Datum zveřejnění: 
25. 3. 2018

Václav MORAVEC, moderátor
Mýto. Jako politický problém. Tendr na provoz mýtného systému po roce 2019 běží. Obálky se otevřely 8. března. 4 zájemci předložili své nabídky. Tři jsou na třetině až polovině odhadované ceny 29 miliard korun za 10 let provozování mýta v České republice. Jedna naopak výrazně nad touto cenou. Ministerstvo neskrývá spokojenost.

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/ /8. 3. 2018/
Podle těch předběžných nabídek víme, že ta tržní cena je velmi výhodná a my jsme schopni z dnešní, řekl bych výnosnosti asi 20 %, nebo nákladů na mýto, který je 20 %, se dostat na polovinu.

Václav MORAVEC, moderátor
Bouři ale vyvolal tendr na politické scéně. Proč? Zpoplatnění se má rozšířit o 900 kilometrů silnic první třídy. Kritici kvůli tomu požadují tendr změnit nebo dokonce zrušit. To ministerstvo dopravy odmítá.

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/ /8. 3. 2018/
Já si teď nedovedu představit, jak jsem si to nedovedl představit ani před tím, že tendr je možno zrušit. Co se týče těch 900 kilometrů, ono se s toho udělalo velké politikum. Místo toho, aby s to vzalo jako technická záležitost. Já si nedovedu představit, jak bych to provedl. To mně zákon prostě neumožňuje.

Václav MORAVEC, moderátor
Začnu u pana profesora Petra Moose. Má ministr pravdu, že mu zákon neumožňuje ten tendr zrušit?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Tak jistě by lépe odpověděl právník. Já jsem technik, ale pan ministr Ťok je ve velmi svízelné situaci. Protože na jedné straně tady existují jednak směrnice evropská z roku 2004 a jednak nařízení evropské, rozhodnutí Evropské unie z roku 2009, číslo 750, které ukládá, jak by ten mýtný systém, respektive, jak by výběrčí mýta a poskytovatel mýtných dat měli vypadat. Ale vláda se usnesla a panu ministrovi uložila, že má udělat tendr na provozovatele mýta. Čili nikoliv na výběrčího mýta či poskytovala mýtných dat. Prostě úplně mimo tu formu, kterou ty směrnice Evropské unie stanovují. A prosím, tady vysloveně se jedná o obor, kde si nemůžeme dělat, co chceme. Protože doprava je panevropská, nebo prostě globální a jestliže my budem mít tady jiný mýtný systém, než mají kdekoliv jinde, tak budeme pro výsměch. No takhle to bohužel je.

Václav MORAVEC, moderátor
Ono teď podle informací Otázek je důležité to, jak rozhodne antimonopolní úřad. Připomínám, že antimonopolní úřad, když to hodně zjednoduším, tak neumožnil teď v rámci předběžného opatření ministerstvu dopravy uzavřít smlouvu s tím budoucím provozovatelem mýta. Čeká se ale na to, co antimonopolní úřad udělá v tom definitivním rozhodnutí, nikoliv v tom předběžném. Podle informací Otázek zhruba do 14 dnů by měly uplynout lhůty, kdy by měl antimonopolní úřad rozhodnout. Vsázíte na co, že shodí tento tendr na mýtu, o kterém se bavíme, Antoníne Prachaři?

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Já bych nerad spekuloval, jak to celé dopadne. Je pravda to, co říká pan profesor, že máme tady dvě směrnice, dvě rozhodnutí, které říkají, že v Evropské unii je možné využívat dva systémy. A to je mikrovlnný a satelitní, žádný jiný neexistuje. Česká republika má to štěstí, že má oddělenou infrastrukturu, to znamená, ty brány dneska, celá ta technologie je majetkem státu. Takže celý tendr na výběr na poskytovatele, nebo na provozovatele mýta, je skutečně špatně, protože my z jednoho monopolního dnes, společnost Kapsch, hledáme jiného druhého. A pokud bychom zavedli evropskou službu elektronického mýta, která už dneska podle informací snad nastavená je, ale měla být v roce 2012 a my jsme za to řešili vytýkací dopis Evropské komise z roku 2014, abychom to napravili, tak v podstatě evropská služba mně umožňuje jakéhokoliv výběrčího mýta přihlásit do technologie a to je ta neutralita. Ne to, co je dnes...

Václav MORAVEC, moderátor
Jak vás tak poslouchám, tak když nechcete spekulovat, jak rozhodne antimonopolní úřad, tak by pro český stát bylo lepší, aby tento tendr shodil a aby se začalo ponovu a věcně správně. Je to správná interpretace, jak čtu mezi vašimi řádky?

