Datum zveřejnění: 
19. 3. 2018

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Tak teď tedy o penězích. Výstavbu a opravy silnic a dálnic hradí stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. V grafu po mé levé ruce teď už vidíte, z jakých zdrojů konkrétně, největší částku, zhruba třetinu tvoří dotace ze státního rozpočtu. Na letošní rok by to mělo být 25 miliard korun. Druhá výrazná část peněz jde z evropských dotací. Letos stát počítá téměř s 19 miliardami z Evropské unie, na mýtném získá fond 9 miliard korun a ze spotřební a silniční daně pak má dohromady zhruba 14 miliard korun. 5 miliard by potom měly vynést dálniční známky. Rozpočet fondu tak letos bude hospodařit s částkou 72 miliard korun, ta ale musí pokrýt nejen silniční, ale také železniční a vodní infrastrukturu. No, a tady už jsou konkrétní výdaje, investiční výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury. V tomto případě na dálnice. Třeba před 5 lety investoval fond do dálnic 7,5 miliardy, velký skok potom vidíme v roce 2016, ten ovšem není způsoben navýšením investic, ale zejména už zde zmíněnou administrativní změnou, protože kategorie dálnic se sloučila s rychlostními komunikacemi. No, a k nám do studia v mezičase přibyl Jan Valentin z katedry silničních staveb z Fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze. Vítejte, pane doktore.

Jan VALENTIN, katedra silničních staveb, Fakulta stavební ČVUT
Dobrý den.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Tak ještě než se k vám ale dostanu, tak s dovolením, pane ministře, když jsme to teď viděli, grafy, které i možná díky té administrativní změně působí velmi optimisticky, tak jak se vlastně vyrovnat s tou kritikou, kterou jsme slyšeli ale i od pana Hanáka, že zkrátka to tempo není dostatečné, i třeba nedávno od prezidenta republiky, to byl, jestli se nepletu, jeho vánoční projev, kde také kritizoval výši investic do infrastruktury s tím, že stále není dostatečná, tak kde se tedy dle vás berou, bere ta kritika, když vy sám o sobě hovoříte jako o ministrovi, který něco dělá.

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/
Víte co, stavební investice nejsou jenom investice do dopravní infrastruktury a do silnic a dálnic.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Prezident o tom takto mluvil.

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/
Je to rovněž energetika, je to průmysl, jsou to další věci. Ta dopravní infrastruktura dělá jenom 25 procent a v těch 25 procentech já bych chtěl říct, že je tam vidět, že my do silnic a do dálnic dáváme peníze. Oni chybí v těch ostatních odvětvích zejména a vemte si pro důkaz, Ředitelství silnic a dálnic se stalo největším státním investorem v roce 2017, dříve to byl vždycky ČEZ nebo velké energetické společnosti a tito investoři naprosto zmizeli, takže já říkám, že do silnic a dálnic se investuje, je to vidět, ale ta celková suma investic za stát je bohužel nižší, a to zejména z těch 75 procent, které jsou v jiných oborech, které nejsou pod mým resortem. Já tím nechci říkat, já, já, že to dělám dobře. Já se opravdu snažím investovat a myslím si, že to vidět je. A ještě bych chtěl říct možná velmi krátce, víte, to hodnocení, kolik bylo uvedeno do provozu, to přesně závisí na tom, kdo to kdy zahájil. My máme dneska rozestavěno více než 175 kilometrů dálnic a silnic první třídy a připraveno k zahájení je 185 kilometrů, to znamená, až tito naběhnou do závěru, to znamená ...

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Pokud se to tak stane.

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/
No, oni se už musí střihat už jenom pásky, to už se nic jiného nedá dělat, takže ti, co budou mít šanci střihat pásky, uvidí, že se v nějakém období, já bych to tipoval rok 18, 19, 20, se prostě uvidí, že to tempo se velmi i v tom zahajo..., i v tom zprovozňování těch staveb zrychlilo a zvětšilo, takže ...

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
No, tak, uvidíme, to dost možná totiž budete na ministerstvu stále ještě vy a ...

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/
Třeba už mě někdo vymění.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Může se to stát. Pane doktore Valentine, vás bych tedy s dovolením poprosil obecně, největší problém stavitelství českých dálnic. Je co? Je to legislativa, jsou to nízké investice, je to technologický snad problém nějaký?

