Datum zveřejnění: 
11. 3. 2018

Motor od GE Aviation nazývaný Catalyst čekají další dva roky testů.
Nový ředitel firmy Michele D`Ercole si pochvaluje, že prvních třicet minut testů motoru, který se bude vyrábět a vyvíjet v Česku, dopadlo výborně.
Česká GE hodlá zvyšovat i produkci dosavadních motorů série H, která vychází z motorů M601 vyvinutých pro letadlo L-410.

Nový výkonný ředitel GE Aviation Czech Michele D`Ercole je z Itálie, kde má letecký průmysl podobnou tradici jako v Česku. Jen je objemově mnohem větší. Italský manažer, který už v české pobočce v Letňanech působí téměř dva roky, teď bude dohlížet hlavně na rozjezd projektu nového turbovrtulového motoru Catalyst. Jím chce GE změnit poměry na světovém trhu. "Cílíme na čtyřicet procent světových prodejů," říká přesvědčivě o plánech, které uvádí v život investice 400 milionů dolarů do vývoje a výroby nového motoru. Centrem celoevropského projektu GE Aviation je Praha.

Co budou vaše hlavní priority?

Jsou dvě. Dotáhnout k certifikaci nový model motoru ATP Catalyst. A potom u zákazníků dále rozvinout přijetí motoru ze série H (vychází z původního motoru M601, který se vyvíjel a vyráběl ve Waltrovce, než ji koupila GE - pozn. red.). V budoucnu určitě musíme oba typy motorů propojit. Mají sice odlišnou konfiguraci a architekturu, ale musíme je nabízet jako součást jedné rodiny turbovrtulových motorů. Jako to dělá naše konkurence. Potřebujeme ještě více propojit různé výroby, které máme po celé Evropě, ať už v Itálii nebo v Polsku. Ohledně aditivních technologií je úzká spolupráce do Německa. Máme i tým inženýrů v Turecku.

Platí to propojení jen technologicky, nebo i obchodně?

I obchodně. Nechceme mít jenom jeden produkt a být na něm úplně závislí. Navíc, naši zákazníci, kteří používají motory ze série H mohou být zítra odběrateli našeho nového motoru Catalyst. Pokud budeme úspěšní při prodeji "háček", je to cesta i pro budoucí úspěch Catalystu. Na druhou stranu máme i zákazníky, které zajímá jen tento nový motor.
(GE Aviation se rozhodla pro svůj turbovrtulový motor používat toto označení místo dosavadního ATP - pozn. red.)

Investici 400 milionů dolarů do vývoje a výroby nových turbovrtulových motorů jste oznámili před třemi lety. Kolik už se zatím proinvestovalo?

Od počátku už GE Aviation v Evropě do nového motoru investovala přes 150 milionů dolarů. Z toho loni to bylo 100 milionů dolarů.

Jaká část šla do Česka?

Teď je to asi 30 procent. To procento se bude dále zvyšovat, protože úplně počáteční fáze vývoje nebyla přímo v Česku, abychom se co nejrychleji dostali do testovací fáze, hodně jsme outsourcovali i v zahraničí. Teď už je Praha centrem celého projektu nového motoru. Předpokládám, že polovina z této částky se použije v Česku.

Vy chcete do roku 2023 zaměstnat celkem 500 nových lidí. Kolik už jste jich přijali?

Vytváříme tady ekosystém spojený s výrobou a vývojem motorů. Nepotřebujeme jen inženýry, ale i další kvalifikované profese. Od roku 2016 jsme přijali 230 nových lidí. Tenhle rok budeme přijímat hlavně lidi, kteří se budou podílet na rozjezdu Catalystu. Do konce roku už určitě překročíme hranici 300 nových zaměstnanců. Ty další budeme potřebovat, až dokončíme certifikaci motoru a začneme s jeho výrobou.

Máte problém najít nové zaměstnance?

Úplně jednoduché to není. Máme už tady i lidi, kteří nejsou z Česka. Na druhou stranu, hodně nám pomáhá spolupráce s pražským ČVUT, která už nějaký čas funguje. Díky tomu v příštích dvou třech letech určitě získáme nové a mladé inženýry. Ono už se to vlastně děje teď.

Jak je to s novou továrnou GE ve středních Čechách?

Místo jsme ještě nevybrali. Máme od loňska několik možností předvybraných. Teď hledáme nejlepší možnost a taky si propočítáváme objem, který budeme potřebovat pro Catalyst. Nyní máme jednoho podepsaného zákazníka, kterým je Cessna. Máme i další potenciální kupce, kteří Catalyst zvažují.

Takže o výrobu výhradně pro Textron, který Cessny vyrábí, nejde…

S Textronem máme smlouvu. Ale není výhradní. Jsou zákazníci, se kterými vyjednáváme, ale úplně konkrétní zatím být nemohu. Je možné, že do konce roku už jednoho dalšího zveřejníme.

Autor: 
Petr Zenkner
Zdroj: 
byznys.iHned.cz