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
No asi to tak je. A my v podstatě se musíme ptát: Má stát plán B? To znamená, může tuto infrastrukturu v majetku státu provozovat někdo, kdo by to dostal takzvaně /nesrozumitelné/ to znamená příkazem státní, státní organizace?

Václav MORAVEC, moderátor
A vy myslíte, že tento plán nemá plán B, když tendr bude zrušen.

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Já se obávám, že ho nemá, protože kdyby ho měl, tak musí říct, máme tady evropskou službu, otevíráme náš systém pro to, aby kdokoliv, kdo splní technické právní ekonomické podmínky, mohl poskytovat palubní jednotky svým zákazníkům a mohl v podstatě naprosto neutrálně, a to je to důležité, neutrálně dělat sběr mýtných dat a na základě toho potom stát inkasoval finanční prostředky.

Václav MORAVEC, moderátor
Když je řeč o způsobu výběru mýta, podle způsobu výběru mýta, jakým palubní jednotka pracuje, jde buď o tu mikrovlnnou situaci nebo satelitní technologii výběru mýta. Mikrovlnná technologie využívá mýtné brány a nepotřebuje družicové systémy. Palubní jednotka zaznamenává projetí auta pod každou mýtnou branou, ta zjistí, zda projíždějící vozidlo je dostatečně velké, vyfotí je, naskenuje jeho objem, určí typ a zkontroluje palubní jednotku, zatímco satelitní technologie využívá k lokalizaci auta družicový navigační systém GPS, jeho prostřednictvím palubní jednotka určuje svou polohu, předává ji pomocí mobilní sítě GSM. Satelitní mýtný systém pracuje výhradně s daty, pořízení mikrovlnného je nákladnější a proto se vyplatí tam, kde je velká frekvence aut a my máme ten mikrovlnný systém. Pane profesore Moosi, bylo by tedy lepší, pokud by došlo ke zrušení toho mýtného tendru a, a, a pak by se zpřesnily ty věci, které se týkají mýtného, či, promiňte, mikrovlnné technologie či té satelitní v rámci mýtného systému?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Je to ještě trochu složitější. Ono totiž ten evropský standard předpokládá, že tady bude existovat výběrčí mýta, což bude státem pověřená organizace nebo stát a na jeho rozhraní telekomunikačním bude moci být připojen poskytovatel mýtných dat, ať už mikrovlnný nebo tedy ten, kdo provozuje satelitní mýtný systém. To my vůbec tady nemáme takto uspořádané...

Václav MORAVEC, moderátor
No počkejte, tam se počítalo s tím, že se rozdělí, respektive, že vznikne ŘSD jako akciová společnost...

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Ano.

Václav MORAVEC, moderátor
Že se zestátní, to je téma, na které jsem tady mučil Antonína Prachaře, když byl ministrem dopravy, jak to, a proč to jde tak pomalu, do dnes nemáme možnost, aby ŘSD byla akciovou společností. A ta si původně, pokud jsem správně chápal ty plány, měla inkasovat ty peníze z mýta.

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Samozřejmě. Což by bylo pro stát jednodušší a bezpečnější. My jsme dokonce pozvali do Česka kolegy z ASFINAGu, aby nám ukázali, jak oni připravují to rozdělení mýtného systému a provozování, aby to bylo ekonomicky nejlepší. Tím se neříkalo, že jsme, udělali cestu pro firmu Kapsch, to by, ten, to rozhraní dovoluje připojit mikrovlnný i satelitní systém, dokonce i obojí. Takže na ministerstvo se vydalo jinou cestou, ale bylo k tomu dotlačeno vládním usnesením, které hovoří o provozovateli mýta jako jednoho celku, čili úplně pomíjí to rozhodnutí Evropské komise a myslím si, že...

Václav MORAVEC, moderátor
Pokud antimonopolní úřad tedy ten tendr shodí, tak by nový tendr neměl vycházet z toho usnesení, které kritizujete?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
No určitě ne. Určitě ne. Měl, měl, vláda by měla připravovat v tomto ohledu pro ty směrnice vstřícnější řešení a zároveň se tím zmenší komplikace, protože tady bude dobře formulovatelná a využitelná zkušenost z Polska, z Rakouska a z dalších zemí, kde skutečně to rozdělení už existuje. Kapsch si myslím už technologicky to rozdělení provedl, my jsme dokonce kdysi zkoušeli takzvané hybridní jednotky, které fungovaly, jak jako satelitní tak jako mikrovlnné. Ale bohužel to tenkrát zastavil tenhle ten projekt pan ministr Bárta, zastavil všechny projekty tenkrát, takže to usnulo a my jsme, byly vyhozeny zbytečně peníze, no.

