Datum zveřejnění: 
20. 3. 2018

Řidiči musejí od jara počítat s dopravními komplikacemi na frekventované D5

PLZEŇ Jaro bude pro řidiče znamenat složitější ježdění po dálnici D5. Ředitelství silnic a dálnic vysoutěžilo opravy asfaltu na mostech mezi Plzní a Rozvadovem, k tomu ještě nový povrch na bývalém rozvadovském dálničním hraničním přechodu, ale i mezi Sulkovem a velkým dálničním mostem u Dobřan.
Vedoucí odboru správy dálnic Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření včera řekl, že unikátní bude oprava mezi Svatou Kateřinou a hranicí s Německem v Rozvadově. "Po betonovém povrchu dálnice D5 mezi Plzní a Rozvadovem jezdí auta 20 let, dálnice byla otevřena v listopadu 1997. Všude jinde opravy takového povrchu řešíme novými betonovými deskami, z nichž každá má sílu téměř 30 centimetrů. Z testování této dálnice ale víme, že poruchy jdou v betonu jen několik centimetrů pod povrch. Proto u Rozvadova odfrézujeme beton jen do třetiny síly desky a odfrézovanou část nahradíme asfaltovým povrchem. Používá se to i v Německu. Životnost takového povrchu není jako u nové betonové vozovky, ale oprava touto technologií je rychlejší a také levnější," uvedl Jan Hoření k opravě, která začne v dubnu. Zakázku vysoutěžila firma Eurovia.
Mezi Heřmanovou Hutí na severním Plzeňsku a Novou Hospodou na Tachovsku budou stavbaři v průběhu jara měnit asfaltový povrch na osmi mostech. Pokud jsou přejezdy mezi mostem a tělesem dálnice nerovné, opraví i ty. Vítězem tendru se stal Strabag.
Proč na rozdíl od stavu dálnice D1 před její velkou rekonstrukcí vypadá po 20 letech provozu betonová část dálnice D5 lépe? To loni na podzim vysvětloval tehdejší člen věděcké rady dopravní fakulty ČVUT František Lehovec, který byl už u přípravy stavby.
"Tehdy se sešly všechny nejmodernější evropské technologie pro výstavbu vozovek. Mezi segmenty se začaly používat jen třímilimetrové spáry, do kterých se vkládaly gumové dutinky. Ty je dokonale utěsnily," shrnul podstatu klidné jízdy František Lehovec. Navíc betonové desky dělané přímo na místě jsou proti pohybu jištěné systémem speciálních kotev.
Ještě na jaře se společnost Berger pustí do obnovy asfaltového koberce na obchvatu Plzně v okolí Nové Vsi, konkrétně mezi Sulkovem a dálničním mostem přes řeku Radbuzu. Ve čtyřkilometrovém úseku dostanou nový koberec oba směry.
Auta po této části obchvatu jezdí od prosince 2003. I když asfaltový povrch v úseku vypadá nepoškozeně, podle Jana Hořeního z ŘSD je nejvyšší čas na jeho obnovu. "Pokud opravu uděláme letos, stačí vyměnit jen obrusnou vrstvu silnou od čtyř do pěti centimetrů. Z měření vyplývá, že podložní vrstvy jsou nepoškozené. Tahle oprava bude rychlá a zároveň poměrně levná. Stejně to dělají například v Nizozemí nebo Francii. Pokud bychom letos nový asfalt u Sulkova neudělali a nechali povrch ještě dva tři roky, poškození se dostanou i do spodnějších vrstev, jak tomu je u Černic nebo Letkova. Tam budeme muset jít při opravách hlouběji, i 13 centimetrů. Taková oprava bude samozřejmě dražší," vysvětlil Jan Hoření. Ve druhé polovině roku dálničáři počítají s celkovou opravou dálnice od Heřmanovy Huti do Ostrova ve směru na Rozvadov i tři a půl kilometru dlouhý úsek kolem Rokycan ve směru na Prahu. Navíc za pár dnů začne rekonstrukce dálnice D5 od jejího nultého kilometru v Praze k Rudné ve směru na Plzeň.       

Autor: 
Petr Ježek
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes