Datum zveřejnění: 
28. 2. 2018

* V uplynulých dnech jste podepsal s americkým koncernem GE Aviation dohodu, na jejímž základě se bude ČVUT Praha podílet na unikátním projektu monitorovacích modulů leteckých motorů uvedené firmy. Co je konkrétním obsahem dohody?

Na základě této dohody naše fakulta vybuduje a bude provozovat nové infrastruktury pozemních a leteckých zkušeben, což má přinést mj. další zvýšení bezpečnosti a kvality leteckého provozu. V našem novém Centru pokročilých leteckých a kosmických technologií budeme pokračovat ve vývoji digitálních dvojčat motorů k jejich testování a předvídání závad. Touto velkorysou a v akademickém světě ojedinělou dohodou získáme přístup k přísně střeženým datům a ke znalostem, jež korporace GE Aviation doposud ještě nikomu neposkytla. Samozřejmě výzkumné a projektové výstupy se budeme snažit přetavit i do výuky nového studijního oboru, zaměřeného na letectví a vesmír.

- U každého výzkumného projektu je rozhodující jeho využití v praxi. Kde se bude testování leteckých motorů realizovat?

V rámci investic, které GE Aviation do ČR vkládá, se předpokládá, že u nás do roku 2022 vyroste výrobní provoz a vývojové centrum s více než 500 zaměstnanci. Vývojové centrum vznikne z našich absolventů a na bázi našeho výzkumu. Kdo mě zná, tak ví, že vedle odpovědnosti za chod fakulty mám rád reálné vize, které přispívají k vyšší konkurenceschopnosti našeho průmyslu a strojařiny jako takové. Proto tomuto projektu nejen věřím a fandím, ale jsem si vědom, že v případě jeho úspěchu nás to posune mezi špičkové technické univerzity světa. Navíc tím pomůžeme českému průmyslu, jemuž jsme podle mého názoru stále ještě mnoho dlužni.

- Hovoříte o unikátnosti tohoto projektu, který vzniká mimo USA. Nepůjde ale ve finále jen o další montovnu?

To je hluboký omyl, který se bohužel v některých informačních zdrojích objevil a který musím zcela kategoricky vyvrátit. Na pobídce k investicím do ČR se podílela agentura CzechInvest a koncern GE Aviation dal přednost vybudování výrobního závodu u nás právě proto, že máme ve výzkumu leteckých motorů značné renomé. U nás na katedře letadel učíme konstrukci motorů od roku 1976 a ČVUT dokáže nabídnout excelentní inovativní výzkum. To bylo pro investora tím hlavním argumentem, který ho přesvědčil, že nejen zlaté české ruce, ale především zlaté české hlavy jsou páteří inovací a pokroku.       

Zdroj: 
Právo