Datum zveřejnění: 
8. 3. 2018

Už několik let v České republice fungují a stále přibývají studijní obory určené výhradně budoucím autorům herní tvorby, od středoškolských kurzů až po magisterské programy. Vzdělání pro uplatnění v herním průmyslu nabídne například i pražská FAMU. Poptávka po absolventech těchto oborů rychle roste.

Vzdělávací programy pro oblast tvorby počítačových a jiných her reagují na rychlý růst a rozvoj české herní produkce s velkým zpožděním oproti západním zemím, ale o to s větším nadšením a odhodláním. Svou hravost a talent tak mohou studenti a studentky rozvíjet a uplatnit v oboru, který je v mnoha případech jejich splněným snem.

Střední školy

První maturanty se specializací vývoj her a multimediálních aplikací vyslala do světa Střední škola filmová, multimediální a počítačových technologií ve Zlíně. Vedle základů programování, operačních systémů a počítačových sítí si zde studenti osvojují například i sociální sítě, robotiku a mobilní aplikace či základy marketingu.
Druhým středoškolským oborem je animace a Game Art na Střední umělecké škole grafické v Jihlavě. Denní forma studia má za cíl připravit absolventy na samostatnou práci v oblasti animovaných filmů a počítačových her a případně umožnit pokračování ve studiích na vyšším typu škol.
Na tento obor lze přímo navázat na Vyšší odborné škole grafické Jihlava, oborem multimediální umělecká tvorba se zaměřením herní tvorba. Studenti získají nejprve obecné základy a poté se dva ročníky věnují pouze předmětům zaměřeným na vývoj her a vypracovávají závěrečný absolventský projekt.
O herní tvorbu se začínají zajímat i další střední školy, příkladem může být letní dílna o vývoji her pořádaná "Kybernou" v Hradci Králové (střední škola a vyšší odborná škola aplikované kybernetiky).

Vysoké školy

Uchazeči o studium herní tvorby na vysokých školách si mohou vybrat hned z několika technicky i umělecky zaměřených bakalářských a magisterských programů. Nejvíce výsledků má za sebou obor vývoj počítačových her na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Tento prozatím jen navazující magisterský program se kromě vybraných technik počítačové grafiky zaměřuje především na znalost softwarového inženýrství nutnou pro vývoj rozsáhlých herních projektů a na umělou inteligenci a inteligentní agentní systémy. Klíčovou součástí studia jsou praktické kurzy a dílny, kde studenti vyvíjejí vlastní herní prototypy, často spolu se studenty jiných oborů a pod vedením profesionálů z hlavních českých herních společností.
Technicky orientované vzdělání nabízí i Fakulta elektrotechnická v rámci ČVUT v Praze ve formě bakalářského oboru počítačové hry a grafika, za kterým stojí zejména lidé z katedry počítačové grafiky a interakce. Studenti v týmech společně pracují na vývoji svých vlastních her a během studia získávají základy z oblasti programování 2D a 3D grafiky, umělé inteligence a uživatelského rozhraní.
Umělecky zaměřeným zájemcům o studium herní tvorby je určen Ateliér animované a interaktivní tvorby na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara při Západočeské Univerzitě v Plzni.
V první polovině tříletého bakalářského programu si studenti osvojují tradiční i digitální technologie 2D a 3D animace včetně přípravných prací a postprodukce, ve druhé polovině získají základy historie her, herního designu, vývoje a propagace a součástí je i vytvoření jednoduchých her v rámci týmů. V navazujícím tříletém magisterském programu pak mají studenti větší prostor věnovat se vývoji vlastních herních projektů.
Úspěch každého herního průmyslu vychází zejména ze schopností herních producentů vyrábět komerčně úspěšné hry a z nadání herních designerů pro navrhování populárních titulů. Překvapivě nejdelší tradici ve vzdělávání herních producentů má pražská Filmová a televizní fakulta AMU, kde už přes deset let funguje seminář o produkci a distribuci her.

Magistr herního designu

V příštím roce navíc FAMU otevře dlouho připravovaný dvouletý magisterský obor herní design určený bakalářům kteréhokoli oboru. Studenti získají důkladnou průpravu v navrhování her od úspěšných českých designerů i základy ostatních tvůrčích oblastí (scenáristika, zvuk, animace, produkce…), budou absolvovat praxi v herních studiích a vytvářet své vlastní projekty s podporou vedoucích dílen. Na konci prvního ročníku vytvoří funkční prototyp hry a jako závěrečný projekt druhého ročníku dokonce celou hru, kterou bude možné publikovat.
Ke spolupráci při přípravě tohoto oboru byly přizvány české herní společnosti, které uspěly díky hernímu designu, často zde budou přednášet i úspěšní zahraniční tvůrci a studenti budou moci pobýt jeden semestr v rámci výměnného programu na některé ze zahraničních univerzit s výukou herního designu.
FAMU zatím vybavuje univerzitní knihovnu všemi aktuálními publikacemi o herním designu, plánuje pořízení potřebných nástrojů i rozsáhlé sbírky her. Koordinátoři oboru se inspirovali podobnými studijními programy při návštěvách finské Aalto Univerzity, holandské University of Applied Sciences, Gobelins v Paříži, IT University a Royal Danish University v Kodani a University of Art and Design v Berlíně.
Magistři herního designu by měli být schopni navrhovat a prototypovat hry pro všechny platformy, všech žánrů a velikostí, měli by umět vést tým a zajistit financování, produkci, publicitu a distribuci a také by měli mít ambice iniciovat vlastní projekty a zakládat nová studia. Skutečný úspěch všech těchto oborů bude ale nakonec záviset na tom, nakolik lektoři dokážou své studenty inspirovat a motivovat. ?       

Autor: 
Lubor Kopecký
Zdroj: 
E15