Václav MORAVEC, moderátor
S vaší zkušeností, zkušeností dvou ministrů dopravy, pokud antimonopolní úřad ten tendr shodí a oba se shodujete na tom, že by to prospělo vypsání nového tendru, respektive lepším podmínkám pro vypsání toho tendru, je možné to stihnout ten nový tendr ještě do roku 2019, aby zkrátka se mýto vybíralo? Protože ministr dopravy Dan Ťok mluví o tom, že pokud antimonopolní úřad ten tendr shodí, že tady vznikne problém, budou to miliardové ztráty. Je možné ještě stihnout druhý tendr, aby od 1. ledna to fungovalo po novu?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
No jednoduché to vůbec není. To je kardinálně složité, složitý problém a musí se v tom rychle angažovat právníci a samozřejmě i Poslanecká sněmovna a vláda, protože tenhle problém se musí řešit urychleně, tedy plán B, aby tady byl po rozhodnutí samozřejmě antimonopolního úřadu.

Václav MORAVEC, moderátor
Pane Prachaři?

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Je otázkou, jestli potřebujeme v takovém rozsahu jako je dnes vypsaný a je terčem kritiky, nejenom Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, ale i Nejvyššího kontrolního úřadu.

Václav MORAVEC, moderátor
Ty vy teď narážíte i na ty financování silnic...

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Ne, já teď narážím na jednu věc. My tady máme majetek státu v hodnotě více než 7 miliard, jo a primárně bychom měli využívat majetek státu. A Nejvyšší kontrolní úřad říká, v tom zadání tendru tak, jak je dneska, s rozšířením o 900 kilometrů, není zajištěné primárně využívání majetku státu. To znamená, je otázka, jestli ten tendr nový...

Václav MORAVEC, moderátor
Majetek státu, pro nás laiky jsou ty brány...

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Jsou ty brány a technologie k tomu odpovídající. Je otázka, jestli ten tendr musí být v takovém rozsahu, což kritizuje samozřejmě profesní sdružení, Hospodářská komora, ČESMAD Bohemia. Dokonce psali i dopis premiérovi v roce 2016, aby učinil opatření, aby ten rozsah kilometrů nebyl takový. Pan ministr Ťok říká, že zavede nulové mýto. Toto se nemus..., nesmí líbit kontrolnímu úřadu, protože my postavíme technologii za náklady, ale nebudeme na ni nic vybírat. To je prostě úplně mimo. Takže ten rozsah toho nového tendru by se měl spíš specifikovat na úplné zavedení evropské služby elektronického mýta, nediskriminační otevření celého našeho systému pro různé poskytovatele, které splní ty podmínky nařízení 750 a v tom okamžiku potřebujeme už jenom organizaci, která to bude státem spravovat. Příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic asi není ten pravý správce. A kam jdou peníze z mýta? Jdou do Státního fondu dopravní infrastruktury.

Václav MORAVEC, moderátor
Tedy na opravu...

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
To je neplátce DPH...

Václav MORAVEC, moderátor
Či na financování...

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Česká republika je jedna ze tří zemí, která nemá DPH. Jsme stejní jako Bělorusko, Bosna a Hercegovina. Tady je těch problémů k řešení nemálo, ale skutečně, kdyby se tomu někdo začal věnovat, tak ty cesty k tomu, jak to vyřešit, najde.

Václav MORAVEC, moderátor
My teď, my teď, promiňte, pane profesore, my teď sledujeme spor mezi ministerstvem dopravy a firmou Kapsch, protože ministerstvo dopravy si pochvalovalo, že nabídky toho tendru, který stále ještě běží, tak slibují nižší provozní náklady. Firma Kapsch ale připomíná, že ke snížení nákladovosti došlo administrativní změnou podmínek provozování mýtného systému. Ministr dopravy v demisi Dan Ťok následně vyzval vedení firmy Kapsch k jednání o úsporách v provozování stávajícího systému, protože z těch propočtů je možné ušetřit až 750 milionů korun ročně.

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/ /19. 3. 2018/
Rád bych, aby se co možná nejdříve zahájily jednání mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a firmou Kapsch o tom, jak dostat se s náklady na provozování pod 1 miliardu a dosáhnout té kýžené efektivity 8,6 %.