Jan VALENTIN, katedra silničních staveb, Fakulta stavební ČVUT
On ten problém se v čase mění. Jsou období, kdy to jsou investice, kdy máme převis toho, co by stavební firmy byly schopné postavit a chybí prostředky. V jiném období jsou to potom problémy legislativní, kdy nám třeba pokulhává příprava staveb a v současné době trošku vidím ten problém, že v zásadě prostředky jsou, stavby běží, ale tím, jak boomuje celá ekonomika, tak do problému se dostávají stavební firmy s tím, že kapacity jsou omezené, nejsou lidi.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Rozumím, ale možná ještě k té legislativě. My jsme tu několikrát ukazovali graf, kolik za kterého ministra se buď otevřelo dálnic, kilometrů, nebo započalo stavět a mě by jenom zajímalo, v okamžiku, když se teď tedy bavíme o nutnosti měnit zákony kvůli tomu, že je třeba množství připomínek nebo jsou problémy s výkupy pozemků, proč vlastně srovnatelných čísel dosahovali ministři před 15 lety, když ten problém se přece neobjevil ze dne na den.

Jan VALENTIN, katedra silničních staveb, Fakulta stavební ČVUT
Tak i tohle to souvisí s tím, jaká byla před x lety připravenost a obecná potřeba, která v té době byla jistě jiná než dnes. Dneska, když se podíváte, tak z toho půl, co jsme měli, tak řadu těch dobře připravených staveb jsme si postupně vyčerpali a v zásadě my teď potřebujeme tuhle tu zásobu postupně doplnit a tam ta legislativa pomůže právě v té přípravě, kdy potřebujeme zkracovat to, co tedy už dneska asi zaznělo, potřebujeme zkracovat tu celkovou dobu přípravy, abychom v podstatě měli za pár let co stavět a co modernizovat, opravovat a tak dále.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Rozumím, ale nedá se toho dosáhnout ještě nějak jinak, než de facto zásahem do vlastnických práv, jak už jsme se tady bavili pomocí zákona o liniových stavbách institutem předběžné držby?

Jan VALENTIN, katedra silničních staveb, Fakulta stavební ČVUT
Tak ...

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Na mezinárodní zkušenost možná se ptám, jak to dělají jinde zkrátka.

Jan VALENTIN, katedra silničních staveb, Fakulta stavební ČVUT
Jak to dělají jinde, tak já si myslím, že na západ od nás v řadě případech toto mají dávno vyřešeno a když se podíváte, ať už do Německa, nebo do Francie, které i my bereme jako srovnávací benchmarky, tak tam v řadě ohledech tyhle ty problémy třeba u vykupování pozemků nejsou nebo pokud jsou, tak jsou rychle řešitelné. Pokud to přesuneme do oblasti peněz, kdy by ten problém byly finanční prostředky, tak jsou v těchto zemích rozvinuté systémy, které i dneska ministerstvo dopravy chce na pilotním projektu v blízké době testovat, což jsou PPP projekty, o kterých také už posluchači mnohé slyšeli a dneska, věřím ...

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Ale nikoli dnes, tak možná pojďme tuto myšlenku rozvinout, protože on skutečně zatím běží v Česku pouze jeden projekt pilotní, jak jste poznamenal, pane doktore, ale na druhou stranu ukazuje se tedy skutečně, že by zapojení soukromého investora, od kterého si vlastně de facto stát bude kus dálnice pronajímat, což je princip PPP projektů v dopravní výstavbě, tak že by to tlačilo ne snad na finanční úspory, ale zejména na tu rychlost výstavby?

Jan VALENTIN, katedra silničních staveb, Fakulta stavební ČVUT
Ono to nemusí nutně tlačit na rychlost, byť samozřejmě faktor to bezesporu je, protože jako soukromý vlastník nebo soukromý investor máte někde vložené prostředky a vy jste motivován tím, jak rychle s těmi prostředky umíte pracovat, to znamená, ten faktor času tam určitě bude hrát roli, ale stejně tak se to může projevit ve faktoru dlouhodobé kvality těch staveb, protože vy zodpovídáte za něco poměrně dlouhou dobu.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Pane ministře, mimochodem v tomto smyslu, jak se vlastně zatím ten pilotní projekt osvědčuje tedy v průběhu, jak se ukazuje ten průběh jednání?

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/
My ten projekt chystáme, vybrali jsme teď konzultanta, který nám pomůže tu soutěž připravit a já jsem přesvědčen, že v druhé polovině tohoto roku máme velkou šanci tu soutěž vypsat s začít jednat o koncesi. Já se na to velmi těším a bohužel to mělo porodní bolesti, protože nám ÚOHS tu soutěž jednou shodil kvůli podle mého názoru ne úplně důležitým aspektům, nicméně my jsme se dohodli, jak to upravíme. Dneska je vysoutěžen, vysoutěžen ten soutěžící nebo ten konzultant a chystáme společně tento projekt na vypsání. A já se na to velmi těším, protože si myslím, že zrovna PPP projekty v této zemi potřebují jakousi rehabilitaci, oni dostali nějakou špatnou známku po těch projektech, které se ...

