Datum zveřejnění: 
6. 3. 2018

Od roku 2020 si řidiči za jízdu po českých dálnicích zřejmě připlatí. Ministerstvo dopravy chce zvýšit maximální cenu kuponu o třetinu na dva tisíce korun.
Naopak majitelé elektromobilů budou mít dálnice zdarma.
Za dva roky zároveň skončí papírové dálniční známky a nahradí je jejich digitální verze.

Dálniční známky mohou už brzy stát až dva tisíce korun. Zvýšení cenového limitu plánuje do dvou let ministerstvo dopravy. Novinka je součástí novely zákona o pozemních komunikacích, kterou úřad v pátek poslal do připomínkového řízení. Jako první o návrhu informoval server Týden.cz.

Letos řidiči koupí roční dálniční známku za 1500 korun, což je maximální hranice stanovená poslední novelou z roku 2009.

"Není možné reagovat na obecný růst nákladů souvisejících s výstavbou, opravou a údržbou zpoplatněné dopravní infrastruktury a na růst inflace v posledních letech," zdůvodňuje zdražení ministerstvo v dokumentu.

Podle tiskového mluvčího ministerstva Zdeňka Neusara úřad navýšil cenový limit hlavně kvůli tomu, aby měl stát v budoucnu větší manévrovací prostor při stanovení ceny dálniční známky. "Nejedná se přímo o zvýšení ročního poplatku, neboť jeho konkrétní výši stanoví nařízením vláda," vysvětluje Neusar.

Zdražení ale není jedinou z navrhovaných změn. Skončit mají papírové známky, které se lepí na přední sklo auta, tak jak to známe doposud. "V dnešní době, kdy lze prakticky všechny platby činit bezhotovostně a dálkově, se dosavadní forma úhrady poplatku za užívání zpoplatněných pozemních komunikací stává zastaralou a uživatelsky nekomfortní," uvádí ministerstvo dopravy.

Nově by kupon měl být vázán na poznávací značku a lidé si ho budou moct koupit přes internet. Podobný on-line systém už funguje třeba na Slovensku.

Auta, která mají platnou dálniční známku, budou vedena v evidenci, což usnadní kontrolu těch řidičů, kteří jezdí po dálnicích "načerno". Poznávací značky bude sledovat kamerový systém, který automaticky vyhodnotí, jestli má vůz dálniční poplatek zaplacen.

Podle Neusara by tak stát mohl ušetřit desítky milionů korun ročně, které teď stojí tisk a distribuce kuponů. Ministerstvo odhaduje, že jednorázové investiční náklady na zavedení nového systému dosáhnou 110 milionů korun, provozní náklady pak 160 až 240 milionů ročně.

Pavel Přibyl, profesor dopravní fakulty ČVUT, vidí elektronizaci jako krok správným směrem. "Kamery mohou mít řadu dalších funkcí, jako například sledování ukradených vozidel," říká Přibyl.

Ministerstvo chce zároveň zvýhodnit majitele ekologických aut. Za elektromobily by neměli podle návrhu platit vůbec žádný dálniční poplatek. Ti, kdo vlastní auto na zemní plyn, pak budou mít poloviční slevu, a zaplatí tak maximálně tisíc korun ročně. Výjimka pro elektromobily bude podle Přibyla pouze dočasná. "Až se elektromobily více rozšíří, určitě se jejich zvýhodnění bude opět omezovat," myslí si Přibyl.

 

Autor: 
Jan Prokeš
Zdroj: 
iHNed.cz