, že nemáme po tolika letech...

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
No protože vemte si, jak stále měníme ministry, teď teda nějakou dobu to bylo stabilní...

Václav MORAVEC, moderátor
Teď už se nemůžeme vymlouvat, teď už se, tam ministr...

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Ale...

Václav MORAVEC, moderátor
Teď sloužící ministr patří k nejdéle sloužícím, ne-li, je nejdéle sloužícím...

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Ale změníme úředníky, naštěstí už teď přeci jenom by úředníci na ministerstvu dopravy měli být znalí toho oboru dopravy, což zkoušíme na různých přezkušováních úředníků, no ale chce to nějaký čas, než vůbec tuhle znalost a kompetence získáme.

Václav MORAVEC, moderátor
Proč se vám to nepodařilo prosadit vám jako ministru dopravy, takový jednotný systém, kde by to fungovalo?

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Já bych řekl, že to má ještě jeden aspekt. Jestliže tady dnes připravujeme stavbu dálnice 13 let, jestliže tady máme data ze Svazu podnikatelů ve stavebnictví a jestliže tady stát deklaruje, že v roce 2018 začne stavět 191 kilometrů a realita podle prezentace pana generálního ředitele Kroupy, je 35,7 na rok 2018, všechno ostatní jsou ve stavebních řízeních, tak potom ten investor, ať už je to ta síť, jsou to vodovody, nebo kdokoliv jiný, jak dlouho bude čekat, aby se to zkoordinovalo? Tady je ten problém. Pokud nebudeme mít naprosto jasně lhůtu pro vypořádání připomínek pro jednotné rozhodnutí, tak potom všichni ti ostatní, kteří jsou do toho procesu zapojeni, nemohou čekat. Proto se dělá něco teď, něco zítra, něco možná za měsíc.

Václav MORAVEC, moderátor
A stát nám tedy lže, když náš ujišťuje, že v letošním roce bude stavěno 191 kilometrů silnic, respektive to máte silnic prvních...

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Silnic první třídy a dálnic včetně oprav dálnice D1, ale to slovo, že jste řekl vy, já bych řekl, že možná manipuluje s veřejností. Protože tady zrušeno výběrové řízení na zhotovitele, uzavřena smlouva s zhotovitelem. Probíhá výběrové řízení, jo, termín podání nabídek...

Václav MORAVEC, moderátor
Takže letos se začne podle vašich propočtů stavět jenom 35 kilometrů dálnic...

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
To, co je tady v realizaci, a to co byla prezentace na stavebním fóru České republiky v březnu, je reálných 35,7, nikoliv 191.

Zdroj: 
ČT 24