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
To byla D47, kdy se to celé rušilo kvůli finanční náročnosti, jestli se nepletu nebo podezření na finanční náročnost.

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/
Ano, ano, ale já si myslím, že se to, já si myslím, že je otázka, jestli to bylo správně ohodnoceno, jestli posoudíte celkový, celkovou náročnost toho projektu i s financováním versus, když to stát zaplatí, jeden úsek za druhým, to se prostě nedá srovnat a to si myslím, že nebylo úplně dobře veřejnosti ani odborné veřejnosti v té době vysvětleno. Já bych se ještě vrátil k jedné věci a jednomu aspektu. Víte, tady dneska není problém v České republice, že bysme stavěli draze, on to teda nebyl problém nikdy, ale dneska to extrémně není problém. My dneska stavíme zhruba za 50 procent toho, co se stavělo v roce 2008 nebo 2004, takže když byste dneska ty hodnoty, který tam byly, dal na počty kilometrů, tak my dneska ten kilometr stavíme za 50 procent toho, co by se stavělo v roce 2008, jinými slovy, jestli dneska mám 72 miliard v rozpočtu ...

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Konkurenčním bojem, to je stavem ekonomiky nebo to je kvalitou materiálu ...

Dan ŤOK, ministr dopravy v demisi /nestr. za ANO/
Je to dáno 2 věcma, zaprvé, že konkurence je vyšší a za druhé si myslím, že ty firmy mezi sebou rozpoutaly trošku boj o zakázku a nevědí, kde přestat, protože mám pocit, že je to až nezdravé. Protože ten rozpočet toho Státního fondu dopravní infrastruktury přepočteno na kilometry by byl 140 miliard, ne 70, takže jako je vidět, že se opravdu co do objemu staví hodně. Problém je, že k tomu, že nemají lidi, si ty firmy bohužel ještě občas dělají problém, že staví bez zisku, a to se dlouhodobě nedá vydržet.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Pane doktore Valentine, není to vlastně problém ta nízká cena? Dobře, pokud je to skutečně tak, jak říká ministr dopravy, že je to vysokou konkurencí, zda to není třeba i záměrným šizením na materiálech, aby člověk vyhrál tendr a tak dále?

Jan VALENTIN, katedra silničních staveb, Fakulta stavební ČVUT
To, to určitě ne a pan ministr stejně jako já to neguje, protože to, že by firmy záměrně chtěly cokoliv šidit, tak to ani já bych nepodepsal a ani bych to nepodsouval kolegům ...

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Ale bývalo tomu tak, pokud se nepletu, tak dálnice, co se stavěly v devadesátých letech, tak ty se začaly drolit, nedávno, před pár měsíci to byla poměrně velká aféra.

Jan VALENTIN, katedra silničních staveb, Fakulta stavební ČVUT
To si myslím, to by bylo na úplně jinou debatu a daleko složitější problém, který samozřejmě by si asi zasluhovalo někdy otevřít, ale, ale to bysme v tom čase, který máme, tady nevyřešili. Ale zpátky k tomu, co jste říkal. On ten problém skutečně vlastně se táhne dlouho, že nejdřív nebyly zakázky, potom začly být a ty firmy, ty firmy samozřejmě začly mezi sebou válčit, do toho samozřejmě velkým problémem, a to není problém jenom České republiky, to se ví obecně, je, pokud ty soutěže jsou postaveny čistě na cenovým kritériu, byť to kritérium je nejjednodušší a nejlépe vyhodnotitelné, ale pokud máte jenom toto kritérium a nemůžete poměřovat různé nabídky mezi sebou i podle jiných kritérií, tak se to zkrátka zhoupne v tento nešvar, který tady pan ministr popisoval.

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor
Další věc je ta, že často se tedy vypisovatelé bojí tedy vypisovat jiné proměnné než právě cenu, protože mají obavy, aby potom při přezkumu uspěli, ale pravda je taková, že to je skutečně na delší debatu. Jan Valentin z Českého vysokého učení technického byl s námi. Pane doktore, mockrát díky za váš čas. Na shledanou.

Jan VALENTIN, katedra silničních staveb, Fakulta stavební ČVUT
Děkuju, hezký večer.      

Zdroj: 
ČT 24