Datum zveřejnění: 
20. 3. 2018

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Vůz s autopilotem poprvé v historii zabil chodce. Testovací stroj firmy Uber srazil v noci na pondělí v americké Arizoně ženu, která přecházela ulici. Nehoda může ve Spojených státech zkomplikovat snahu o rychlé povolení provozu těchto aut. Autonomní vozidla jsou ostatně tématem i v Česku. Pro vědce, politiky a právníky.

Martin TYBUREC, redaktor
Neděle, 10 hodin večer. S tímle kolem se žena nejspíš rozhodla přejít silnici mimo přechod. Testovací Volvo řízené v tu chvíli automatem ji zřejmě vůbec nezaregistrovalo. Jelo víc než 60kilometrovou rychlostí.

Ronald ELCOCK, policejní mluvčí, Tempe
Naše vyšetřování v tuto chvíli neukázalo žádné viditelné známky toho, že by vozidlo zpomalovalo.

Martin TYBUREC, redaktor
Bez ohledu na to, jestli vyšetřovatelé nakonec za viníka nehody označí chodkyni nebo automobil, může incident způsobit zpřísňování pravidel pro testování autonomních vozidel. Ta přitom vyvíjí prakticky všechny velké automobilky. Tady je třeba částečně autonomní prototyp Škoda Caesar.

Petr KRISTL, vedoucí vývoje asistenčních systémů, Škoda Auto /27. 2. 2017/
Ultrazvukové senzory, nebo radary v přední či zadní části vozidla, či kamery multifunkční, či detekční.

Martin TYBUREC, redaktor
V tomto autě byly mimo jiné otočné laserové senzory pro sledování okolí. Pracují s nimi i čeští vědci z ČVUT. Takhle auto vidí.

Radim ŠÁRA, Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky, ČVUT
Jedeme po parkovišti a snažíme se zjistit, jestli někde není volné parkovací místo.

Martin TYBUREC, redaktor
Data zpracovává umělá inteligence. Ta předpovídá chování chodců. Ženu ale mohla skrýt nějaká překážka, mohla udělat nečekaný manévr nebo systém zmátlo kolo, které vedla. Podobně zmátl před dvěma lety autopilota vozu Tesla kamion s čistě bílým návěsem. Počítač ho vyhodnotil jako volný prostor a vůz do kamionu narazil. Auta bez řidiče ale nezaměstnávají jenom techniky nebo programátory. Možná ještě těžší otázky řeší právníci a zákonodárci. Kdo bude za podobné nehody odpovědný? Pasažér, výrobce nebo programátor? Řešením by mohlo být povinné pojištění umělé inteligence.

Zdeněk KUČERA, advokát, Fakulta informačních technologií ČVUT v Praze
Pokud by taková technologie způsobila nějakou škodu, tak ta by byla uhrazena právě z toho systému povinného ručení.

Martin TYBUREC, redaktor
Tématem se vážně zabývá i stát. Prověřuje možnost vybudování zkušebního polygonu a hledá taky úsek dálnice
vhodný pro testování těchto aut v reálném provozu. Martin Tyburec, Česká televize

Zdroj: 
ČT 1