Václav MORAVEC, moderátor
Podle společnosti Kapsch ta nákladovost na provoz v tom budoucím provozování mýta se snižuje kvůli požadavkům na nižší počet distribučních míst ze současných 250 na polovinu. Zkrátka, když to hodně zjednoduším, ta distribuční místa, kde se prodávají ty krabičky. A dále zrušením bonusu za úspěšnou výboru, výběru a také zavedením takzvaného placení, poplatek za platbu kartou mimo provozovatele mýtného systému. Myslíte si, že firma Kapsch přistoupí na ten požadavek, aby ještě do konce toho stávajícího výběru mýta se ušetřilo 750 milionů ročně, pane profesore?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Tak samozřejmě jsou nastaveny nějaké podmínky, mají svoji síť těch distribučních míst a nelze čekat, že v budoucnu řekněme ta místa nebudou potřeba, zvlášť kdyby se tady objevilo satelitní mýto, to neznamená, že ušetříme distribuční místa. Naopak, když půjdeme na těch 800, 900 kilometrů navíc, tak to máme další distribuční místa. A teď navíc ta...

Václav MORAVEC, moderátor
No počkejte, ale stát v tom tendru, chápu-li to správně, tak snížil počet distribučních míst na polovinu. To tam je. Alespoň to tvrdí Kapsch.

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
No každopádně neslyšíme v tomhle tom ohledu, jak se na to dívají kraje, protože když by přepravci museli pro ty registrace svých obujednotek, a tak dále, jezdit na větší vzdálenosti, protože nebudou dostupná distribuční místa, tak je to problém.

Václav MORAVEC, moderátor
Není těch 250 distribučních míst moc, pane Prachaři?

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Zase jsme u evropské služby elektronického mýta. Jestliže budu mít provozovatele, poskytovatele EET z evropské služby, tak on má ty palubní jednotky a on je dá k dispozici těm dopravcům. Stát tak nemusí palubní jednotky nakupovat, řešit celou anabázi kolem jejich správy, reklamaci a podobně. Toto všechno skutečně může vyřešit zavedení evropské služby elektronického mýta, na tom se spolu určitě shodnem.

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
Ano.

Václav MORAVEC, moderátor
A, a, a přemýšlím nad tím, jestli ministerstvo dopravy, když se tady vyrojovaly další a další dodatky s Kapschem se podepisovaly v těch uplynulých letech, tak jestli, když chtělo uspořit až 750 milionů korun, proč v těch dodatcích už nebyly ty podmínky, které by nám ušetřily ročně těch 750 milionů korun?

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Protože pan Ťok to asi nevěděl.

Václav MORAVEC, moderátor
A teď to ví?

Antonín PRACHAŘ, bývalý ministr dopravy
Že se to dá. No vyšlo to z nějakého otevírání obálek, já nevím, jestli takovýto tendr je důležitý k tomu, abychom zjistili reálnou cenu, ta se dá možná zjistit jinak, no a teď říká Kapschi: Vy slevte. Jako z byznysu - proč bych to dělal? Mám nějaký dodatek, mám nějakou smlouvu, a proč bych to teď měl dělat? To jste nevěděli na samém začátku, jaké podmínky budou? Patrně nevěděli, když jsme to zadávali v sobotu a podepisovali v neděli, že jo?

Petr MOOS, bývalý ministr dopravy, bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT
No skutečně má pan ministr pravdu tady v tomhle tom, tedy pan inženýr Prachař. A vezměme si ještě v úvahu, jak by to bylo jednoduché, kdybychom tedy měli skutečně to členění, které Evropská komise doporučuje, to jest výběrčího, poskytovatele mýtných dat, uživatele té silniční sítě a ještě by tady bylo jeden, jedno těleso, a to by byl regulátor celého toho procesu. Toho máme vlastně v podstatě my máme institut regulátora dopravy a všecko by krásně fungovalo. Nevím, proč tak nešťastně vláda to své rozhodnutí o tom, jak ten mýtný systém se má tendrovat, vydala.

Václav MORAVEC, moderátor
Děkuji oběma bývalým ministrům dopravy České republiky, ať Antonínu Prachařovi i Petru Moosovi, že byli hosty Otázek. Těším se na další diskuse. Děkuji vám, divákům, že jste se dívali. Připomínám, že jsme na internetových stránkách České televize, stejně jako na sociálních sítích. Hezký zbytek neděle, pokud možno ve společnosti zpravodajské 24.      

Zdroj: 
ČT 24